خبر تهدید فرودگاه کابل توسط داعش باعث کشته شدن 7 شهروند و تعطیلی آن شد

به گزارش جماران به نقل از نووستی، رسانه های افغانستانی اعلام کردند که فرودگاه کابل در پی کشته شدن 7 شهروند افغانستانی در اثر ازدحام و شلوغی بیرون از فرودگاه به مدت دو روز تعطیل شد.

قرار است این فرودگاه تعطیل شود تا کسانی که داخل آن حضور دارند تخلیه شوند.

از سوی دیگر گروه طالبان تصریح کرد که فرایند خروج از فرودگاه را در ساعت های آینده تسهیل می کند.

کسانی که می خواهند افغانستان را ترک کنند در پی انتشار اخباری مبنی بر تهدید احتمالی فرودگاه توسط گروه تروریستی داعش که توسط آمریکا منتشر شد به این فرودگاه هجوم آوردند.

وزارت دفاع انگلیس پیش از این اعلام کرد که در اثر ازدحام شدید در فرودگاه کابل 7 شهروند افغانستانی جان خود را از دست دادند.

از زمان اشغال کابل توسط گروه طالبان در یک هفته پیش بسیاری از شهروندان افغانستانی و خارجی برای خروج از این کشور به فرودگاه کابل هجوم آورده اند و صحنه های تلخی در این فرودگاه به وجود آمده است.

در ویدیوهای منتشر شده مشاهده می‌شود که ده‌ها زن و مرد و کودک در اطراف فرودگاه کابل در اثر ازدحام جمعیت زخمی یا بیهوش شده‌اند و جز سربازان حاضر در محل، آمبولانس یا پزشکی برای کمک به آنها دیده نمی شود.

فق

این در حالی است که نیروهای طالبان نیز در اطراف فرودگاه کابل با اسلحه و چوب هایی که در دست دارند و با زدن مردم تلاش می کنند آنها را به صف کنند. طالبان گاه با شلیک هوایی مردم را به دور شدن از درهای فرودگاه مجبور می کنند.

یک شاهد به رویترز گفته است که طالبان صبح روز یکشنبه در اطراف فرودگاه قواعدی برای ورود منظم مردم به فرودگاه وضع کرده‌اند تا از ازدحام جلوگیری شود.

در این شرایط سفارت آمریکا در افغانستان به شهروندان آمریکایی که در افغانستان حضور دارند توصیه کرده‌ است که به دلیل تهدیدات بالقوه امنیتی به سمت فرودگاه کابل نروند.

 

جوزف بورل: خارج کردن ۶۰ هزار نفر از افغانستان تا پایان اوت غیر ممکن است

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید که آمریکایی می خواهند ۶۰ هزار نفر را از افغانستان تا پایان ماه اوت (۹ روز دیگر) خارج کنند که از بر اساس یک محاسبه ساده ریاضی غیرممکن است.»

آمریکا از ۱۴ اوت تاکنون ۱۷ هزار نفر را از افغانستان خارج کرده است.

 

اولین گروه از افغان‌ها در «بزرگترین عملیات حمل و نقل هوایی تاریخ » وارد آلمان شدند

نخستین گروه از افغان‌هایی که از کابل تخلیه شده‌اند، در بزرگترین حمل و نقل هوایی تاریخ وارد آلمان شدند.

این گروه شامل ۲ هزار شهروند افغانستانی است که عصر روز جمعه از کابل وارد یک پایگاه هوایی در آلمان شدند و بخشی از تلاش ها برای انتقال شهروندان افغان دارای مجوز پس از تسلط طالبان می باشند.

رامشتاین یکی از بزرگترین پایگاههای هوایی ایالات متحده آمریکا در خارج از آمریکاست و اکنون به یکی از نقاط ترانزیت موقت برای تخلیه شهروندان دارای مجوز افغان تبدیل شده است که می خواهند به آمریکا بروند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه گفت که عملیات خارج کردن شهروندان افغان «یکی از بزرگترین و دشوارترین عملیات حمل و نقل هوایی در تاریخ» است.

نظامیان آمریکایی امیدوارند بتوانند روزانه بین ۵ تا ۹ هزار نفر را از افغانستان خارج کند ولی تاکنون این هدف محقق نشده است.

 

سخنگوی طالبان:‌ آمریکا مسئول جان باختن شهروندان افغان در فرودگاه کابل است

محمد نعیم، سخنگوی طالبان شنبه شب در گفتگویی تلویزیونی با یک کانال تلویزیون دولتی ایران، آمریکایی ها را مقصر جان باختن مردم در فرودگاه کابل دانست. محمد نعیم در این مصاحبه گفت:‌ «آمریکایی ها اعلام کرده‌اند ما شما را با خود به آمریکا می بریم. به همین دلیل مردم در فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.