انتخابات مقدماتی کاندیداهای حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری در 14 ایالت آمریکا برگزار شد. جو بایدن موفق به پیروزی در 8 ایالت شد و فاصله خود را از برنی سندرز کاهش داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رادیو عمومی آمریکا گزارش داد از روز «سه‌ شنبه بزرگ» در انتخابات آمریکا به عنوان یک روز حساس و مهم یاد می‌ شود. روزی که می‌ تواند بر انتخاب کاندیدای حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری تاثیری مهم بر جای گذارد.

در این روز، سه‌ شنبه 3 مارس (13 اسفند) در 14 ایالت آمریکا به طور همزمان انتخابات مقدماتی برگزار شد. انتخاباتی که پیروزی «جو بایدن» در 8 ایالت را در پی داشت. «مایکل بلومبرگ» شهردار سابق نیویورک با وجود تبلیغات گسترده در 14 ایالت «سه شنبه بزرگ»، تنها در منطقه خودگردان ساموآی آمریکا پیروز شد.

بزرگترین سوال در رای گیری روز سه شنبه این بوده که آیا جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری در دولت اوباما، قادر به جمع آوری امتیاز کافی برای کُند کردن شتاب حرکت سناتور سندرز به سوی کسب کاندیداتوری هست یا خیر. پاسخ مثبت به نظر می رسد.

نتایج اولیه انتخابات مقدماتی حزب دموکرات آمریکا نشان می‌ دهد بایدن با کسب آرای 178 نماینده در صدر قرار دارد و بعد از وی به ترتیب سندرز با 153 نماینده، بلومبرگ 8 نماینده، وارن 7 نماینده و گابارد 1 نماینده قرار دارند.

«برنی‌ سندرز» رقیب اصلی بایدن در انتخابات پیش‌ روی ریاست جمهوری در آمریکا نیز در سه ایالت به پیروزی رسید. نگاه‌ ها متوجه نتایج دو ایالت «تگزاس و کالیفرنیا» است. ارزیابی‌ های صورت گرفته حکایت از پیشتازی برنی ساندرز در کالیفرنیا است.

کالیفرنیا یکی از مهم‌ ترین ایالت‌ های آمریکا در تعیین کاندیدای انتخاباتی است. ایالتی با 415 رای.

بایدن در ایالت آلاباما توانست 138 هزار و 993 رای را به خود اختصاص دهد و 61.9 درصد آرا را به دست آورد. در این ایالت سندرز توانست 35 هزار و 803 رای معادل 15.9 درصد آرا را از آن خود کند. مایکل بلومبرگ نیز در این ایالت 26 هزار و 89 رای را به خود اختصاص داد و 11.6 درصد کل آرا بدست آورد. الیزابت وارن نیز تنها 5.4 درصد آرای این ایالت را به خود اختصاص داد.

در آرکانزاس نیز بایدن پیروز شد و توانست 59 هزار و 237 رای معادل 36.9 درصد آرا را بدست آورد. سندرز نیز در این ایالت دوم شد و 35 هزار و 931 رای بدست آورد و 22.4 درصد کل آرا را به خود اختصاص داد. بلومبرگ، وارن و بوتیجیج نیز به ترتیب سوم تا پنجم شدند و به ترتیب 17.9 درصد، 9.9 و 4.5 درصد آرا را به دست آوردند.

در کلرادو سندرز پیروز شد و با کسب 232 هزار و 669 رای توانست 35.8 درصد آرا را بدست آورد. بلومبرگ نیز این ایالت دوم شد و 144 هزار و 712  رای معادل 22.3 درصد آرا را کسب کرد. بایدن در این ایالت سوم شد و با 142 هزار و 860 رای 22 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

در ایالت مینه سوتا نیز بایدن پیروز شد و توانست 231 هزار و 69  رای برابر با 38.2 درصد آرا را بدست آورد. سندرز نیز در این ایالت دوم شد و با کسب 189 هزار و 5  رای توانست 30.3 درصد کل آرا را از آن خود کند. وارن، بلومبرگ و امی کلوبوچار نیز به ترتیب با 15.9 ، 8.2 و 5.4 درصد آرا سوم تا پنجم شدند.

