یک درگیری سیاسی در میان جناح های حزب دموکرات بر سر پکن و موضع گیری بایدن ضد چین است.

 

به گزارش جماران به نقل از وب سایت پولتیکو، همانطور که یک جنگ سرد جدید بین آمریکا و چین شکل می گیرد ، ترقی خواهان می ترسند نتیجه کار، یک سیاره کاملاً گرم شود.

بیش از 40 گروه روز چهارشنبه با ارسال نامه ای به جو بایدن و نمایندگان مجلس از آنها خواستند که همکاری با چین در زمینه تغییرات آب و هوایی را در اولویت قرار دهند.

این آخرین اقدام دموکرات های مترقی است که می گویند همکاری درمورد تغییرات اقلیمی باید بر رقابت با چین اولویت داشته باشد و میانه روهایی که فکر می کنند دولت می تواند هر دو کار را همزمان انجام دهد. همانطور که دولت بایدن استراتژی خود را در مورد چین تحکیم می بخشد، همزمان با حرکت قوانین ضد چین در کنگره، این منازعه درون دموکراتیک می تواند روابط آمریکا و چین را برای سال های آینده تعریف کند.

سازمان های مترقی، از جمله جنبش «طلوع آفتاب» و «اتحادیه دانشمندان نگران»، از دولت بایدن و همه اعضای کنگره خواستند که از رویکرد خصمانه غالب در روابط آمریکا و چین پرهیز کنند و در عوض چند جانبه گرایی، دیپلماسی و همکاری با چین را در اولویت قرار دهند. در نامه آنها آمده است: «تهدید وجودی، بحران آب و هوا است. چیزی کمتر از آینده سیاره ما به پایان دادن به جنگ سرد جدید بین آمریکا و چین بستگی ندارد.»

این گروه ها ادامه دادند: «برای مقابله با بحران آب و هوایی و ساختن اقتصاد جهانی که برای کارگران - در آمریکا و چین - مفید باشد، ما باید رقابت را به سمت همکاری سوق دهیم.»

اختلافات میان چین و آمریکا منجر به ایجاد روابط سرد بین قدرتمندترین کشورهای جهان شده است و هیچ نشانه سریعی از کاهش تنش ها وجود ندارد.

ترقی خواهان می گویند بایدن باید سریع روند را معکوس کند. اریک اسپرلینگ ، مدیر اجرایی گروه «فقط سیاست خارجی»، یکی از گروه هایی که نامه را امضا کردند، گفت: کل برنامه مقابله با تغییرات اقلیمی ممکن است در معرض خطر باشد اگر مبارزات ضد چین او ادامه یابد و رشد کند.»

این اولین بار نیست که ترقی خواهان به رویکرد ضد چین دولت حمله می کنند. در ماه مه، قانون گذاران برجسته متمایل به چپ و 60 گروه فعال از رئیس جمهور خواستند که چین را به اتحاد جماهیر شوروی قرن 21 تبدیل نکند. نماینده «ایلان عمر» در سخنرانی ای گفت: «ما باید بین انتقادات موجه از سوابق حقوق بشری دولت چین و ذهنیت جنگ سرد که از چین به عنوان یک سپر بلا برای حل مشکلات داخلی خود استفاده می کند، تمایز قایل شویم.»

و هفته گذشته ، نزدیک به 30 سازمان، نانسی پلوسی را واداشتند تا نسخه کم تقابل دیگری از لایحه ضد چین را که از طریق کنگره پیش می رود، کنار بگذارد.

«رو خانا» (کالیفرنیا) یک ترقی خواه برجسته کنگره گفت: فشار کم نمی شود. ما به یک رویکرد استراتژیک در قبال چین نیاز داریم که امنیت ملی و رقابت اقتصادی ما را در اولویت قرار دهد و در عین حال فضاهایی را برای همکاری در زمینه تغییرات اقلیمی و سایر موضوعات جهانی ایجاد کند. من یک رویکرد همکاری رقابتی خواهم داشت. برای صحبت در مورد چگونگی توسعه رویکرد دولت زود است.»

این باعث می شود که خانا و دیگران با دموکرات های میانه رو مانند «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا در تضاد باشند، آنهایی که معتقدند اقدامات دولت چین باید با مقاومت شدید آمریکا روبرو شود. وی در ماه آوریل گفت: «شکی نیست که چین و حزب کمونیست تحت برند ملی گرایی شی جین پینگ متفاوت از هر چالشی است که امریکا تا به حال با آن روبرو بوده است.»

اما این جدیدترین نامه ترقی خواهان است و آنها می خواهند به رئیس جمهور اطلاع دهند که رویکردش در قبال چین در حال نابودی جهان است. «باساو سن» مدیر سیاست عدالت اقلیمی در موسسه «مطالعات سیاست» گفت: «این یک اشتباه بزرگ است».

دولت بایدن مدت هاست ادعا می کند که می تواند همکاری های آب و هوایی و رقابت ژئوپلیتیک خود را با چین به ثمر برساند. «جان کری» فرستاده ویژه رئیس جمهور برای تغییرات آب و هوا در ژانویه به خبرنگاران گفت: «بدیهی است که ما اختلافات جدی با چین داریم.» وی افزود: «این مسائل هرگز به دلیل هر موضوعی که به آب و هوا مربوط باشد پشت گوش انداخته نمی شود.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.