سال 2019 بیشترین افزایش هزینه ‌های نظامی کشورهای جهان در طول یک ‌دهه اخیر رخ داده‌ است و در این‌ میان آمریکا همراه با دو کشور آسیایی در بین سه کشور نخست از این نظر قرار دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد انستیتو پژوهش ‌های صلح استکهلم «سیپری» افزایش بودجه نظامی کشورهای جهان در سال 2019 را در دهه گذشته بی سابقه اعلام کرده است. آمریکا در صدر جدول است و عربستان سعودی در رده پنجم.

چین و هند نیز بودجه تسلیحاتی خود را افزایش داده‌ اند.

پنج کشور با بالاترین رقم هزینه ‌های نظامی - یعنی آمریکا، چین، هند، روسیه و عربستان سعودی – به تنهایی 60 درصد کل هزینه‌های نظامی جهان در سال گذشته را به خود اختصاص داده اند.

سیپری گزارش مربوط به بودجه تسلیحاتی جهان در سال 2019 را منتشر کرده است. گزارشی که حکایت از افزایش بی‌ سابقه بودجه تسلیحاتی جهان در دهه گذشته دارد.

بر اساس این گزارش،  کشورهای جهان حدود 2000 میلیارد دلار (1917 میلیارد دلار) در سال گذشته میلادی صرف تسلیحات کرده ‌اند. نرخ افزایش بودجه تسلیحاتی کشورهای جهان در سال گذشته میلادی، از سال 2010 به این سو بی‌ سابقه بوده است. به این ترتیب، کشورهای جهان 2.2 درصد از تولید ناخالص ملی سال گذشته را به امور تسلیحاتی اختصاص داده‌ اند.

بودجه تسلیحاتی کشورهای جهان در سال 2019 در قیاس با سال پیش از آن از رشدی بالغ بر 3.6 درصد برخوردار بوده است.

آمریکا در صدر جدول

بیشترین بودجه تسلیحاتی کشورهای جهان متعلق به آمریکا است. این کشور در سال 2019 بودجه‌ ای بالغ بر 732 میلیارد دلار برای تامین هزینه ‌های تسلیحاتی خود تخصیص داده است. بنابراین بیش از یک سوم هزینه تسلیحاتی کل جهان مربوط به بودجه نظامی آمریکا می‌ گردد.

دو کشور چین و هند نیز بر میزان بودجه نظامی خود در سال گذشته افزوده ‌اند. این دو کشور پس از آمریکا، بیشترین هزینه تسلیحاتی در جهان را داشته‌ اند.

چین با اختصاص 261 میلیارد دلار در رده دوم قرار دارد و هند نیز با بیش از 71 میلیارد دلار در رده سوم. بودجه نظامی هند در سال 2019 در قیاس با سال پیش از آن از افزایشی حدود 7 درصد برخوردار بوده است.

روسیه نیز 65 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی صرف هزینه ‌های تسلیحاتی خود کرده است و به این ترتیب در رده چهارم قرار دارد.

 

عربستان در رده پنجم

عربستان سعودی در میان این پنج کشور تنها کشوری است که مصارف نظامی سال گذشته آن تا حدی کاهش یافته است.

میزان بودجه نظامی آلمان هم در سال گذشته حدود 50 میلیارد دلار بوده است. به این ترتیب، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سیپری، آلمان به لحاظ بودجه نظامی خود در رده هفتم قرار دارد.

گفته می ‌شود که افزایش بودجه نظامی آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در واکنش به افزایش قدرت و حضور نظامی روسیه صورت گرفته است.

در حالی که بودجه نظامی کشورهای آفریقایی در سال 2019 نسبت به پنج سال گذشته بار دیگر روندی صعودی داشته است، بودجه نظامی کشورهای خاورمیانه کاهش یافته است.

کاهش بودجه تسلیحاتی کشورهای خاورمیانه عمدتا ناشی از کاهش 16 درصدی بودجه نظامی عربستان است. به‌رغم این کاهش، عربستان سعودی با صرف حدود 62 میلیارد دلار برای تجهیز تسلیحاتی خود، پس از روسیه در رتبه پنجم جهان قرار دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.