کانون باطل جنگ در اوکراین اکنون در شهرهای سوخته شرق و جنوب قرار دارد. اما طنین این درگیری به گونه‌ای گسترش می‌یابد که تعداد کمی از مردم روی زمین - از شهرهای کوچک آمریکا تا آفریقای فقرزده - دست نخورده باقی می‌مانند.

به گزارش جماران، به نقل از سى ان ان، بسیاری از جنگ ها، از جنگ جهانی اول تا درگیری در عراق، در ابتدا به نظر می رسد که به سرعت با یک شوک کوتاه و خشن به پایان می رسند. اما اغلب آنها چنین پیش‌بینی‌هایی را با هم اشتباه می‌گیرند، و با تأثیرات دومینویی که تأثیرات سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه دور و گسترده‌ای ایجاد می‌کند، تبدیل به اسلوگ‌های طولانی می‌شوند.

جنگ روسیه علیه اوکراین از این الگو پیروی می کند. پس از آغاز پیش‌بینی‌های حمله رعد آسا برای تصرف کیف دو ماه پیش، جنگ هفته‌ها و ماه‌ها، اگر نه بیشتر، ادامه خواهد داشت.

عواقب جنگی که حتی تا این حد ادامه دارد، بسیار سنگین است. با توجه به حمله وحشیانه  روسیه به غیرنظامیان، این به معنای کشته‌های بیشتر اوکراینی و تقریباً ناگزیر جنایات و جنایات جنگی بیشتر خواهد بود. خطر سرایت جنگ و ایجاد آتش سوزی گسترده تری وجود خواهد داشت - هم از نظر نظامی و هم در یک رویارویی فزاینده بر سر صادرات انرژی روسیه، که اروپا به شدت به آن نیاز دارد.

هر زمان که دو قدرت هسته ای به بزرگی روسیه و ایالات متحده حتی در یک درگیری غیرمستقیم محبوس شوند، همانطور که با توجه به تزریق گسترده تسلیحات واشنگتن به اوکراین، امکان رویارویی مستقیم وجود دارد.

و جنگ طولانی‌تر به معنای عدم اطمینان بیشتر برای رهبران غربی است. ناامنی جهانی غذایی احتمالاً به دلیل برداشت ویران شده اوکراین بدتر می شود و به طور بالقوه به بی ثباتی و ناآرامی در سراسر جهان می افزاید.

در ایالات متحده، همچنین برای افرادی که در حال حاضر با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند، هزینه‌های گران‌قیمت خواربار و پر کردن مخازن بنزین‌شان دست و پنجه نرم می‌کند، که می‌تواند مشکلات سیاسی بزرگی را برای رئیس‌جمهور جو بایدن در انتخابات میان‌دوره‌ای ایجاد کند.

چرا جنگ ادامه خواهد داشت

یک دلیل اصلی برای طولانی شدن جنگ وجود دارد. تصویر استراتژیک در اوکراین، با کشوری که هنوز شکست نخورده است و مهاجم هنوز مغلوب نشده است، به این معنی است که هیچ یک از طرفین انگیزه ای برای پیگیری دیپلماسی فوری برای پایان دادن به جنگ ندارند. اوکراین پس از تهاجم بی دلیل پوتین، که به منظور درهم شکستن استقلال و هویت ملی این کشور و قتل عام او در کشور انجام شده، هیچ اعتمادی به پوتین ندارد. قهرمانی ارتش شهروندی آن و جریان شتابان تسلیحات تهاجمی غربی امیدها را برای پیروزی در کیف تشویق می کند.

در این میان پوتین پس از عقب نشینی تحقیرآمیز از حومه کیف، هنوز به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است. علیرغم تلفات سنگین افراد و تجهیزات گزارش شده، ژنرال‌های او اهداف جنگی جدیدی را برای سربازان خود تعیین کرده‌اند - تصرف کل سواحل جنوبی اوکراین - تا کشور را با قطع دسترسی به دریای سیاه خفه کنند.

ایالات متحده این تحولات را با تغییر استراتژی تعیین شده در این هفته که به دنبال استفاده از یک جنگ نیابتی مؤثر برای تضعیف روسیه به شدتی است که دیگر نمی تواند اروپا را تهدید کند، به رسمیت شناخته است.

اما اوکراین از گسترش میدان نبرد می ترسد. مقامات روز چهارشنبه در مورد احتمال وجود یک جبهه جدید در جنوب غربی در امتداد مرز مولداوی، که شامل ترانس نیستریا تحت حمایت روسیه است، هشدار دادند. و تهدید یک جنگ تمام عیار انرژی که می تواند باعث رکود اقتصادی و سختی شدید در اروپا شود - و اثرات منفی در ایالات متحده - روز چهارشنبه با قطع روسیه گاز به لهستان و بلغارستان، دو عضو ناتو محتمل تر شد. که زمانی در مدار اتحاد جماهیر شوروی قرار داشتند.

