با شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، این کارزار به دور دوم کشیده شده و امانوئل مکرون و مارین لوپن دو هفته دیگر (۲۴ آوریل) قرار است با هم دوباره رقابت کنند و رئیس جمهورفرانسه از ایده های لوپن و زمور برای منافع سیاسی خود سوء استفاده کرد. با نزدیک شدن به فاجعه، او باید مسیر را تغییر دهد.

به گزارش جماران به نقل از گاردین در 6 مه 2017، روزی که امانوئل مکرون پس از شرکت در سکوی "نه چپ و نه راست" و شکست رقیب راست افراطی خود، مارین لوپن، به عنوان رئیس جمهور فرانسه انتخاب شد، حاکم جدید به مردم فرانسه قول داد. : اینکه کشور دیگر هرگز شاهد راهیابی یک نامزد راست افراطی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نخواهد بود.

ماکرون هنگام آغاز به کار گفت: وظیفه ما بسیار زیاد است. در پنج سال آینده، مسئولیت من رفع ترس‌ها، احیای خوش‌بینی فرانسوی‌ها خواهد بود... من با تمام قوا در برابر تفرقه‌هایی که ما را تضعیف می‌کنند مبارزه خواهم کرد. او قول داد فرانسوی ها را برای «وحدت مردم و کشور» «تجمع و آشتی» کند. امروز، تقریباً پنج سال بعد، فرانسه با نتیجه دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری و چشم انداز بار دیگر دور دوم میان ماکرون و لوپن.

رئیس جمهور فعلی (حزب جمهوری در حرکت که در سال 2016 توسط مکرون تأسیس شد) روز یکشنبه 27.6 درصد آرا را به دست آورد و پس از آن لوپن (تظاهرات ملی، جبهه ملی سابق) با 23.4 درصد آرا قرار گرفت. ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپ فرانسه سرکش ، نزدیک شد اما نتوانست با 22 درصد به دور دوم راه یابد. سپس اریک زمور (حزب جمهورى)، کاندیدای آشکارا نژادپرست که بر اساس یک پلتفرم کاملاً مبتنی بر تئوری «جایگزینی بزرگ» شرکت کرد، با 7.1 درصد آمد.

احزاب سنتی فرانسه در آستانه انقراض هستند: والری پکرس از حزب راست‌گرای جمهوری‌خواهان تنها 4.8 درصد آرا را به دست آورد، در حالی که یانیک جادو از سبزها به 4.6 درصد و نامزد سوسیالیست (و شهردار پاریس) آن هیدالگو، تنها 1.8 درصد رسید. هیچ یک از این سه نفر به آستانه 5 درصد برای بازپرداخت کامل هزینه های مبارزات انتخاباتی خود نرسیدند و عملاً آینده احزاب آنها را به خطر می اندازد.

هنوز هم بدتر: نتایج لوپن و زمور را جمع کنید، و متوجه خواهید شد که تقریباً از هر سه شهروند که رای داده اند، یک نفر به راست افراطی رأی داده است، اگرچه مشارکت کم بود (74٪ از مردم رای دادند، در مقایسه با 79 درصد در سال 2017). ماکرون کاستی های زیادی داشته است، اما این یکی واقعاً دردناک است. او نتوانسته است به اولین و حیاتی‌ترین تعهد خود به فرانسوی‌ها عمل کند - و اکنون به نظر می‌رسد که روز گراندهاگ است، مگر اینکه گروازهای خاکی کمتر و تهدیدهای راست افراطی بیشتر باشد.

در آستانه دور اول، ماکرون اعتراف کرد که "نتوانست جلوی" ظهور راست افراطی را بگیرد. صادقانه تر بود که اعتراف کنیم که او برای جلوگیری از آن بسیار کم کاری کرده است. طی پنج سال، فرانسه به طرز چشمگیری به سمت راست تغییر جهت داده است، تا جایی که تئوری های راست افراطی مانند توطئه «جایگزین بزرگ» که می گوید جمعیت سفیدپوستان اروپایی با افراد «غیر اروپایی» جایگزین می شوند، مطرح نشده است. فقط توسط زمور، و همچنین پکرس، که بعداً سعی کرد از اظهارات اولیه خود فاصله بگیرد.

رسانه‌ها در بخش کوچکی مسئول نیستند، زیرا اجازه داده‌اند لفاظی‌های ضداسلامی در آن پخش شود و شیفتگی بیمارگونه‌ای را برای دیدگاه‌های زمور که به شدت از نامزدی او حمایت می‌کرد، تغذیه کرده‌اند.

اما مکرون به جای فاصله گرفتن از راست افراطی، به طور خطرناکی در زمین خود بازی کرد و موضعی سخت در قبال مهاجرت اتخاذ کرد که باعث شد افسران پلیس چادرهای پناهجویان را در کاله تخریب کنند و از زبان بنیانگذار گروه راست افراطی اکشن فرانسوی استفاده کند. مجمع ملی، ادای احترام به "سرباز بزرگ" مارشال پتن، رهبر فرانسوی دهه 1940 که با نازی ها همکاری می کرد، و مصاحبه با مجلات راست افراطی.

