رای دهندگان برای انتخابات مجلس ونزوئلا امروز پای صندوق ‌های رای رفته اند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آخرین دور انتخابات پارلمانی ونزوئلا در سال 2015، مردم این کشور امروز برای انتخابات دوره 2021 تا 2026 پارلمانی پای صندوق ‌های رای رفته اند.

حدود 20.7 میلیون شهروند ونزوئلایی واجد شرایط رای‌ دهی هستند و صاحبان 227 کرسی پارلمان را انتخاب خواهند کرد. با تصمیم شورای ملی انتخابات تعداد نمایندگان از 167 به 227 نفر افزایش یافته است.

برگزاری انتخابات پارلمانی ونزوئلا که امروز برگزار خواهد شد، چالشی بزرگ میان طرفداران «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور این کشور و گروه مخالفان خواهد بود که در آن، نمایندگان مجلس جدید سرنوشت کشور را به دست خواهند گرفت.

رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرده است که با وجود شیوع ویروس کرونا٬ تدابیر لازم اتخاذ و 14 هزار و 200 صندوق رای‌ دهی در سراسر کشور تعبیه شده است.

نمایندگان و هیئت نظارت 17 کشور ازجمله ایران، روسیه، ترکیه و آمریکا بر روند این انتخابات نظارت خواهند کرد. یک هیات پارلمانی از ایران هم برای نظارت بر انتخابات ونزوئلا به این کشور سفر کرده است.

همچنین «اوو مورالس» رئیس جمهور سابق بولیوی نیز به پشتیبانی از جریان «چاویسم» در این انتخابات حضور پیدا کرد. در کنار او هشت سیاستمدار مجلس دومای روسیه نیز برای نظارت بر انتخابات کاراکاس در این کشور آمریکای لاتین حاضر شدند.

«گلوریا لاریوا» ناظر آمریکایی و کاندیدای سابق انتخابات 2008 این کشور، به عنوان یکی از ناظران بین‌ المللی حاضر در انتخابات ونزوئلا، اطمینان داد که امروز هیچ کس نمی‌ تواند مشروعیت روند پیشروی انتخابات مجلس ونزوئلا را مورد تشکیک قرار دهد.

با این وجود برخی از کشورها، با غیرقانونی خواندن انتخابات آن را عاملی برای حفظ قدرت مادورو توصیف کردند.

در حال حاضر مخالفان دارای بیشترین تعداد نمایندگان در پارلمان هستند.

اگرچه «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا با دعوت از مخالفان برای شرکت در انتخابات اعلام کرده در صورت پیروزی مخالفان، ریاست جمهوری را ترک می‌ کند، اما مخالفان به درخواست وی پاسخ منفی داده‌ اند.

«خوان گوایدو» رئیس مجمع ملی که تحت کنترل مخالفان است در 23 ژانویه 2019 خود را «رئیس جمهور موقت» این کشور اعلام کرد و مورد حمایت بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و غربی به ویژه آمریکا قرار گرفت. دولت آمریکا که همواره با تحریم ها و اقدامات خصمانه از سال 2014 به دنبال سرنگونی دولت مادورو و نشاندن مهره موردنظر خود در این سرزمین آمریکای لاتین بود، از رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی فعلی حمایت کرده است

آمریکا در ادامه مداخله‌جویی ‌های خصمانه خود در امور ونزوئلا، این بار در حرکتی عجیب و تحریک ‌آمیز، آن هم یک روز مانده به انتخابات پارلمانی کاراکاس، به منظور تحریک مخالفان و اثرگذاری منفی بر انتخابات این کشور اقدام به انتصاب «سفیر مجازی» برای این کشور کرد.

در عین حال گوایدو با ادعای «تقلب و ضد دموکراتیک بودن انتخابات» اعلام کرده که انتخابات را تحریم می ‌کند. وی با اشاره به اینکه نتایج انتخابات توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نخواهد شد، اعلام کرد که «این انتخابات هیچ اعتباری نداشته و تنها یک نمایش مضحک است».

گوایدو در واکنش به این انتخابات، با فراخوانی به همه پرسی در روزهای 7 و 12 دسامبر (فردا و هفته آینده) که در آن معلوم خواهد شد آیا مردم با انتخابات پارلمانی مخالفت می کنند، مدعی شد که خواستار توقف اشغال دولت از سوی مادورو و به کارگیری اقدامات لازم برای نجات دموکراسی هستند.

در همین حال 3500 نفر از بسیاری از سازمان های مردم نهاد به منظور حمایت از دولت مادورو٬ طوماری را تهیه و به اتحادیه اروپا ارائه داده ‌اند. آنها در این طومار خواسته ‌اند تا به نتایج انتخابات احترام گذاشته شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.