اکنون نگاه ها به قرارداد فروش ژوئن برای نفت خام آمریکا دوخته شده است و بازیگران در بازار این سوال را در ذهن دارند که آیا این کف قیمت نفت آمریکا بود یا سوپرایز ادامه خواهد داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی سی ان بی سی آمریکا گزارش داد قیمت نفت آمریکا در معاملات دیروز برای نخستین بار در تاریخ در بحبوحه فزونی عرضه و شیوع کرونا به زیر صفر دلار سقوط کرد و روز را با منفی 37.63 دلار در هر بشکه به پایان برد زیرا تاجران مستاصل پول می پرداختند تا از دست نفت راحت شوند.

کاهش شدید تقاضا انبارهای نفت در ایالت متحده را با سرعت پر می کند و به گفته سازمان انرژی بین الملل موجودی انبارهای این کشور طی چند هفته اخیر 48 درصد افزایش یافته است و تعداد بشکه های موجود در این انبارها به 55 میلیون بشکه رسیده است؛ این اتفاق درحالی می افتاد که ظرفیت این انبارها تنها 76 میلیون بشکه است.

کاهش بی سابقه مصرف نفت و تنزل ناشی از فروش آن، موجب اشباع مخازن نفتی در آمریکا شده است و هزینه حمل و نگهداری آن در مناطق دیگر برای تولیدکنندگان و فروشندگان آنچه «طلای سیاه» نام گرفته بیش از اعطای رایگان آن است.

خرید 75 میلیون بشکه از سوی دولت آمریکا اندکی از این فشار کم می‌ کند. مخازن راهبردی آمریکا که در چهار نقطه مختلف در حاشیه خلیج تگزاس و لوئیزیانا زیر زمین قرار گرفته 727 میلیون بشکه گنجایش دارد، اما پیش از این خرید دارای 635 میلیون بشکه ذخیره بود. حجم ذخیره قانونی این مخازن در حال حاضر 713.5 میلیون بشکه است.

اکنون نگاه ها به قرارداد فروش ژوئن برای نفت خام آمریکا دوخته شده است و بازیگران در بازار این سوال را در ذهن دارند که آیا این کف قیمت نفت آمریکا بود یا سوپرایز ادامه خواهد داشت.

«دیو ارنسبرگر» رئیس بخش قیمت گذاری کالاها در کمپانی «اس اند پی گلوبال پلاتس» به سی ان بی سی گفت: «وقتی جنجال پایان یابد، یک سوال باقی می ماند. هرکسی که فکر می کند مشکلات فنی در پس این قیمت گذاری هستند، نکته اصلی را کاملا نادیده می گیرند.»

او افزود: «انبارهای ذخیره برای ماه ژوئن پر بودند اما نه پرتر از ماه مه.»

او گفت: «یک مرحله خطرناک از امروز تا ماه ژوئن وجود دارد. هر کسی فکر می کند نفت اکنون به کف قیمتش رسیده، اشتباه می کند.»

نفت برنت هم مصون نیست

اما نفت برنت اوضاع بهتری داشت. و امروز صبح، سه شنبه، در پایین ترین حد خود در دو دهه اخیر، 19.80 دلار در هر بشکه معامله شد.

«ادوارد بل» تحلیلگر کمپانی «ان بی دی» در دبی گفت: اما برای برنت هم چشم انداز روشنی دیده نمی شود.

ارنسبرگر با او موافق است. به گفته او، «در حالی که تانکرهای ذخیره نفت برنت شناور هستند و می توانند در سراسر جهان حرکت کنند و بر خلاف نفت امریکا در قلب آمریکا محصور به خط لوله ها نمی شوند، باز هم کشورهای تولید کنده باید توان خود را بازنگری کنند زیرا برنت هم خیلی از این گردونه عقب نیست.»

به گفته بل، بازارها باید برای عادی سازی قیمت و رساندن آن به سطح مثبت واکنش سریعی داشته باشند.ذخیره به عنوان جایگزینی برای مصرف هم راه به جایی نمی برد.

«لوئیز دیکسون» تحلیلگر بازار نفت در «رایستاد انرژی» در ایمیلی نوشت: برای تولید کنندگان آمریکایی ،«مرحله منطقی بعدی زمین گیر شدن و ورشکستگی خواهد بود.» وی گفت: «اگر این موارد در ماه آینده تحقق یابد، ما می توانیم در مورد خوش بینی در ماه ژوئن بحث و گفت و گو را شروع کنیم، اما اکنون با توجه به احتمال کم کاهش تولید اوپک پلاس تا 1 ماه مه، خوش بینی هنوز ضرورتی ندارد و ما می توانیم یک وضعیت تکراری را در ماه آینده مشاهده کنیم.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.