در طول مبارزات انتخاباتی، ماکرون نظرات زمور را محکوم کرد، اما همین سال گذشته، زمور فاش کرد که رئیس جمهور از او خواسته است مختصری در مورد اقدامات مهاجرتی که مایل است اعمال شود. جرالد دارونین، وزیر کشور ماکرون، در یک برنامه تلویزیونی در فوریه 2021، در مواجهه با لوپن، اعلام کرد که او "بیش از حد نسبت به مهاجرت نرم است". در سال 2020، زمانی که زمور در خیابان ها مورد آزار لفظی قرار گرفت، مکرون شخصاً با او تماس گرفت تا از او حمایت کند. با این حال، در سال 2021، زمانی که چپگراها، از جمله ملنشون، در یک ویدئوی ویدئویی که خواستار «سرنگونی چپ‌ها» شده بود، توسط افراط‌گرایان راست افراطی هدف تهدید مرگ قرار گرفتند، رئیس‌جمهور سکوت کرد.

 دولت او در محکوم کردن افزایش تعداد حملات گروه های راست افراطی در پاریس، لیون، استراسبورگ و نانت ناکام مانده است. این چگونه قرار است رای دهندگان چپ را متقاعد کند که انتخاب ماکرون در 24 آوریل به مهار تهدید راست افراطی کمک می کند؟

نویسنده این تحلیل در ادامه می نویسد: رئیس جمهور عملاً پنج سال را صرف حفظ راست افراطی به عنوان تنها رقیب معتبر خود در سال 2022 کرد، اما یک چیز از سال 2017 تغییر کرده است: این بار، لوپن شانس واقعی برای پیروزی دارد. نظرسنجی‌ها در حال حاضر رقابت بسیار نزدیکی را نشان می‌دهند، به طوری که ماکرون با 54 درصد نسبت به لوپن با 46 درصد برای دور دوم - اختلاف بسیار کمتری نسبت به سال 2017، زمانی که مکرون او را با 66 درصد به 34 درصد شکست داد. من در طول کمپین همه پرسی اتحادیه اروپا در بریتانیا زندگی می کردم. اکنون که به فرانسه برگشته ام، این نظرسنجی ها نتیجه برگزیت را به ذهن متبادر می کند. پیروزی لوپن باید هر کسی را که به دموکراسی و صلح اهمیت می دهد وحشت زده کند. لوموند هشدار داده است که "تغییراتی که او در قانون اساسی برنامه ریزی می کند، اجرای یک سیستم استبدادی است". و او چندین بار "تحسین" خود را از رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین اعلام کرده است. ملانشون در نطق امتیاز دهی دیشب خود گفت که فرانسه اکنون باید "میان دو شر" را انتخاب کند و از رای دهندگان خواست "یک رای به لوپن ندهند". یکی از این دو قطعا بدتر از دیگری است، اما با این حال انتخاب برای چپ فرانسه یک انتخاب دردناک است.

بسیاری پس از پنج سال اصلاحات لیبرال و دست راستی ماکرون که شکاف بین غنی و فقیر را افزایش داده است، به پلیس (که از خشونت علیه معترضان در جریان بحران زردهای ژله ای بازدید کرده است) قدرت بیشتری بخشیده و در اجرای هیچ اقدام واقعی ناکام مانده است، و نتوانست هیچ اقدام واقعی برای مهار انتشار گازهای گلخانه ای را اجرا کند.

وی در ادامه نوشت:مکرون اکنون دو هفته فرصت دارد تا مسیر خود را تغییر دهد و به چپ نشان دهد که به اقلیم و عدالت اجتماعی اهمیت می دهد. برای مثال، او می‌تواند در نهایت متعهد شود که 100 اقدام سبزی را که از شهروندان فرانسوی خواسته بود پیش از کنار گذاشتن تقریباً همه آنها در سال 2021، اجرا کند. او می تواند یک برنامه واقعی برای نجات بیمارستان دولتی و سیستم مدرسه ای که بودجه زیادی ندارد اعلام کند. این کار رای دهندگان بسیار بیشتری را نسبت به بازی در زمین راست افراطی «تجمع و آشتی» می کند. شاید خیلی دیر شده باشد، اما ارزش امتحان کردن را دارد.

شایان ذکر است اعلام نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، از چند جنبه اهمیت دارد.

راهیابی نامزدی از جناح راست افراطی تنها با اختلاف چهار درصد نسبت به نامزدی از جریان میانه به دور دوم نشانگر تغییر نگرش فرانسوی‌ها به سیاستمداران در این کشور است.

مارین لوپن توانست با یک برنامه انتخاباتی هوشمندانه برنامه‌هایش را نسبت به قبل معتدل‌تر نشان دهد.

او توانست خود را نامزدی از جناح راست افراطی اما بسیار مردمی‌ معرفی کند.

مارین لوپن در این مدت سعی کرد خود را نماینده گروهی از فرانسوی‌ها معرفی کند که خواسته‌هایشان نادیده گرفته شده است.

