شامگاه گذشته سنای آمریکا شاهد جدال میان دو حزب آمریکا بر سر بررسی و تصویب دو لایحه بود.

 

به گزارش جماران به نقل از گاردین، جو بایدن شب گذشته با شکست چشمگیری مواجه شد.

در نخستین اقدام، جمهوری خواهان در آمریکا تلاش دموکرات ها برای اعمال مقررات سراسری برای برگزاری انتخابات که از اهداف مورد علاقه این حزب است را مسدود کردند.

طرح تازه به نام «برای مردم» در ماه مارس در مجلس نمایندگان کنگره که دموکرات ها در آن اکثریت دارند، تصویب شده بود. در آن رای گیری کلیه جمهوری خواهان به علاوه یک دموکرات به آن طرح «نه» گفتند.

این لایحه - که رای دادن به صورت پستی را آسان تر می کند - نتوانست در سنا بیش از 50 رای به دست آورد چون کلیه 50 عضو جمهوری خواه این مجلس علیه آن رای دادند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفته بود این «مهم ترین نبرد ریاست جمهوری اوست» اما برخی دموکرات ها به او انتقاد می کنند که به اندازه کافی برای تصویب آن مبارزه نکرد.

 

4000

 

حامیان این طرح می گویند که فراگیرترین لایحه انتخاباتی از زمان تصویب قانون مهم «حقوق رای دهنده» در سال 1965 است.

«چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات ها با عصبانیت گفت: «هر یک از جمهوری خواهان سنا فقط برای آغاز بحث درباره قوانین برای حمایت از حق رای آمریکایی ها رأی دادند! یک بار دیگر، اقلیت جمهوری خواه سنا یک محاصره حزبی را برای یک مسئله فوری در سنا آغاز کرده است. موضوعی مهم تر از حق رأی دادن هست؟»

تصویب بیشتر لوایح در مجلس سنا نیازمند 60 رای است درحالی که 100 کرسی این مجلس 50-50 میان دو حزب تقسیم شده است.

«کامالا هریس» معاون جو بایدن که از طرف کاخ سفید مسئول تلاش برای تصویب طرح بود در این روز ریاست جلسه سنا را به عهده داشت.

 

7127

 

او بعد از ناکام ماندن این طرح گفت که «این پایان نبرد نیست».

دموکرات ها گفتند که طرح آنها علاوه بر طولانی تر کردن بازه زمانی برای دادن رای پستی، از شفافیت بیشتر برخی کمک های مالی به مبارزات انتخاباتی کاندیداها اطمینان حاصل می کند و نفوذ احزاب در تعیین حوزه های نمایندگی کنگره را محدود می کند.

حزب رئیس جمهور آمریکا استدلال می کرد که این طرح تقریبا 900 صفحه ای تلاشی برای محافظت از دسترسی رای دهندگان سیاه پوست به صندوق رای است.

اما جمهوری خواهان می گویند که این طرح تلاشی از سوی دولت فدرال برای کاهش اختیاراتی است که ایالات برای اطمینان از سلامت انتخابات دارند، تا انتخابات به نفع دموکرات ها تمام شود.

موانعی که این طرح با آنها روبروست باعث شده است دموکرات ها بیش از پیش خواستار حذف تاکتیک موسوم به «فیلیباستر» شوند که اجازه خواهد داد طرح ها با 51 رای تصویب شود.

اما حداقل دو سناتور دموکرات - «جو منشن» از ویرجینیای غربی و «کرستن سینِما» از آریزونا - هستند که تاکنون با تلاش ها برای حذف فیلیباستر مخالفت کرده اند.

 

7151

 

در دومین اقدام، مجلس سنای آمریکا بررسی طرح لغو اختیارات جنگی که در سال 2002 برای حمله به عراق به رئیس جمهور این کشور داده شده را به درخواست جمهوری خواهان به ماه آینده موکول کرد.

به گزارش رویترز قرار بود شب گذشته در نشست کمیته روابط خارجی سنا موضوع این طرح بررسی و درباره آن رای گیری شود، اما سناتور «رابرت منندز» رئیس این کمیته گفته است به درخواست جمهوری‌ خواهان قرار است نشست‌ هایی با حضور مقام‌ های دولتی و نظامی کشور در ماه ژوئیه برگزار شود.

سناتور رابرت منندز گفت ما این فرصت را خواهیم داشت تا نظرات دولت و مقام‌ های دفاعی کشور را در این زمینه بشنویم.

پیش از این در 27 خردادماه سال جاری مجلس نمایندگان آمریکا با 268 رای مثبت و 161 رای منفی اختیاراتی که به «جرج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور سابق برای حمله به عراق در 19 سال پیش داده بود را لغو کرد.

روسای‌جمهوری آمریکا طی دو دهه گذشته از این اختیارات برای انجام عملیات‌ های نظامی در سراسر جهان استفاده کردند.

قانون اساسی آمریکا قدرت اعلان جنگ را به کنگره داده است.

رای تایید این مصوبه در مجلس سنا رای 60 سناتور مورد نیاز است که به معنای آن است حداقل 10 سناتور جمهوری خواه باید از آن حمایت کنند.

مدافعان لغو این اختیارات می‌ گویند امید زیادی دارند که 60 رای لازم را برای تصویب این لایحه در سنا کسب کنند.

سناتور «میچ مک کانل» رهبر اقلیت جمهوری خواه در سنا، پیشتر به طرح لغو اختیارات حمله کرده و گفته بود که این اختیارات باید تا زمانی که این طرح تکمیل نشده است، به قوت خود باقی بماند.

گروه های مدافع و فعالان از جمهوری خواهان به دلیل ممانعت از اصلاحات ابراز انزجار کردند. «استفانی اسپالدینگ» سخنگوی گروه «فقط دموکراسی» گفت: «سیرک فیلابستر جمهوری خواهان سنا امروز شرم آور بود، و حمله مستقیم به میلیون ها سیاه پوست آمریکایی که از حقوق مساوی برای رای برخوردار نیستند، محسوب شد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.