همه از جنگ طولانی تری رنج می برند

نتیجه اولیه یک جنگ طولانی‌تر - جنگی که قبلاً برخی از بدترین جنایات اروپا را از زمان نازی‌ها به نمایش گذاشته است - به طور غم‌انگیزی به این معنی است که بسیاری از اوکراینی‌ها کشته یا مجبور به ترک خانه‌های خود خواهند شد. اما محرومیت و تهدید جانی در داخل مرزهای کشور مهار نخواهد شد.

نشانه هایی مبنی بر اینکه جنگ برای ماه ها ادامه خواهد داشت، امواج شوک اقتصادی فزاینده ای را بدتر خواهد کرد. به عنوان مثال، بانک جهانی روز چهارشنبه هشدار داد که این درگیری در حال حاضر باعث بدترین جهش قیمت کالاها در 50 سال گذشته شده است. در ایالات متحده، این به معنای گران‌تر شدن قبوض مواد غذایی برای آمریکایی‌ها و سردردهای سیاسی عمیق‌تر برای بایدن است.

اما در کشورهای در حال توسعه بدتر است. افزایش قیمت غلات در کشورهایی که از فقر و تغذیه نامناسب رنج می برند، یک مسئله مرگ و زندگی برای میلیون ها نفر است.

نشانه‌های متحرک از گسترش ردپای جنگ اوکراین در روز چهارشنبه مصادف شد با ضربات بیشتر شمشیرهای هسته‌ای توسط پوتین، که هشدار داد دشمنان روسیه که در اوکراین مداخله می‌کنند با هزینه سنگینی روبرو خواهند شد.

پوتین گفت: ما همه ابزارها را برای این کار داریم. مواردی که هیچ کس نمی تواند به آنها ببالد. و ما لاف نمی زنیم. در صورت نیاز از آنها استفاده خواهیم کرد.

لفاظی های ترسناک ممکن است نشانه ای باشد که روسیه احساس فشار می کند، زیرا اهدافش برای تهاجم تاکنون کمتر از انتظاراتش بوده است. اما سخنان او یادآور خطر دائمی تشدید درگیری است، به ویژه از آنجایی که ایالات متحده خطوط قرمز روسیه را با سیستم های تسلیحاتی خود که به اوکراین سرازیر می شود، آزمایش می کند.

در واشنگتن و مسکو، اکنون یک تصدیق مشترک وجود دارد که این جنگ به مراتب بیشتر از اوکراین است و ممکن است آغاز درگیری در یک مبارزه ژئوپلیتیکی طولانی و گسترده تر باشد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، سه شنبه به سی ان ان گفت: اگر روسیه از این بی‌هزینه‌ای خارج شود، نظم به‌اصطلاح بین‌المللی نیز رخ خواهد داد، و اگر این اتفاق بیفتد، ما وارد دوران بی‌ثباتی شدیدی خواهیم شد.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا هشدار داد که جهان باید برای "مدت طولانی" در برابر پوتین، که او را "یک اپراتور سرکش ناامید" توصیف کرد، آماده شود.

او استدلال کرد که غرب نباید فقط اوکراین را مسلح کند، بلکه باید کشورهای بالکان غربی، مولداوی و گرجستان را برای مقابله با تهدید روسیه مسلح کند - و این امر باعث شد که مسکو هشدار دهد که خارجی‌ها نباید آن کشورها را با تسلیحات "پمپ" کنند.

تراس در سخنرانی خود در لندن گفت: ژئوپلیتیک بازگشته است. پس از جنگ سرد ما فکر می کردیم که صلح، ثبات و رفاه به طور اجتناب ناپذیری در سراسر جهان گسترش خواهد یافت. ... ما اشتباه کردیم.

مقامات ارشد روسیه همچنین از ابعاد گسترده‌تر درگیری که قطعیت‌های جهان پس از جنگ سرد را از بین برده و کشورشان را به یک منفرد بین‌المللی تبدیل کرده است، قدردانی می‌کنند.

ژنرال ارشد روسی رستم مینکایف در اظهاراتی که توسط فایننشال تایمز و روزنامه بی.زد آلمان منتشر شد گفت: اکنون ما در حال جنگ با کل جهان هستیم.

