دو داوطلب پیشتاز کسب کاندیداتوری حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از نحوه مدیریت بحران شیوع ویروس کرونا به وسیله دونالد ترامپ به شدت انتقاد کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آسوشیتدپرس گزارش داد 9 ماه پس از برگزاری اولین مناظره کاندیداهای دموکرات آمریکا برای انتخابات مقدماتی این حزب، دو رقیب باقی مانده یعنی «جو بایدن» و «برنی سندرز» مقابل یکدیگر قرار گرفتند تا نخستین مناظره تلویزیونی دو نفره خود را انجام دهند.

بحران جهانی سلامت که در پی شیوع ویروس کرونا بوجود آمده است، بر این مناظره سایه انداخت. به همین دلیل این مناظره بدون حضور تماشاگران برگزار شد و بخشی از سخنان هر دو کاندیدای «سالخورده» نیز به همین مشکل اختصاص یافت.

جو بایدن و برنی سندرز در نخستین مناظره تلویزیونی دو نفری خود از ترامپ به عنوان عامل گسترش نگرانی مردم در آمریکا انتقاد کردند و شیوه مدیریت او در هفته ها بی اهمیت جلوه دادن خطر گسترش ویروس کرونا و سپس اعلام وضعیت اضطراری در جمعه گذشته را زیر سوال بردند.

این مناظره در حالی برگزار شد که تعداد بیماران شناسایی شده در سطح آمریکا به 3782 نفر افزایش یافته است و تعداد قربانیان ویروس کرونا در این کشور دست کم به 69 نفر رسیده است.

همزمان، فرمانداران ایالت ها و دولت های محلی در آمریکا تمهیدات جدیدی را برای مقابله با گسترش ویروس کرونا اعلام کرده اند. شهرداران نیویورک و لس آنجلس که از بزرگ ترین شهرهای آمریکا هستند در بیانیه های جداگانه ای از تعطیلی موقت کلوپ های شبانه، رستوران ها، سالن های نمایش، باشگاه های ورزشی خبر داده اند. رستوران ها در این دو شهر تنها می توانند غذای بیرون بر بفروشند. این اقدام در نیویورک از سه شنبه به اجرا گذاشته می شود. در ایالت های «ایلینوی و اوهایو» نیز تمهیدات مشابهی به اجرا گذاشته شده است.

آنها درباره شیوه‌ های محافظت از خودشان برای جلوگیری از آلودگی به این ویروس سخن گفتند؛ از جمله محدود کردن تماس‌ های فردی خود، دور کاری کارکنانشان و برگزاری تجمعات اینترنتی آنلاین.

چگونگی مقابله با شیوع کرونا

هر دو کاندیدا همچنین به بیان دیدگاه‌ های خود درباره چگونگی مقابله با شیوع کرونا پرداختند. جو بایدن از ضرورت گسترش برنامه آزمایش کرونا از مردم همچنین ساخت بیمارستان‌ های بیشتر سخن گفت و افزود که ضروری است تا در هر ایالت دست‌ کم 10 مرکز انجام آزمایش‌ های کرونا دایر شود.

برنی سندرز نیز ضمن موافقت با این ایده‌ ها گفت که ضروری است تا از همین حالا در سراسر آمریکا بیمارستان‌ ها به امکانات بهداشتی لازم و کادر درمانی کافی مجهز شوند تا در صورت افزایش شمار بیماران در روزهای آتی و اوج گیری بحران بتوانند پاسخگوی آنها باشند.

او همچنین تاکید کرد که دولت موظف است تا از دستمزد کسانی که در اثر شیوع کرونا کارشان را از دست می‌ دهند «محافظت» کند.

جدال کرونایی

اما با پیش رفتن مناظره، اختلافات اساسی دو کاندیدا پدیدار شد.

از جمله اینکه جو بایدن شیوع ویروس کرونا را تنها یک بحران فوری توصیف کرد که در پاسخ به آن دولت مرکزی باید به تامین همه هزینه‌ های انجام آزمایش‌ ها و درمان بیماران موظف باشد. اما سندرز بسیار فراتر رفت و گفت که شیوع این بیماری نتیجه «ضعف و ناکارآیی باورنکردنی» کل سیستم سلامت در آمریکا است که به ابزاری در خدمت سودآوری صنایع خصوصی تبدیل شده است.