علاوه بر خانم لوپن، قرار گرفتن سه کاندیدای تندروی دیگر از جناح چپ و راست در جایگاه‌های سوم تا چهارم با رایی بسیار بالاتر ازجناح‌های سنتی فرانسه، نشان از اختلافات داخلی احزاب از یک سو و ناامیدی فرانسوی‌ها از احزاب سنتی در این کشور از سویی دیگر است.

بعنوان مثال حزب سوسیالیست در این انتخابات کمتر از ۲ درصد از کل آرا را کسب کرد و یا حزب جمهوری خواهان فرانسه، حزبی بااندیشه‌های راست میانه، کمتر از ۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد.

۱۳ روز مانده به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، تبلیغات کاندیداها برای دور دوم آغاز شده است. دو نامزد راه یافته به دور دوم تلاش می‌کنند تا به هرشکل ممکن هواداران احزاب دیگر و یا غایبان دور نخست را تشویق کنند تا به آنها رای دهند.

امانوئل مکرون که فقط حدود چهار درصد از مارین لوپن بیشتر رای آورد به خوبی می‌داند که دور دوم انتخابات با پنج سال پیش بسیارمتفاوت است؛ چرا که او با حریفی بسیار جدی‌تر و قوی‌تر از قبل باید روبرو شود.

او رقیبی دارد که در سومین تجربه حضورش در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، قواعد بازی را به خوبی فهمیده و با هوشیاری ویژه‌ای توانسته رای کم‌سابقه‌ای در دور اول کسب کند.

نتیجه دور اول انتخابات و راه‌یابی لوپن به دور دوم تنها با اختلاف چهار درصد نسبت به مکرون، بیم‌ها و نگرانی‌های زیادی را در میان سیاستمداران اروپایی به وجود آورده است.

آنالنا بربروک، وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا نگران روند و نتایج انتخابات در فرانسه است، تصریح کرد: «به عنوان وزیر امور خارجه آلمان اظهارنظری در مورد امور ملی [فرانسه] نمی‌کند، اما تأکید کرده است: «به عنوان یک اروپایی خواست قلبی‌ام است که اروپاییان درست در این برهه از زمان با قدرت کنار یکدیگر بایستند.»

آسلبرن: "فرانسوی‌ها جلوی برد لوپن را بگیرند"

ژان آسلبرن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ روز دوشنبه (۱۱ آوریل) در آستانه دیداری با وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا با اشاره به آرای بالای نامزدهای راست افراطی در انتخابات فرانسه، نسبت به این نتایج ابراز نگرانی کرد.

او گفت، در صورتی که دو هفته دیگر مارین لوپن برنده این انتخابات باشد، این پیروزی اروپا را به عنوان مجموعه‌ای شکل‌گرفته از ارزش‌های دموکراتیک و مدنی و حاکمیت مبتنی بر قانون و حقوق متحول کرده و کل اروپا را تغییر خواهد داد.

آسلبرن معتقد است که لوپن احتمالا تلاش خواهد کرد که دور دوم را به رفراندمی علیه رئیس جمهور وقت فرانسه تبدیل کند. او افزود، امیدوار است نتیجه به این منتهی نشود که اتحادیه اروپا لوپن را به عنوان رئیس جمهور فرانسه پیش رو داشته باشد.

او با اشاره به دور دوم انتخابات گفت: «فرانسوی‌ها باید جلوی [این اتفاق] را بگیرند.»

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ  با اشاره به نتیجه دور اول انتخابات فرانسه از وضعیت موجود در این کشور به عنوان نوعی "جنگ داخلی سیاسی" یاد کرد.

به گفته آسلبرن راست‌گرایان افراطی در فرانسه توانسته‌اند دوبرابر بیشتر از آرایی که راست افراطی در آلمان کسب کردند، به دست آورند. او این جریان را "بسیار نگران‌کننده" دانست.

"یا مکرون، یا سقوط اروپای متحد"

میشاییل روت، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان نیز در توییتر خواستار حمایت کامل از مکرون شده است. او نوشته است: «یا او یا سقوط اروپای متحد. شاید احساساتی به نظر برسد اما همین است. موفق باشید آقای رئیس جمهور!»

رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یکشنبه (۱۰ آوریل) از هشت صبح آغاز شد و تا هشت شب ادامه داشت. در این دور از انتخابات فرانسه تقریبا ۷۵ درصد واجدان شرایط رأی خود را به صندوق ریختند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور کنونی فرانسه توانست در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری این کشور، ۶/ ۲۷ درصد از آراء را به خود اختصاص دهد. مارین لوپن رهبر حزب "اجتماع ملی" از احزاب راست افراطی با کسب ۴ / ۲۳ درصد از آراء در جایگاه دوم ایستاد و به این ترتیب این دو نامزد ریاست جمهوری، روز ۲۴ آوریل با هم به رقابت خواهند پرداخت.

نامزد پیروز در مرحله بعدی از ۱۳ ماه مه دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود را آغاز خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.