سخنرانی ملانیا ترامپ و مایک پومپئو در دومین روز گردهمایی جمهوری خواهان با انتقادات و واکنش های گسترده روبرو شد.

 

به گزارش جماران، برنامه گردهمایی روز سه شنبه با دعایی برای «جیکوب بلیک» مرد 29 ساله سیاهپوستی که روز یکشنبه از پشت هدف تیراندازی یک مامور پلیس در «ویسکانسین» قرار گرفت، شروع شد.

برنامه دعای سه شنبه که همچنین برای ماموران پلیس بود درحالی انجام شد که ویسکانسین به دلیل آن تیراندازی صحنه ناآرامی است.

در جریان دومین روز گردهمایی، ترامپ در توییتی از فرماندار ویسکانسین خواست گارد ملی را مستقر کند؛ اقدامی که قبلا انجام شده بود.

در دومین روز گردهمایی انتخاباتی جمهوری خواهان «ملانیا ترامپ» از رز گاردن کاخ سفید آمریکا در واشنگتن سخنرانی کرد و «مایک پومپئو» وزیر خارجه این کشور که گمان می رود برای کاندیاتوری در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آماده می شود، در میانه سفر دوره ای به چند کشور خاورمیانه، از بیت المقدس اشغالی در این گردهمایی سخنرانی کرد.

هر دوی این رخدادها با انتقادهای دموکرات ها روبرو شده است که می گویند استفاده از کاخ سفید که قرار است ترامپ نیز در روز پنجشنبه در آن سخنرانی خود را در باره پذیرش کاندیداتوری حزبش اعلام کند، شاید ناقض قانون 1939 میلادی باشد که مشارکت کارکنان دولت فدرال را در برخی فعالیت های سیاسی محدود می کند.

 

200825-mike-pompeo-ew-1039p_be2859e5d04d15631d65c9c2048cac84.fit-760w

 

پومپئو که در فیلمی ضبط شده از شهر اشغال شده بیت المقدس پایتخت خودخوانده رژیم صهیونیستی سخنرانی می کرد، در این نطق چهار دقیقه ای ادعای مقام های حزب را درباره موفقیت ترامپ در تحقق شعار سیاست خارجی «اول آمریکا» علیه روسیه، چین و ایران را تکرار کرد.

وزیر خارجه آمریکا که یکی از عوامل موثر و دخیل در دستور ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی بوده است، در یاوه گویی های تکراری گفت که در خاورمیانه زمانی که ایران تهدید کرد، رئیس جمهور با حمله هوایی برای «کشتن سلیمانی» موافقت کرد.

پومپئو مدعی شد او کسی است که مسئول قتل و جراحت صدها آمریکایی‌ در سراسر خاورمیانه است.

وی همچنین به ادعای مبارزه با داعش اشاره کرد و گفت داعش کنترل سرزمینی به مساحت انگلیس را در اختیار داشت اما امروز به دلیل عزم و رهبری رئیس جمهوری، خلافت داعش از بین رفته است و البغدادی رهبر شیطانی آن، مرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از بازگشت نیروهای آمریکایی به خانه خبر داد و درباره برجام گفت: 2 سال پیش، رئیس جمهور از توافق فاجعه‌ بار هسته‌ ای ایران خارج شد و ایران و متحدانش در منطقه را تحت فشار قرار داد.

این ادعای پومپئو در شرایطی است که آمریکا در طول 2 هفته گذشته با 2 واکنش قاطع شورای امنیت در رد ادعا و خواسته غیرقانونی برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران و فعال کردن مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تمام تحریم‌های این شورا، ناکام ماند و 13 عضو شورای امنیت با قاطعیت آمریکا را فاقد صلاحیت لازم برای این درخواست دانستند.

پومپئو افزود: همچنین رئیس جمهور سفارت آمریکا را به قدس منتقل کرد که پایتخت واقعی سرزمین یهودیان است! 2 هفته پیش، رئیس جمهور واسطه توافق صلح میان امارات متحده عربی و اسرائیل شد. کودکان در کتاب تاریخ آن را خواهند خواند!

«کیت بدینگفیلد» معاون ستاد انتخاباتی «جو بایدن» رقیب دموکرات ترامپ، سخنرای سیاسی پومپئو در هنگام ماموریت خارجی را کاربرد آشکار و بی پروای مقام برای اهداف کاملا سیاسی به شمار آورده که فعالیت بسیار مهم وزارت خارجه آمریکا را تضعیف می کند.

در حالی که وزارت خارجه آمریکا هنوز در این باره اظهار نظری نکرده است، یک مقام این وزارتخانه به گزارشگران رسانه های آمریکا که پومپئو را همراهی می کنند گفته است که وی در این نشست نه به عنوان وزیر بلکه به صورت شخصی سخنرانی خواهد کرد!

ستاد انتخاباتی ترامپ نیز با نادیده گرفتن شکایت ها و گلایه ها از کاربرد دارایی های دولت فدرال مانند کاخ سفید به عنوان مکان کارزار حزبی اعلام کرده که پیروی همه کارکنان و مشارکت کنندگان در این برنامه را از این قانون تضمین خواهد کرد.

همزمان «ملانیا ترامپ» همسر رئیس جمهور آمریکا که معمولا از کانون توجه پرهیز می کند، در این گردهمایی که در فضای مجازی برگزار می شود، به نفع انتخاب مجدد شوهرش استدلال کرد.

