کناره گیری ناگهانی برایان هوک باعث می شود دولت ترامپ بعد از دو سال «فشار حداکثری» بر ایران اکنون نتواند خود را پیروزی این سیاست بداند.

 

به گزارش جماران، فارین پالیسی گزارش داد دو سال پس از اینکه دونالد ترامپ از توافق هسته ‌ای ایران خارج شد و ادعا کرد که می‌تواند «یک توافق جدید و پایدار» را ضمانت کند، کناره گیری ناگهانی «برایان هوک» نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران از مقامش، آینده بزرگترین سیاست خاورمیانه ‌ای کاخ سفید را در وضعیتی نامعلومی فرو برد.

جایگزینی هوک با الیوت آبرامز در حالی که وی همچنان سمت خود در ونزوئلا را در دست دارد، او را مسئول ادامه به اصطلاح ابتکار عمل های ترامپ در ایران خواهد کرد.

اکنون سوال اینجاست که وی چگونه می تواند در انتخابات ریاست جمهوری احتمالی نوامبر برنده شود. احتمال دستیابی توافق با ایران در دقیقه آخر هم بعید به نظر می رسد.

«باربارا لیف» نماینده سابق آمریکا در امارات در دولت اوباما گفت: «دولت در بلاتکلیفی بزرگی گرفتار شده و هیچ راهی هم به مذاکره نیست. و نیازی هم به گفتن نیست که اگر واشنگتن هم پیش از انتخابات 3 نوامبر زنگ بزند، تهران گوشی را بر نمی دارد.»

انتخاب آبرامز به جای هوک هم اوضاع را بهتر نمی کند. آبرامز تندرو است و به عنوان  فردی که در رسوایی ایران- کنترا به کنکره دروغ گفت، شناخته می شود.

در حالی که چشم انداز انتخاب مجدد ترامپ در ابهام قرار دارد، یک نشست داغ سازمان ملل درباره ایران نشان می‌ دهد که ترس قدرت‌ های جهانی برای مقابله با آمریکا در حال فرو ریختن است.

احتمالا ابتکار عمل بزرگ دیپلماتیک دولت ترامپ هفته آینده با شکست مواجه می شود.

آمریکا پیش نویس قطعنامه ‌ای درباره «تمدید نامحدود» تحریم‌ های تسلیحاتی ایران به شورای امنیت سازمان ارائه کرده است اما این پیش نویس از حمایت کمی در میان قدرت ‌های جهانی برخودار است که نشان دهنده انزوای واشنگتن است.

در حال حاضر مخالفت با پیش نویس آمریکا در حدی است که آمریکا احتمالا نخواهد توانست 9 رای لازم را به دست بیاورد تا روسیه و چین را مجبور به استفاده از حق وتو کند.

برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد باید دست‌کم 9 کشور عضو شورای امنیت با آن موافقت کنند و در عین حال قطعنامه از سوی هیچ‌یک از اعضای دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) وتو نشود.

روسیه و چین صریحا تاکید کرده ‌اند که با پیش نویس آمریکا مخالفت خواهند کرد. «وانگ ون بین» یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین پنجشنبه اعلام کرد: «ما با فشار آمریکا برای گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت مخالف هستیم.»

سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) نیز اعلام کرده ‌اند از تلاش ‌های آمریکا برای تمدید تحریم ‌های تسلیحاتی ایران حمایت نمی ‌کنند.

«جارت بلانش» هماهنگ کننده سابق وزارت خارجه آمریکا در توافق هسته ای ایران در دولت اوباما و مقام ارشد کنونی در بنیاد کارنگی می گوید: «در این مرحله، سیاست دولت ترامپ در قبال ایران همگی بر شکست احتمالی ترامپ در انتخابات و تلاش برای ممانعت از گزینه های رئیس جمهور آینده (بایدن) در قبال ایران متمرکز شده است. و من فکر می کنم آنها به احتمال زیاد در این تلاش ناکام هستند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.