عملیات آزادسازی شهر «موصل» و پاکسازی آن از گروه تروریستی داعش از چهار محور شمالی، جنوبی، شرقی وغربی ادامه دارد.

وجود 900 هزار شهروند غیرنظامی و احتمال استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی، سرمای شدید و خانه های بمب گذاری شده، سختی های جنگ در موصل را دوچندان کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری شین هوا گزارش داد: نیروهای عراقی موفق شده اند چهار روستا را در محور شمالی موصل آزاد کنند و روند پاکسازی مناطق آزاد شده را از وجود عناصر داعش ادامه دهند.

نیروهای لشکر 16 ارتش عراق توانستند روستاهای «النوافل 1»، «النوافل 2»، «سیماق» و «تریشک» را آزاد کنند.

نیروهای ویژه عراقی همچنین توانستند منطقه «التحریر»، «اورطة خراب» و «مسجد الرسول» را هم از وجود ترویست ها پاکسازی کنند.

نیروهای عراقی در سایر محورهای شرقی، غربی و جنوبی موصل هم به پاکسازی منطقه از عناصر داعش و همچنین خنثی سازی مواد منفجره ادامه می دهند.

همچنین سه روستای «السحل»، «جدیدة» و «الناهیة» در استان «صلاح الدین» در جنوب موصل طی حملاتی آزاد شدند و پرچم عراق بر فراز آنها برافراشته شدند.

این در حالی است که «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا ضمن دشوار خواندن جنگ با داعش در موصل، آزاد سازی کامل این شهر را قبل از 20 ژانویه یعنی زمان شروع ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب این کشور امکان پذیر دانست.

وی افزود: «بدیهی است که مسائل جوی همواره وجود دارد. اما نیروهای امنیتی عراقی برای هر احتمالی آماده هستند.»

کارتر نگفت که با توجه به مقاومت شدید تروریست ها در این شهر، چگونه عملیات بازپس گیری تا پیش از 20 ژانویه 2017 کامل خواهد شد.

او در سخنان دیگری در شهر «کالیفرنیا» در روز شنبه، احتمال باقی ماندن نیروهای آمریکایی و ائتلاف را پس از نابودی داعش در عراق منتفی ندانست.

او گفت: «به ویژه در عراق ضروری خواهد بود که ائتلاف به حمایت های خود ادامه دهد و پلیس و نیروهای مرزی محلی را آموزش دهد، تجهیز کند و پشتیبانی نماید.»

حدود 100 هزار نیروی دولتی عراق، نیروهای پیشمرگه کرد و نیروهای حشد الشعبی در این عملیات شرکت دارند.

تروریست های داعش در چند روز گذشته و در هفتمین هفته از این عملیات در موصل آسیب های جدی دیده و مجبور به عقب نشینی شده اند.

این در حالی است که آنها پیش از عقب نشینی تلاش می کنند آسیب هایی به نیروهای عراقی وارد کنند. برای مثال امروز داعش پیش از عقب نشینی از دانشگاه موصل، باقی مانده ساختمان های این دانشگاه را در بخش شرقی این شهر منفجر کرد.

گفته می شود هنوز کنترل سه چهارم این شهر در اختیار تروریست ها است.

نیروهای عراقی در 17 ام ماه اکتبر عملیات آزادسازی موصل را آغاز کردند و در 31 اکتبر نیز به بخش شرقی شهر «شرقاط» حمله کردند و تاکنون توانسته اند حدود نیمی از محله های این شهر را که تعداد آنها به 56 محله می رسد، آزاد کنند.


انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.