در کارولینای شمالی نیز جو بایدن توانست 555 هزار و 885 رای را بدست آورد و با کسب 42.8 درصد آرا پیروز شود. سندرز نیز در این ایالت 24.1 درصد آرا را به خود اختصاص داد و 312 هزار و 578 رای بدست آورد. بلومبرگ نیز 169 هزار و 398 رای را کسب کرد و 13 درصد آرا را به دست آورد. وارن هم 10.5 درصد و بوتیجیج 3.3 درصد رای را بدست آوردند.

در ایالت اوکلاهاما نیز بایدن موفق شد پیروز شود و با کسب 104 هزار و 589 رای 38.2 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. سندرز نیز 68 هزار و 757 رای معادل 25.1 درصد آرا را بدست آورد. بلومبرگ، وارن و کلوبوچار نیز به ترتیب با کسب 14.3 ، 13.1 و 2.4 درصد کل آرا به ترتیب سوم تا پنجم شدند.

در تنسی نیز بایدن با کسب 176 هزار و 129  رای معادل با 42.7 درصد آرا پیروز شد و سندرز توانست 101 هزار و 11 رای معادل 24.5 درصد کل آرا را به دست آورد.

در یوتا برنی سندرز توانست با کسب 41 هزار و 649 رای معادل با 31.4 درصد کل آرا پیروز شود. بلومبرگ نیز 18.9 درصد آرا را به دست آورد. بایدن در این ایالت چهارم شد و تنها توانست 14.8 درصد کل آرا را به دست آورد.

در ورمونت ایالتی که سندرز نامزد آن است سندرز بیش از 50 درصد آرا را بدست آورد و 72 هزار و 688 رای را از آن خود کرد. بایدن با 22 درصد آرا یعنی 31 هزار و 310 رای دوم شد.

در ایالت ویرجینیا، بایدن موفق شد 705 هزار و 656 رای معادل 53.3 درصد کل آرا را بدست آورد. سندرز نیز 306 هزار و 85 رای را بدست آورد و 23.1 درصد کل را از آن خود کرد. وارن و بلومبرگ هم سوم و چهارم شدند.

براساس نظرسنجی امروز شبکه سی بی اس، تقریبا نیمی از رای دهندگان در ویرجینیا در چند روز گذشته در مورد کاندیدای دلخواه خود به نتیجه رسیدند و 53 درصد آنها به جو بایدن رای دادند. اکثریت آنها گفتند احساس می کنند که بایدن بهترین کاندیدا برای شکست دادن دونالد ترامپ خواهد بود درحالی که سندرز در این زمینه عقب بود.

موضوع بر سر کسب 1991 رای از مجموع 3971 رای است. تنها فردی که بتواند به این میزان رای در انتخابات مقدماتی آمریکا دست یابد، می‌ تواند از سوی حزب دموکرات به عنوان رقیب «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حضور یابد.

 

تقسیم آرا در «سه‌ شنبه بزرگ»

جو بایدن یکی از کاندیداهای اصلی حزب دموکرات در انتخابات مقدماتی این حزب موفق شده است با پیروزی در 8 ایالت آمریکا از رقیب اصلی خود، برنی سندرز پیشی گیرد.

برنی سندرز نیز آرای 3 ایالت دیگر را به دست آورده است. سرنوشت سه ایالت دیگر و از جمله دو ایالت مهم تگزاس و کالیفرنیا هنوز روشن نیست. پیش بینی می‌ شود که پیروزی برنی سندرز در کالیفرنیا قطعی باشد.

بر اساس شمارش اولیه آرا و نظرسنجی‌ های صورت گرفته، جو بایدن در ایالت‌ های «آلاباما، ویرجینیا، کارولینای شمالی، تنسی، اکلاهما، آرکانزاس، ماساچوست و مینه‌ سوتا» پیروز شده است. گفته می‌ شود که جو بایدن نزد اقلیت‌ های قومی و سیاه پوستان ایالت‌ های جنوبی محبوب بوده است.

به عنوان نمونه، 72 درصد سیاهپوستان در آلاباما و 71 درصد در ویرجینیا رای خود را به او داده‌ اند. در مقابل، برنی سندرز در ایالت ورمونت، یوتا و کلورادو به پیروزی رسیده است. ایالت ورمونت زادگاه برنی سندرز است.

بر اساس پیش بینی موسسه پژوهشی ادیسون، آرای دو کاندید در دو ایالت کالیفرنیا و تگزاس بسیار نزدیک به هم است. این در حالی است که رسانه‌ های آمریکا از پیشتازی سندرز در  ایالت کالیفرنیا سخن گفته‌ اند.