جنگ طولانی تر چه معنایی برای آمریکایی ها خواهد داشت

با فرض اینکه بایدن در هدف اصلی خود برای جلوگیری از یک درگیری مستقیم فاجعه بار بین دو ابرقدرت به شدت مسلح هسته ای موفق شود، تأثیر یک جنگ طولانی تر در اوکراین در ایالات متحده عمدتاً اقتصادی و سیاسی خواهد بود.

این موضوع عمیقاً زندگی آمریکایی‌ها و چشم‌انداز سیاسی خود بایدن را تحت تأثیر قرار خواهد داد، نه تنها در انتخابات میان‌دوره‌ای که پیش‌بینی می‌شود زیان‌های سنگینی برای دموکرات‌ها به همراه داشته باشد، بلکه در آستانه رقابت احتمالی او برای انتخاب مجدد در سال 2024.

هشدار بانک جهانی در مورد قیمت کالاها باید کاخ سفید را نگران کرده باشد و بر این واقعیت تأکید داشته باشد که اوکراین بدترین مکان برای شروع جنگ در زمانی است که قیمت مواد غذایی و انرژی از قبل بالا رفته است. به این دلیل که روسیه که اکنون با تحریم‌های کوبنده غرب مواجه است، صادرکننده اصلی گاز طبیعی، نفت و زغال‌سنگ است.

اوکراین - "سبد نان اروپا" - منبع کلیدی گندم و ذرت است. اختلال احتمالی عمده فروشی در برداشت آن در سال جاری می تواند یک فاجعه باشد. با وجود تورم در بالاترین سطح از دهه 1980، بایدن به رغم بهبود کلی قوی از زمان شیوع بیماری همه گیر و ایجاد مشاغل تاریخی، متهم به خراب کردن اقتصاد است. موج دیگری از افزایش قیمت مواد غذایی در آستانه انتخابات میان دوره ای می تواند نامزدهای دموکرات کنگره را به هلاکت برساند.

بعید است که چنین نکات ظریفی از واقعیت وحشیانه مبارزات انتخاباتی جان سالم به در ببرد، جایی که جمهوری خواهان از قبل به پیامی ساده در مورد افزایش قبوض مواد غذایی متمایل شده اند، که می تواند تلاش دموکرات ها را برای گره زدن آنها به افراط گرایی رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ کمتر برجسته کند.

این جنگ همچنین می‌تواند به بایدن بیش از تأثیرات اقتصادی خود آسیب برساند. رئیس جمهور ائتلاف غربی را در پشت تلاش برای مجازات و منزوی کردن پوتین متحد کرده است، که این امر باعث بازگرداندن شهرت در سیاست خارجی شده است که به دلیل خروج نامطلوب ایالات متحده از افغانستان در سال گذشته لکه دار شده است.

اما نظرسنجی‌های اخیر حاکی از آن است که این جنگ از یک برنده سیاسی برای رئیس‌جمهور فاصله زیادی دارد، حتی اگر او به قول خود برای دور نگه داشتن سربازان آمریکایی از جنگ پایبند باشد.

زمانی که او ترامپ را در سال 2020 شکست داد، هیچ رای دهنده ای فکر نمی کرد که آنها برای یک جنگ نیابتی در اروپا با روسیه ثبت نام می کنند، بسیار کمتر از تکرار جنگ سرد و لفاظی های هسته ای خون ریزی شده که ممکن است حداقل تا زمانی که پوتین بر سر کار است دوام بیاورد.

چرخش تکان دهنده وقایع در اروپا یادآور این است که بهترین برنامه ریزی های رؤسای جمهور همیشه سرنگون می شود - و اینکه چگونه دولت بایدن گروگان رویدادهای خارج از کنترل خود بوده است.

اما با توجه به کشمکش‌هایی که بسیاری در داخل با آن روبه‌رو هستند، تا چه زمانی توجه رأی‌دهندگان آمریکایی به جنگ در اوکراین باقی خواهد ماند. اگر نمایان شدن جنگ از بین برود و به یک درگیری فرسایشی طولانی تبدیل شود، تلاش های بایدن برای مقصر دانستن پوتین برای ضربه اقتصادی آن سخت تر می شود.

و رئیس‌جمهوری با رتبه محبوبیت 41 درصد، طبق آخرین میانگین نظرسنجی‌های ملی اخیر سى ان ان، در برابر اتهامات گسترده دیگری از جمهوری‌خواه که در میان دوره‌ای پیش می‌رود، آسیب‌پذیر خواهد بود - این که در حالی که دنیا در حال سوختن است، دست و پا می‌زند.