او تاکید کرد که دولت آمریکا موظف است نه تنها برای مبارزه با شیوع این ویروس، بلکه برای درمان هر نوع بیماری هزینه‌ های درمانی همه شهروندان را تامین کند.

برنی سندرز گفت: «حتی در یک سال خوب و بدون شیوع بیماری نیز ما 60 هزار نفر از مردممان را تنها به این دلیل که به موقع به پزشک مراجعه نکرده‌ اند، از دست می‌ دهیم... روشن است که این بحران، تنها یک وضعیت بد را بدتر کرده است.»

اما جو بایدن که با این دیدگاه موافق نبود، اعلام کرد که داشتن یک سیستم مراقبت بهداشتی دولتی راه حل نیست. او به ایتالیا اشاره کرد که سیستم بهداشتی به سبک سیستم مد نظر برنی سندرز دارد اما همچنان با شیوع این ویروس دست و پنجه نرم می کند.

او گفت که باید در کشور در کنار بیمه‌ های خصوصی، یک گزینه بیمه درمانی عمومی هم وجود داشته باشد تا مشکلات کنونی برطرف شود.

دو دیدگاه متفاوت برای اداره دولت

از دیگر اختلافات دو کاندیدا، دیدگاه کاملا متفاوت آنها درباره چگونگی اداره دولت بود.

جو بایدن با انتقاد از خط مشی سیاسی سندرز گفت: «مردم به دنبال نتیجه هستند و نه یک انقلاب... مردم می‌ خواهند نتایجی را ببینند که اکنون به آنها نیاز دارند.»

اما در مقابل برنی سندرز که به گفته تحلیلگران سیستم سیاسی و اقتصادی کنونی آمریکا را سیستمی شکست خورده و صعب العلاج می داند که نیاز به اصلاحا گسترده دارد، گفت: «اگر می خواهید در این کشور تغییرات واقعی بوجود آورید، اگر می خواهید اقتصادی داشته باشید که برای همه کار کند و نه یک تعداد محدود، اگر می خواهید خدمات درمانی با کیفیت را برای همه تضمین کنید و نه اینکه تنها به دنبال درآمد 100 میلیارد دلاری برای صنعت مراقبت های بهداشتی باشید، باید وال استریت را در اختیار بگیرید، باید شرکت‌ های دارویی و شرکت‌ های بیمه و شرکت های فعال در بخش سوخت های فسیلی را در اختیار داشته باشید.»

انتقادات دو کاندیدا از یکدیگر

دو کاندیدا همچنین با اشاره به پیشینه یکدیگر، به انتقاد شدید از عملکرد طرف مقابل پرداختند.

سندرز به موافقت بایدن در گذشته از کاهش حمایت‌ های دولت از برنامه تامین اجتماعی بازنشستگان، مخالفت‌ های او با ازدواج همجنسگرایان، حمایتش از جنگ عراق و لوایح تجارت آزاد تاخت و گفت: «مردم آمریکا سابقه 30 سال گذشته من را می دانند. من در تمام این 30 سال همواره در کنار خانواده‌ های نیروهای کار آمریکا بودم و همین کار را نیز در کاخ سفید ادامه خواهم داد. پیشینه من بسیار متفاوت از پیشینه جو بایدن است.»

بایدن نیز در مقابل به مخالفت‌ های سندرز در گذشته با قوانین کنترل اسلحه همچنین رای اخیر او در مخالفت با تحریم روسیه به دلیل دخالت های مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی اشاره کرد.

او همچنین وعده داد در صورت پیروزی در این انتخابات، یک زن را به عنوان معاون اول خود انتخاب کند.

در پایان مناظره نیز برنی سندرز پیشنهاد داد با توجه به گسترش ویروس کرونا و اینکه بسیاری از رای دهندگان از جمله سالمندان ترجیح می دهند هیچ تماسی با دیگران نداشه باشند، برگزاری انتخابات مقدماتی باقی مانده به تاخیر بیفتند.

آخرین نظرسنجی‌ های انجام شده پیش از برگزاری این مناظره، حاکی از اقبال بیشتر رای دهندگان دموکرات به جو بایدن بود. 

یکی از این دو کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری که 13 آبان 99 برگزار می شود، با دونالد ترامپ رقابت خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.