یکی از رهبران ائتلاف چارچوب هماهنگی گفت که کاندیدای این ائتلاف برای نخست وزیری عراق «نوری المالکی» رهبر ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر سابق این کشور است.

به گزارش جماران به نقل از وبسایت بغداد الیوم، «فاصل موات» یکی از رهبران ائتلاف چارچوب هماهنگی گفت که کاندیدای این ائتلاف برای نخست وزیری عراق «نوری المالکی» رهبر ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر سابق  این کشور است.

موات به بغداد الیوم گفت که کاندیداتوری المالکی برای این پست دیدگاه همه فراکسیون های چارچوب هماهنگی است  زیرا وی تنها شخصیتی است که می تواند مشکلاتی که کشور  در حال حاضر با آنها دست و پنجه نرم می کند را حل کند.

وی در ادامه گفت که در صورت به توافق نرسیدن احزاب دموکرات و اتحادیه میهنی بر سر کاندیداتوری شخصیتی برای ریاست جمهوری، نظر حزب اتحادیه مورد حمایت قرار می گیرد زیر این حزب  حتی قبل از خروج فراکسیون صدری ها هم پیمان ائتلاف چارچوب بوده است.

این در حالی است که روز گذشته گروهای چارچوب هماهنگی شیعیان عراق و ائتلاف عزم و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در نشستی به بررسی فضای سیاسی این کشور و روند تشکیل کابینه جدید پرداختند.

 خبرگزاری شفق نیوز عراق گزارش داد که  طبق بیانیه ائتلاف "عزم" عراق به رهبری خمیس الخنجر، این ائتلاف و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق (شامل گروه‌های شیعه و برخی از احزاب سنی و کُرد معترض به نتایج انتخابات پارلمانی) و اتحادیه میهنی کردستان عراق روز دوشنبه در منزل جلال طالبانی، رئیس جمهور فقید عراق نشست مهمی برای بررسی تحولات عرصه سیاسی عراق و پایان بخشیدن به روند تشکیل کابینه داشتند.

در ادامه بیانیه یاد شده آمده است، در این نشست درباره آخرین تحولات در عرصه سیاسی گفتگو شده و بر لزوم افزایش تلاش‌ها جهت سرعت بخشیدن به تشکیل کابینه‌ای قدرتمند که قادر به عبور از تمامی چالش‌های پیش روی کشور باشد، تاکید شد.

همچنین تصاویری که از این نشست منتشر شدند، نشان داد که هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح عراق و چهره برجسته چارچوب هماهنگی در این نشست حضور نداشته است.

پیش از این یکی از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق مدعی بروز اختلاف‌نظرهای جدیدی میان گروه‌های این چارچوب شده بود.

این چهره چارچوب هماهنگی شیعیان عراق که خواست نامش فاش نشود، به شفق نیوز گفته بود، "اختلاف‌نظر جدید در رابطه با موضوع انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام است، به این شکل که نوری مالکی، رهبرائتلاف دولت قانون به شدت با این مساله مخالف است اما هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح و قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل حق به دلیل اینکه مخالف تشکیل هرگونه کابینه‌ای با تحریم جریان صدر هستند، از این موضوع حمایت می‌کنند".

همچنین او پیشتر گفته بود که "رهبران چارچوب هماهنگی پیش از نشست‌شان با ائتلاف عزم و اتحادیه میهنی کردستان برای بررسی موضوع انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام، نشستی برای اتخاذ موضعگیری یکپارچه از سوی تمامی گروه‌های چارچوب خواهند داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.