فاصله سایر کاندیداهای حزب دموکرات از دو کاندید اصلی بیشتر شده است. به نظر می‌ رسد که نتایج انتخابات مقدماتی در سه‌ شنبه بزرگ باعث کناره‌ گیری شماری از کاندیداهای حزب دموکرات و از جمله «الیزابت وارن» شود.

پیت بوتیجیج، شهردار سابق ساوث بند و ایمی کلبوچار سناتور ایالت مینه سوتا در روزهای گذشته ضمن کناره گیری از رقابت ها از کاندیداتوری جو بایدن حمایت کردند. بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که کناره گیری آنها نشانه ای از تلاش چهره های میانه رو و بانفوذ حزب دموکرات برای جلوگیری از پیروزی برنی سندرز در مقابل جو بایدن است.

رئیس جمهور آمریکا در واکنش به نتایج رقابت های مقدماتی حزب دموکرات از مایکل بلومبرگ و الیزابت وارن به عنوان دو بازنده «سه شنبه بزرگ» نام برد. ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: «بزرگترین بازنده امشب با فاصله زیاد مایکل بلومبرگ ریزه است.»

او در یکی از توئیت های دیگر خود نیز از الیزابت وارن به عنوان دیگر بازنده «سه شنبه بزرگ» یاد کرد.

دونالد ترامپ همچنین ویدئویی از مایکل بلومبرگ در صفحه توئیتر منتشر کرد که شهردار سابق نیویورک در آن در حال لیس زدن انگشتان خود دیده می شود. رئیس جمهور آمریکا در توئیت خود به بلومبرگ توصیه کرده است که انگشتان خود را لیس نزند زیرا این کار برای او و دیگران «غیر بهداشتی و خطرناک» است.

انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان

وضعیت در حزب جمهوری خواه آمریکا با وضعیت حاکم بر حزب دموکرات تفاوتی جدی دارد. جمهوری خواهان نیز انتخابات مقدماتی برگزار می‌ کنند. اما، پیروزی دونالد ترامپ در این انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه قطعی است.

در بسیاری از ایالت‌ های آمریکا جمهوری خواهان حتی انتخابات مقدماتی برگزار نمی‌ کنند. به این ترتیب، کاندیداتوری دونالد ترامپ برای انتخابات پیش رو قطعی است.

انتخابات مقدماتی تا ماه ژوئن ادامه خواهد یافت. پس از آن دموکرات‌ ها در کنگره حزبی کاندیدای اصلی خود را برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری معرفی می کنند. رقابت‌ های اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ماه ژوئیه و پس از روشن شدن کاندیدای حزب دموکرات آغاز می‌ شود. این در حالی است که جمهوری خواهان در ماه اوت کاندیدای خود را معرفی خواهند کرد. کاندیدایی که نام او از هم اکنون روشن است: دونالد ترامپ.

بازگشت بایدن

‌تا این‌جا جو بایدن معاون‌اول باراک اوباما، که خیلی‌ ها کارزارش را مُرده می‌ دیدند، توانسته چهره موفق روز شود. ‌او در خیلی ایالت‌ ها پیشتاز شده… ولی نه لزوما به معنای پیروزی اوست بلکه به نظر می‌ رسد وارد رقابتی تنگاتنگ با سناتور چپ‌ گرا برنی سندرز شده است.

دوگانه بایدن و سندرز، دوگانه‌ ای کامل از کاندیدای حزبی و کاندیدای غیرحزبی است. جو بایدن در نطق‌ هایش گفته اوست که آدم حزب است. برعکس، برنی سندرز سال‌ هاست تاکید کرده مستقل است و حتی وقتی به تیم رهبری دموکرات‌ ها افزوده شد، گفت همچنان مستقل است. کسی که می‌ گوید کارزارش یک «انقلاب» است.

اگر پیشتاز رقابت درون‌ حزبی نتواند نصف به علاوه یک از امتیازهای ایالتی را کسب کند، آن‌ وقت خود به‌ خود در مجمع ملی کاندیدای حزب نمی‌ شود. این‌که چه کسی کاندیدا شود در مجمع به بحث گذاشته می‌ شود. این در حدود 70 سال گذشته در حزب دموکرات بی‌ سابقه است. در آن صورت اعضای برجسته حزب هم که به عنوان «فرستاده‌ های بزرگ» رای دارند، می‌ توانند وارد گود شوند و در تعیین نتیجه موثر باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.