 

melania-trump-1228203516-s800

 

او همچنین تلاش کرد از اشتباهاتی که در سخنرانی نشست سال 2016 حزب جمهوری خواه مرتکب شده و شامل کاربرد بخش های دزدیده شده از سخنرانی سال 2008 «میشل اوباما» بود، پرهیز کند.

تصمیم او برای انجام این سخنرانی از مقر اصلی قدرت یعنی کاخ سفید باعث خشم دموکرات ها شده است که می گویند این استفاده ای نامناسب از منابع دولت است.

ملانیا ترامپ خطاب به حاضران گفت: «مثل شما، من هم در ناآرامی های نژادی کشورمان تامل کرده ام. این یک واقعیت سخت است که ما به بخشی از تاریخ خود افتخار نمی کنیم. من شما را تشویق می کنم ضمن آموختن از گذشته بر آینده تمرکز کنید.«

او در پیامی به معترضان نابرابری نژادی گفت: «من مردم را ترغیب می کنم با رفتاری مدنی متحد شوند تا بتوانیم با هم کار کنیم و معیارهای آرمانی آمریکا را اجرا کنیم. همچنین از مردم می خواهم دست از خشونت و غارت به اسم عدالت بردارند، و هرگز در مورد کسی براساس رنگ پوست داوری نکنند.»

در دومین شب گردهمایی جمهوری خواهان که به دلیل همه گیری کرونا بدون حضور هواداران برگزار شد، «اریک و تیفانی» فرزندان ترامپ هم سخن گفتند.

حمله به دموکرات ها بخشی از تم این گردهمایی بود و اریک ترامپ هم در همین مسیر سخنرانی کرد. 

 

ap-20239081044069___25225228220

 

او گفت: «دموکرات ها می خواهند با زانو زدن به سرود ملی بی احترامی کنند، در حالی که نیروهای مسلح ما هر روز برای حفاظت از آزادی ما جانشان را کف دست می گیرند. دموکرات ها می خواهند بودجه پلیس را قطع، این نیروهای تخریب و به آنها بی احترامی کنند.»

اشاره او به حمایت حزب دموکرات از معترضانی است که به نابرابری نژادی اعتراض دارند.

تیفانی هم مدعی شد پدرش برای مقابله با کرونا بهترین انتخاب است. او از سیاست های اقتصادی پدرش هم تمجید کرد.

 

tiffanytrump

 

ترامپ در چهارمین و آخرین شب این گردهمایی سخنرانی خواهد کرد.

درحالی که 70 روز تا رای گیری 3 نوامبر (13 آبان) باقی مانده ترامپ در نظرسنجی ها از رقیب دموکراتش عقب است.

به گزارش موسسه «نیلسن» برنامه های شب اول گردهمایی جمهوری خواهان 17 میلیون بیننده داشت. این در حالیست که هفته پیش حدود 19.7میلیون بیننده تلویزیونی اولین شب گردهمایی ملی حزب دموکرات را دنبال کرده بودند.

دموکرات ها با ذکر این علت بر پیروزی بایدن 77 ساله که در نظرسنجی ها بر ترامپ 74 ساله برتری دارد، تاکید می کنند که وجود وی برای رهبری پایدار و آرام کاخ سفید همزمان با همه گیری ویروس کرونا ضرورت دارد که تاکنون جان بیش از 176 هزار تن را گرفته و به اقتصاد این کشور آسیب جدی و شدیدی زده است.

این در حالیست که جمهوری خواهان هم از ریاست جمهوری ترامپ به تنگ آمده اند و شماری از مقامات اسبق دولت ترامپ، گروهی ضد او با هدف شکست این کاندیدای جمهوری ‌خواه در انتخابات تأسیس کرده ‌اند.

این گروه به رهبری «مایلز تیلور» رئیس دفتر سابق امنیت داخلی ترامپ و دو تن از افراد سابق این دفتر تأسیس شده است. نام این جنبش «ائتلاف سیاسی جمهوری‌خواهان برای وحدت و اصلاح» (Republican Political Alliance for Integrity and Reform) یا به اختصار «ریپر» (REPAIR) است. به گفته آنها تاکنون وب ‌سایتی برای این جنبش راه ‌اندازی شده و اطلاعات بیشتر در روز‌های آینده گزارش خواهد شد.

در وب ‌سایت این جنبش آمده است: «ریپر گروهی از مقامات، مشاوران و محافظه ‌کاران سابق آمریکایی هستند که مقامات سابق دولت ترامپ آن را راه‌ اندازی کردند تا رهبری کاخ سفید را تغییر داده و به موجب آن حزب جمهوری‌ خواه را اصلاح کنند. به اعتقاد ما بازگشت آمریکا امسال در ماه نوامبر با بازگشت به اصول قانون اساسی آغاز خواهد شد. ترامپ ثابت کرد برای ریاست جمهوری گزینه مناسبی نیست. افرادی مانند ما که از داخل شاهد آشوب بودیم باید گردهم آییم تا اطمینان حاصل کنیم او مجدد انتخاب نشود.»

گروهی دیگر از جمهوری‌ خواهان با نام «پروژه لینکلن» نیز تلاشی مانند این گروه اما از طریق ارائه تبلیغات تلویزیونی و آنلاین شروع کرده ‌اند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.