جو بایدن از چین خواسته است تا با تحقیقات بین المللی در مورد منشا ویروس کرونا همکاری کند. در مقابل پکن به طرح مجدد فرضیه شیوع ویروس کرونا از داخل آزمایشگاهی در این کشور به تندی واکنش نشان داد.

 

به گزارش جماران، سی ان ان در گزارشی نوشت: طوفان رو به رشد تحقیق در مورد ریشه های کووید 19 در چین دارای پیامدهای سیاسی انفجاری برای آمریکا در داخل و خارج از کشور و همچنین میراث دوئل دو رئیس جمهور است که توسط همه گیری تعریف می شود.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به نهادهای امنیتی این کشور دستور داد تا منبع شیوع کرونا را پیدا کنند.

در اطلاعیه‌ ای که دفتر بایدن منتشر کرده، آمده است که تحقیقاتی که تاکنون در این باره انجام شده‌ اند، برآوردهای متفاوتی را مطرح کرده‌ اند، اما به نتیجه مشخصی نرسیده‌ اند. به همین دلیل باید نهادهای اطلاعاتی آمریکا تلاش‌هایشان را شدت بخشیده و ظرف 90 روز گزارش دیگری را در این باره تهیه کنند.

بر اساس موضع‌ گیری جو بایدن، احتمال انتشار تصادفی ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین لااقل در بخش‌ هایی از دستگاه امنیتی آمریکا محتمل دانسته می‌ شود. این اتهامی بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا هم به چین وارد کرده بود.

روزنامه وال استریت ژورنال یک بار دیگر در گزارشی این احتمال را مطرح کرده است.

اقدام بایدن یک معما را عمیق تر کرد که شامل گسترش مخرب یک عامل بیماری زا کشنده، یک معمای پیچیده اپیدمیولوژیک، کدورت یک سیستم توتالیتر و رنگ و بوی تلخ یک رقابت ابرقدرت است. این امر شک و تردید در مورد توانایی سازمان بهداشت جهانی را برای گرفتن درس هایی از بحران فعلی به منظور جلوگیری از همه گیری های آینده، برمی انگیزد.

در آمریکا، دولت ترامپ سابق و کاخ سفید بایدن خواستار شفافیت در مورد تلاش های آنها برای تعیین منشا ویروس و اینکه آیا سیاست تلاش های تحقیقاتی آنها را لکه دار کرده است، شده اند. اگر معلوم شود که ویروس از آزمایشگاه نشات گرفته است، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا ممکن است ادعایش را تأیید کند. اما این مسئله همچنین نشان خواهد داد که چگونه عادت مکرر او به کتمان حقیقت و ارائه اطلاعات متناسب با اهداف سیاسی اش، اعتبار وی را در این مورد و سایر مسائل از بین برد.

تمرکز بر تئوری آزمایشگاه در روزهای اخیر، حتی قبل از مشخص شدن منشا کامل آن ، مسمومیت بیشتری را به یک ژئوپلیتیک سیاسی اضافه می کند که ممکن است یک جنگ سرد جدید به راه بیاندازد.

اما یافتن پاسخ سخت خواهد بود. چین هر دلیلی برای پوشاندن ویروسی دارد که اعتبارش را به عنوان یک قدرت در حال ظهور و پیشرفته با نزدیک به 3.5 میلیون نفر در سراسر جهان لکه دار کرده است. 

دولت بایدن اکنون با تماس هایی روبرو شده است تا نشان دهد احتمال مقصر بودن چین را به اندازه کافی جدی گرفته است ، خصوصاً به این دلیل که مقامات برجسته تیم ترامپ و جمهوری خواهان که عمدتاً بدون هیچ مدرک مشخصی سال گذشته ادعاهایی مربوط به آزمایشگاه ووهان را مطرح کرده بودند، اکنون بر طبل پیروزی می کوبند.

اما به نظر می رسد حامیان ترامپ تلاش دیگری برای پاک کردن سوابق سیاه وی در برخورد فاجعه بار او با بیماری همه گیر که منجر به کشته شدن صدها هزار نفر در دوره او شد، دارند.

اولویت پزشکی و سیاسی اکنون یک تحقیق معتبر، عمیق است.

دکتر «لیانا ون» تحلیلگر پزشکی سی ان ان و کمیسیونر بهداشت سابق بالتیمور، در «اتاق خبر» سی ان ان گفت که چنین کاوشگری باید بر اساس یک روش علمی باشد، «این بدان معناست که شما نباید ابتدا نتیجه گیری دلخواه خود را ارائه کنید و سپس داده های خود را انتخاب کنید تا متناسب با نتیجه گیری باشد.»

دو منبع به «کایلی اتوود» خبرنگار سی ان ان گفتند، چنین نگرانی هایی باعث شد که دولت بایدن تحقیقاتی را که «مایک پومپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا داشت، مختومه اعلام کند.

تاریخچه کووید 19 و منشا آن هرچه باشد، تاریخ ترامپ را به دلیل غفلت و انکار آن پس از رسیدنش به خاک آمریکا محکوم می کند. او در واقع آمادگی ایالات متحده را در اوایل بحران مختل کرد زیرا نتوانست پکن را برای پاسخگویی تحت فشار قرار دهد.

هنگامی که او به دنبال یک معامله تجاری چین بود تا مبارزات انتخاباتی خود را پیش ببرد، رئیس جمهور چین را تحریک کرد. ترامپ در اوایل سال 2020 گفت چینی ها «بسیار سخت کار می کنند» و «بسیار خوب» کار می کنند. ترامپ در مورد شی جین پینگ توییت کرد: «او قدرتمند، تیزبین و قدرتمندانه بر هدایت ضد حمله به ویروس کرونا متمرکز است.»

تنها زمانی که تأثیر ویروس بر روی چشم انداز انتخاباتی اش مشخص شد، تغییر لحن داد و این ایده را تقویت کرد که انگیزه سیاسی دارد و چین را مقصر همه گیری می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.