رئیس جمهور هائیتی شبانه در محل اقامتش ترور شد و همسرش نیز که به شدت مجروح شده، در بیمارستان به سر می برد.

 

به گزارش جماران به نقل از شبکه الجزیره، «جوونل موئیز» رئیس جمهور هائیتی در خانه‌ اش به ضرب گلوله کشته، و «مارتین موئیز» بانوی اول هائیتی نیز به دلیل شدت جراحات وارده، روانه بیمارستان شد.

«کلود جوزف» نخست وزیر موقت هائیتی با اعلام این خبر گفت که اقامتگاه شخصی رئیس جمهور این کشور سه‌ شنبه از سوی گروه ناشناس مسلح مورد حمله قرار گرفت.

محل اقامت ریاست‌ جمهوری هائیتی هم امروز در بیانیه‌ ای اعلام کرد این حمله حدود ساعت یک بامداد (به وقت محلی) رخ داد.

جوزف این حمله را «اقدام غیرانسانی و وحشیانه» توصیف کرد و خواستار حفظ آرامش عمومی در کشور شد.

او تاکید کرد که او مسئول اداره هائیتی است و پلیس و نیروهای مسلح نیز اوضاع کشور را تحت کنترل دارند.

نخست‌ وزیر هائیتی گزارش داد که این ترور به دست گروهی از کماندوها با حضور «عناصر خارجی» - از جمله برخی که به زبان اسپانیایی صحبت می‌ کردند - انجام شده است.

موئیز 53 ساله از زمان به قدرت رسیدن در سال 2017، همواره با امواج مختلف اعتراض‌ های مردمی مواجه، و برای کناره‌ گیری از قدرت تحت فشار مخالفان سیاسی خود بوده است.

شورای عالی دادگستری هائیتی نیز فوریه گذشته پایان دوره ریاست جمهوری موئیز را به رسمیت شناخت ولی او با رد این حکم اعلام کرد که یک سال دیگر از دوره قانونی پنج ساله ریاست جمهوری او باقیمانده است.

موئیز ابتدا در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری اکتبر 2015 پیروز انتخابات اعلام شد ولی نتیجه این انتخابات به دلیل رخداد تقلب رد شد ولی او در دومین انتخابات ریاست جمهوری که یکسال بعد برگزار شد، بار دیگر پیروز شد ولی مراسم سوگند ریاست جمهوری او تحت تاثیر مناقشه سیاسی موجود در مورد نتایج انتخابات، یکسال دیرتر برگزار شد. بر همین اساس، موئیز موعد رسمی آغاز ریاست جمهوری خود را سال 2017 می‌دانست.

بر اساس نتایج نهایی اعلام شده در تارنمای شورای موقت ستاد انتخابات هائیتی٬ موئیز بیش از 55 درصد آراء را کسب کرده است در حالی که تنها 21 درصد از واجدین شرایط رای در انتخابات شرکت کرده بودند.

او هر چند به مردم وعده انجام اصلاحات سیاسی، مبارزه با فساد و بهبود شرایط اقتصادیِ فقیرترین کشور قاره آمریکا را داده بود ولی هیچگاه در ایجاد وفاق ملی در میان گروه‌ ها و احزاب سیاسی این کشور موفق نبود و با سرکوب خونین خیابانی با اعتراض‌ های مردمی مقابله کرد. مقاومت او در برابر برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور که قرار بود در سال 2018 برگزار شود، به تشدید موج اعتراض‌ ها و خشونت‌ ها در این کشور دامن زده بود.

چنان که شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز اخیرا با انتشار بیانیه‌ ای که به اتفاق آرای اعضای این شورا رسید با محکوم کردن خشونت‌ ها در هائیتی، خواستار برگزاری فوری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آزاد در این کشور شد.

هائیتی یکی از فقیرترین کشور‌های جهان است و علاوه بر بحران اقتصادی و خرابی و مرگ و میرِ ناشی از طوفان‌ های سهمگین استوایی٬ بیش از یک سال است که درگیر اختلافات شدید سیاسی است. بیش از 60 درصد ساکنان هائیتی با کمتر از 2 دلار در روز امرار معاش می‌ کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.