اپوزیسیون در قرقیزستان بعد از اعتراضات علیه آنچه تقلب در انتخابات می دانند و تصرف برخی ساختمان های دولتی، کنترل قدرت را در اختیار گرفتند.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، گروه های اپوزیسیون در قرقیزستان بعد از اعتراضات خشونت ‌بار علیه آنچه تقلب در انتخابات می دانند و تصرف برخی ساختمان های دولتی، کنترل قدرت را در اختیار گرفته اند.

پیشتر دولت قرقیزستان نتایج انتخابات بحث برانگیز پارلمانی این کشور را باطل کرد و اعلام کرد انتخابات دوباره برگزار خواهد شد.

«صدر جاپاروف» سیاستمدار گروه مخالفان ساعاتی بعد از آزادی از زندان به عنوان نخست وزیر موقت منصوب شد. پیشتر، «کوباتبک برونوف» رئیس قبلی کابینه این کشور در میانه اعتراضات بعد از انتخابات استعفا کرده بود.

«سورنبای جینبکف» رئیس جمهور قرقیزستان پیشتر اشاره کرده بود که آماده کناره گیری از قدرت است.

رئیس جمهور قرقیزستان که نزدیک به روسیه است، رقیبان سیاسی خود را به تلاش برای تصاحب قدرت متهم کرده بود.

بامداد روز سه شنبه، معترضان به داخل پارلمان قرقیزستان در شهر بیشکک پایتخت این کشور هجوم بردند و پس از درگیری با نیروهای امنیتی ساختمان را که به «کاخ سفید» این کشور معروف است به آتش کشیدند.

 

201006150439-02-kyrgyzstan-unrest-1005-exlarge-169

 

اعتراضات مشابهی در چند شهر دیگر قرقیزستان در اعتراض به آنچه تظاهرات کنندگان تقلب در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه خوانده اند برگزار شد. 

دوشنبه شب هم حدود چهار هزار نفر در اعتراض هایی که در خارج از مقر دولت و پارلمان در بیشکک برگزار شد، شرکت کردند اما پلیس گفت آنها را با موفقیت پراکنده کرده است.  

اما بسیاری از معترضان بار دیگر در بامداد روز سه شنبه به محل آمده و وارد محوطه پارلمان شدند. به گزارش رسانه های محلی زبانه های آتش در داخل ساختمان قابل رویت بود، هرچند به نظر می رسد بعدا خاموش شده باشد.

در این میان، معترضان چند ساختمان دیگر را نیز از جمله دفتر شهردار بیشکک، و مقر کمیته امنیت ملی کشور را به تصرف خود درآوردند.

 

201006150508-01-kyrgyzstan-unrest-1006-restricted-exlarge-169

 

معترضان کفیل اداره امنیت ملی، کفیل دادستانی کل و «فرماندار» بیشکک را هم انتخاب کرده اند.

تا صبح سه شنبه شماری از زندانیان برجسته سیاسی آزاد شده بودند از جمله جاپاروف، که به اتهام ربودن یک فرماندار منطقه ای در جریان اعتراضات هفت سال پیش مخالفان به 11 سال زندان محکوم شده بود.

«الماس ‌بیگ آتامبایف» رئیس جمهور سابق هم آزاد شد. او در سال جاری پس از آن که روابطش با رئیس جمهور کنونی به تیرگی گرائید، به اتهام فساد به حبس طولانی 11 ساله محکوم شد. 

معترضان می ‌گویند در انتخابات اخیر که از تنها چهار حزب، بنا بر آمارهای اعلام ‌شده، توانستند حد نصاب حضور در پارلمان را به‌ دست آورند، تقلب شده است. از این چهارحزب، سه حزب به رئیس‌ جمهور نزدیک بوده‌ اند و 12 حزب دیگر کشور گفته ‌اند نتیجه را نمی ‌پذیرند. در جریان این اعتراض‌ ها بیش از 600 نفر زخمی و بازداشت شده‌ اند که حدود 150 نفر از آنها به بیمارستان منتقل شده ‌اند. تاکنون یک نفر هم کشته شده است.

معترضان می‌ گویند حلقه نزدیک به رئیس جمهور اقدام به خرید آراء و ارعاب رای دهندگان کرده است. اتهامی که ناظران بین المللی بر انتخابات یکشنبه گذشته در قرقیزستان هم آن را «معتبر» ارزیابی کرده‌ اند.

قرقیزستان واقع در آسیای میانه با 6.5 میلیون جمعیت و متحد نزدیک روسیه، با ناآرامی ها ناآشنا نیست. در 15 سال گذشته، دو دستگاه رهبری این کشور سرنگون شده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی قرقیزستان
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.