تورم بالا طولانی‌مدت، احساس ضعف اقتصادی، و پس‌زمینه هرج‌ومرج جهانی نیز زمینه‌های مساعدی را برای ناسیونالیسم عوام‌فریبانه و پوپولیستی ترامپ ایجاد می‌کند، زیرا او برای دیدار احتمالی با بایدن در سال 2024 آماده می‌شود.

شایان ذکر است  پرچم روسیه در ماریوپول - ارتش روسیه پس از هفته‌ها محاصره و ویرانی شهر ماریوپل این شهرا را به تصرف در آورد

دو ماه پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، روسیه از تصرف کامل شهر ماریوپل و برنامه تصرف شرق و جنوب اوکراین خبر داده و رئیس جمهوری اوکراین گفته است که مقاومت در ماریوپل همچنان ادامه دارد. همزمان، سازمان ملل گفته شواهد قطعی وقوع جرایم جنگی در اوکراین به دست آورده است.

روز گذشته وزیر دفاع روسیه در ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری، خبر تصرف کامل شهر ماریوپل را به عنوان یک دستاورد عمده نظامی به آگاهی او رساند هرچند شماری از نیروهای اوکراینی و تعداد نامعلومی غیرنظامی همچنان در مجتمع فولاد آزوفستال موضع گرفته و از تسلیم به نیروهای روسی خودداری کرده‌اند،

ولادیمیر پوتین، در مقام فرمانده کل قوای روسیه، دستور داد که به جای حمله به داخل این مجتمع، نیروهای روسی آن را در محاصره کامل قرار دهند ظاهرا با این هدف که کمبود مواد غذایی و تدارکات افراد داخل مجتمع را ناگزیر به تسلیم کند.

مقامات اوکراینی پیشتر به روسیه پیشنهاد کرده بودند غیرنظامیان و نظامیان زخمی این محل را با سرباران اسیر روسی مبادله کنند اما روسیه این پیشنهاد را نپذیرفت. ساعاتی بعد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در گزارش روزانه ویدیویی به ملت گفت که محاصره‌شدگان در ماریوپل به مقاومت ادامه می‌دهند.

ماریوپل اولین شهر عمده اوکراین است که روسیه موفق به اشغال آن شده است. تصرف این شهر پس از چندین هفته محاصره توسط نیروهای روسیه و تلاش آنها برای قطع ارتباط ساکنان و نظامیان شهر با خارج اعلام شده است. در این مدت، نیروهای روسیه شهر را زیر آتش مداوم توپخانه و موشک گرفتند به نحوی که بخش عمده ماریوپل به ویرانه تبدیل شده است.

روسیه حمله به اوکراین را "عملیات ویژه" نام داده و آن را اقدامی برای نجات مردم اوکراین از دولت این کشور قلمداد کرده بود. رسانه‌های روسیه در واکنش به اتهام ویرانی شهرها و کشتار غیرنظامیان، خود اوکراینی‌ها را مستول اینگونه اقدامات معرفی می‌کنند.

مقامات نظامی روسیه کوشیده‌اند که سقوط ماریوپل و تصرف چند شهرک در شرق اوکراین را بخشی از اهداف اولیه حمله به اوکراین و یک پیروزی در این عملیات قلمداد کنند هر چند به نظر می‌رسد که این اهداف طی دو ماه گذشته به خاطر مقاومت نیروهای اوکراینی و خنثی کردن طرح اشغال پایتخت تغییر یافته است.

در آستانه حمله به اوکراین، روسیه خواسته‌هایی را مطرح کرده بود که عملا به معنی سرنگونی دولت اوکراین، روی کار آمدن یک دولت طرفدار روسیه، تعهد این کشور به خودداری از همکاری نظامی با غرب و احتمالا موافقت با جدایی بخش‌هایی از خاک خود بود.

در روزهای اولیه پس از جنگ نیز دستگاه‌های تبلیغاتی روسیه از تسلیم واحدهای ارتش اوکراین خبر داده و گفته بودند که دولت این کشور به خاطر نداشتن پایگاه مردمی در آستانه سقوط قرار دارد.

ظاهرا ارتش روسیه بر اساس همین فرض، واحدهایی را برای تصرف کی‌یف، پایتخت اعزام کرد که پس از چندین هفته، با مقاومت و پاتک نیروهای اوکراینی سرانجام ناچار به عقب نشینی شدند. در حال حاضر، هدف اصلی روسیه بر تصرف کامل منطقه دونباس در شرق اوکراین به منظور تشکیل کشورهای دست‌نشانده یا انضمام آنها به خاک روسیه متمرکز شده است. وزارت دفاع روسیه عملیات منجر به عقب‌نشینی از غرب اوکراین را "مرحله اول" عملیات ویژه نام داده و تمرکز بر تصرف دونباس را "مرحله دوم" خوانده است.

