ترکیه به یکی از خواسته های مهم آمریکا در زمینه سامانه موشکی اس400 روسیه تن داد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، ترکیه بالاخره در برابر آمریکا در مساله سامانه موشکی روسی«اس400» کوتاه آمد. 

ترکیه اعلام کرد که کارشناسان موشکی روسی که بر فناوری سامانه دفاع موشکی اس400 اشراف دارند را به روسیه بر می گرداند. خرید این سامانه موشکی باعث تیرگی روابط ترکیه و آمریکا شد و بازگرداندن کارشناسان روسیه به میهن شان کوتاه آمدن در برابر واشنگتن و تن دادن به یکی از خواسته های مهم آمریکایی ها در زمینه این سامانه موشکی به شمار می رود.

با وجود این، آنکارا لغو قرارداد سامانه دفاع موشکی و حذف آن به شکل کلی را رد کرد.

موضع گیری جدید ترکیه اندکی پیش از برگزاری دیداری صورت گرفت که قرار است «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست ناتو در اواسط ماه آینده در بروکسل برگزار شود و نشان دهنده آمادگی ترکیه برای از بین بردن یکی از نگرانی آمریکاست.

واشنگتن پیش از این اعلام کرده بود که ترکیه باید به حضور کارشناسان روس در این کشور که بر ماموریت آموزش استفاده از موشک ها و گردآوری آنها نظارت دارند، پایان دهد.

در همین حال، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت که سامانه موشکی اس 400 وقتی کارشناسان روس ترکیه را ترک کنند تحت کنترل ترکیه در می آید و تأکید کرد که ترکیه سر سوزنی از این سامانه و حذف آن بنابر خواسته آمریکا برای آن که در مقابل واشنگتن تحریم ها را لغو کند،عقب نشینی نمی کند.

شبکه تی آر تی ترکیه نیز گزارش داد که سامانه موشکی اس 400 روسیه 100 درصد در کنترل ترکیه خواهد بود و شمار زیادی از متخصصان فنی را به روسیه اعزام کرده است و کارشناسان روسیه نیز در ترکیه نمی مانند.

از سوی دیگر، این وزیر ترکیه ای درخواست ایالات متحده آمریکا مبنی بر فعال نکردن سامانه را رد کرد و گفت که این غیرممکن است که درخواستی از کشورهای دیکر مبنی بر «استفاده نکردن» از این سامانه را پذیرفت. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.