رئیس جمهور جدید آمریکا برای مقابله با قدرت چین که با سرعت در حال رشد است گزینه «صبر» را در پیش گرفته است.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: پس از پایان جشنواره انتصاب در کاخ سفید و موفقیت 25 هزار نظامی تا بن دندان مسلح در حمایتش، آن هم بعد از تبدیل کردن واشنگتن به پادگان نظامی و فروکش کردن تهدید تروریستی نژادپرستی به شکل«موقت» می توان گفت که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اکنون با سه چالش اساسی رو به روست:

اول: «ترمیم» اوضاع داخلی آمریکا و بازگرداندن اعتماد به نظام دموکراسی و پل زدن روی شکاف در جامعه آمریکایی و ایجاد راه حل های کارآمد و تأثیرگذار برای بحران شیوع کرونا که تا کنون منجر به مرگ 400هزار آمریکایی شده است و این تعداد نیز با جشن گرفتن صد روز نخست به قدرت رسیدن رئیس جمهور جدید به 500هزار نفر خواهد رسید و نیز نجات اقتصاد آمریکا و توقف فروپاشی آن و ایجاد فرصت شغلی برای بیش از 60 میلیون بیکار.

دوم: بازگشت جایگاه آمریکا در جهان و بازگشتش به ائتلاف های بین المللی و خنثی کردن مین های با قدرت انفجاری شدید که دولت« دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به ویژه در خاورمیانه کاشت از جمله مین تجاوزهای اسرائیل در شهرک سازی و الحاق سرزمین های فلسطینی و گرایش نژادپرستانه و فاشیستی روزافزون  رژیم اسرائیل و تأمین امنیت همپیمانان وحشت زده آمریکا.

سوم:چگونگی رسیدگی به برتری تکنولوژیکی و اقتصادی سریع چین و احتمال ایجاد ائتلاف روسی-چینی جدید که در جهان گسترش پیدا می کند و قدرت های منطقه ای در خاورمیانه، شرق آسیا و مرکز آن و کشورهای مرکزی در آمریکای جنوبی و قاره آفریقا به آن ملحق می شوند؛ ائتلافی که تهدیدی مستقیم برای سلطه آمریکایی-غربی به شمار می رود.

دو مساله نخست را هر چند به شکل موقت به کناری می نهیم و به مساله سوم که از نظر ما مهم تر است می پردازیم؛مساله ای که مربوط به رویارویی اقتصادی و سیاسی و چه بسا نظامی با چین است. لحن چالشی سخنان «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در افتتاحیه کنفرانس اقتصادی جهانی داووس(که ترامپ و بایدن در آن غایب بودند) که به شکل «مجازی» سخن گفت جالب توجه بود؛ وی به مانند رهبر جدید جهان سخن گفت به طوری که بایدن رئیس جمهور آمریکا را به نام ذکر نکرد و نسبت به آغاز جنگ سرد میان آمریکا و چین هشدار داد و تأکید کرد که این جنگ به همه طرف ها آسیب می زند.

رهبر چین از موضع قدرت حرف می زد  و در حالی که رشد اقتصادی آمریکا به میزان پایینی رسیده است و به دلیل کرونا این رشد تقریبا به صفر رسیده است،چین رشدی 2.3درصدی در سال 2020 ثبت کرد و این میزان در سال جاری رو به افزایش است، همچنین چین تبدیل به مقصد جهانی جذابتر برای جذب سرمایه های خارجی در جهان شده است و در این عرصه آمریکا را پشت سر گذاشته است.خطرناک تر از آن این است که این برتری اکنون به اختراع ها و عرصه های نظامی رسیده است که رهبران چین اکنون بعد از برتری قدرتمند اقتصادی اولویت را به آنها داده است.

ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا رویارویی باز  و حملات لفظی به چین را در چهار سال ریاستش ( به شیوه همپیمانان عربش: آنها را فحش کش کردیم اما آنها شتر را بردند) انتخاب کرد و در اعمال تحریم ها زیاده روی کرد اما این سیاست نتایجی کاملا برعکس داد و رهبران چین به این تحریم ها با کار و تولید و ایجاد الگوی برتر برای از بین بردن ویروس کرونا و تقویت رشد اقتصادی و جاده ابریشم و تقویت نفوذ و افزایش همپیمانان در جهان پاسخ دادند.

ابزارهای آمریکایی برای رویارویی با این غول چینی قدیمی و زنگ زده است و آمریکا وارد جنگ جدیدی با چین با همان شیوه ای قدیمی شده است که 50 سال پیش علیه اتحاد جماهیر شوروی به راه انداخته است آن هم علیه کشور چین که دارای اقتصادی قوی و سلاح «سایبری» بسیار پیشرفته است و ترامپ بر خلاف عادتش زمانی که با نظر بایدن مخالفت کرد دروغ نگفت زمانی که تأکید کرد چین پشت حمله سایبری بزرگ قرار دارد که بیش از 30 نهاد حساس آمریکایی از جمله نهادهای امنیتی و اقتصادی بسیار حساس را علاوه بر 10 نهاد غربی در کانادا و اروپا در کمتر از یک ماه پیش هدف قرار داد. دولت عمیق آمریکا نیز حملات بزرگتر مشابهی را در آینده پیش بینی کرده است و ترسش از این حمله را پنهان نمی کند.

ویروس کرونا که بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار باعث شد 225 میلیون فرصت شغلی در جهان از دست بروند که سهم آمریکا و جهان غرب بیشتر از بقیه بوده است این در حالی است که خسارت های چین در این عرصه بسیار محدود بوده است و این یکی از ویژگی های عظمت و نفوذ در جهان است.

چین چه با این کشور موافق باشیم چه مخالف، شروع به ایجاد زعامت جهانی با اتخاذ دو گام اصلی کرده است اولی ایجاد واحد پولی جدید به جای دلار و آن یوان طلایی است و دومی تأسیس نظام مالی جدید با همکاری روسیه به جای یا موازی با نظام مالی آمریکایی اروپایی است که بعد از جنگ جهانی دوم به وجود آمد و پایان سلطه آمریک و غرب بر امکانات اقتصادی جهان.

نمی دانیم بایدن چگونه با این سه چالش که در بالا ذکر کردیم رویارویی می کند. بایدن رئیس جمهوری فاقد کاریزماتیک است و به سن هشتاد سالگی نزدیک می شود؛ او سه هندوانه بسیار بزرگ را در در دست گرفته و تلاش می کند که تعادل خود را حفظ کند یا هیچ کدام از آنها از دستش نیفتند.

سخنگوی کاخ سفید گفت که «استاد» وی بایدن گزینه«صبر» را در پیش می گیرد به ویژه در رسیدگی به برتری سریع چین و به زبان تهدیدی که ترامپ رئیس جمهور پیش از وی در پیش گرفت، روی نمی آورد. این گزینه بازتاب دهنده نبود استراتژی بررسی شده توسط تیم اش است زیرا پرداختن و رسیدگی به این پرونده های خطرناک تأخیربردار نیست،بایدن هم نه «ایوب» زمانه است و نه زمانه زمانه ایوب است بلکه زمانه زمانه شی جین پینگ رهبر چین است...و خدا بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.