روز جمعه رسانه‌های روسیه به نقل از ژنرال رستم مینکایف، معاون فرمانده ناحیه نظامی مرکزی روسیه گفتند که در مرحله دوم عملیات ویژه، ارتش در حال برنامه‌ریزی برای تصرف کامل دوبناس است. او افزوده که ممکن است روسیه در سواحل جنوبی اوکراین هم یک نوار ساحلی بین شبه‌جزیره کریمه و دونباس را تصرف کند. روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را از اوکراین جدا و به خاک خود منضم کرد.

در جدیدترین تحولات در جنگ اوکراین، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است که جنگ اوکراین "نمایش هولناک نقض فاحش حقوق غیرنظامیان" است و در جریان این جنگ "احترام به قوانین بین‌المللی به دور انداخته شده است."

این دفتر گفته است که تا کنون ناظران اعزامی به شهر بوچا قتل غیرقانونی ۵۰ نفر را مستند کرده‌اند که مصداق جنایت جنگی است. این دفتر گفته است که تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد که کشتار بوچا، یک واقعه مجزا و منحصر به فرد نبوده است.

در گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل از خشونت جنسی، شکنجه و قتل به عنوان موارد دیگر نقض قوانین جنگ نام برده و همچنین گفته است که هر دو طرف درگیری به آزار اسرای جنگی مبادرت کرده‌اند.

میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، از همه طرف‌های جنگ خواست اطمینان حاصل کنند که قوانین بین‌المللی رعایت می‌شود و هرگونه اتهام نقض این قوانین را بررسی کنند.

روز جمعه شهردار شهر خارکیف، در شمال شرق اوکراین، گفت که روسیه در صدد محاصره این شهر برآمده و به آتشباری سنگین مناطق غیرنظامی ادامه می‌دهد. او ارتش روسیه را متهم کرده که به جای "نبرد سرباز با سرباز" در صدد "قتل یک ملت" است.

وزارت دفاع روسیه هم در جدیدترین بولتن نظامی خود گفته است که در شبانه‌روز گذشته "به ۵۸ هدف نظامی" در اوکراین حمله کرده که شامل محل تجمع نیروها، انبار سوخت و مهمات ارتش اوکراین بوده است. این بولتن افزوده است که سه محل نیز با موشک نقطه‌زن هدف قرار گرفته و آنها را مراکز نظامی توصیف کرده است.

براساس گزارش اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا، در منطقه دونباس، تبادل آتش و نبرد سنگین بین دو طرف ادامه دارد و روسیه در صدد پیشروی به سوی شهرک‌هایی از جمله کراسنی لیمان، بوهاییکوا، باروینکووه، لیمان و پوپاسنا در چارچوب برنامه خود برای تصرف و انضمام احتمالی دونباس است.

این بولتن در عین حال گفته است که ارتش روسیه با مشکلاتی در زمینه تامین نفرات و تجهیزات مواجه شده است. پس از عقب‌نشینی از مناطق غربی اوکراین، کارشناسان نظامی گفتند که ارتش روسیه در صدد برخواهد آمد تا با ترمیم تلفات و خسارات و بازسازی این واحدها، آنها را به جبهه شرق منتقل کند.

بولتن وزارت دفاع بریتانیا گفته است که علیرغم تلاش ارتش روسیه برای بازسازی واحدهای رزمی، آنها هنوز با مشکلات ناشی از خسارات و تلفات جنگ در غرب دست به گریبان هستند و وزارت دفاع روسیه به منظور تامین تجهیزات مورد نیاز واحدهای خود ناگزیر شده‌ تجهیزات آسیب دیده را برای تعمیر و بازسازی به داخل روسیه بفرستد.

در همانحال، شماری از کشورهای غربی به حمایت تسلیحاتی و مالی از اوکراین ادامه می‌دهند و دولت بریتانیا تایید کرده است که شماری از نظامیان اوکراینی برای آموزش استفاده از تجهیزات ارسالی به آن کشور به بریتانیا اعزام شده‌اند.

در مورد خسارات نظامی، مقامات اوکراین اعلام کرده‌اند که یک هواپیمای نظامی "در جریان پرواز فنی" در جنوب این کشور سقوط کرده و این حادثه تلفاتی داشته است.

مسئولان نظامی منطقه زاپوریژیا نیز تایید کرده‌اند که یک هواپیمای ترابری نظامی صبح روز جمعه در منطقه ویلنیا سقوط کرد و تحقیقات در مورد علت این حادثه در جریان است. آنان گفته‌اند که پس از پایان تحقیقات در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.