انصراف کلبوچار میانه رو یک روز پیش از «سه شنبه بزرگ» باعث می‌ شود، 5 دموکرات در نبرد برای به دست آوردن کاندیداتوری این حزب به منظور رقابت با دونالد ترامپ جمهوری خواه در ماه نوامبر بمانند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «امی کلبوچار» یکی از کاندیداهای حاضر در عرصه رقابت برای کسب کاندیداتوری حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری ضمن کناره گیری از ادامه رقابت ها از «جو بایدن» حمایت کرد.

او در حالی از عرصه رقابت ها خارج می شود که «پیت بوتیجیج» شهردار سابق ساوث بند نیز روز یکشنبه از ادامه کارزار خود برای راهیابی به کاخ سفید انصراف داده بود.

به گفته برخی منابع، پیت بوتیجیج با شرکت در گردهمایی جو بایدن در شهر دالاس در ایالت تگزاس از معاون سابق باراک اوباما حمایت کرد. این در حالی است که امی کلبوچار نیز در این گردهمایی شرکت کرد.

ایالت تگزاس یکی از 14 ایالتی است که رای گیری برای تعیین کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری روز سه شنبه در آن برگزار می شود. از برگزاری همزمان رای گیری در این ایالت ها در ادبیات سیاسی آمریکا به عنوان «سه شنبه بزرگ» (Super Tuesday) یاد می شود.

انصراف امی کلبوچار و پیت بوتیجیج از ادامه رقابت ها پس از آن صورت می گیرد که جو بایدن توانست در انتخابات مقدماتی ایالت کارولینای جنوبی پیروز شود. این پیروزی امید جو بایدن برای کسب کاندیداتوری حزب دموکرات و رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان) را احیا کرد.

از سوی دیگر «هری رید» رهبر سابق دموکرات ها در مجلس سنای ایالات متحده نیز روز دوشنبه از کاندیداتوری جو بایدن حمایت کرد.

حمایت هری رید از جو بایدن و انصراف امی کلبوچار و پیت بوتیجیج از ادامه رقابت ها می تواند نشانه تلاش چهره های بانفوذ و میانه روی حزب دموکرات برای جلوگیری از پیروزی برنی سندرز، کاندیدای پیشتاز در انتخابات مقدماتی این حزب باشد. به این ترتیب به نظر می رسد که سه شنبه شب همه نگاه ها به رقابت جو بایدن و برنی سندرز دوخته خواهد شد. هر چند «مایکل بلومبرگ» میلیاردر نیویورکی و «الیزابت وارن» سناتور ایالت ماساچوست نیز همچنان در عرصه رقابت ها حضور دارند.

برنی سندرز تاکنون در ایالت های نیوهمپشایر و نوادا به پیروزی دست یافته است. او در ایالت آیووا با اختلاف اندکی پس از پیت بوتیجیج در جایگاه دوم قرار گرفت.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اظهار داشته است مسیر انتخابات درون حزبی دموکرات‌ ها بر خلاف برنی سندرز حرکت می‌ کند.

نظرسنجی های انجام شده (تا پیش از کناره‌ گیری سناتور کلبوچار) نشان می داد که در انتخابات «سه شنبه بزرگ» بایدن در 7 ایالت، سندرز در 6 ایالت، و کلبوچار تنها در ایالت خودش مینه سوتا، از رقبایشان در پیش هستند. بنا بر نظرسنجی ها، سندرز در ایالت کالیفرنیا با بیشترین شمار نماینده اعزامی به مجمع ملی حزب فاصله ای مطمئن از رقبا دارد.

بایدن یکشنبه در مصاحبه ای با «ای بی سی نیوز» اذعان کرد: «جبران فاصله در کالیفرنیا بسیار سخت خواهد بود.» اما او گفت معلوم نیست سندرز پس از رای گیری سه شنبه بزرگ در شمارش جمع نمایندگان از او پیشی گرفته باشد.

بایدن اعلام کرد می تواند در انتخابات نوامبر دونالد ترامپ را شکست بدهد و به همراه این موج موجب تقویت موقعیت نمایندگان دموکرات شده و اکثریت را در سنا از دست جمهوری خواهان خارج کند.

یک سوم از نمایندگان مقید که در ماه ژوئیه به مجمع ملی حزب دموکرات در شهر «میلواکی» در ایالت «ویسکانسین» اعزام خواهند شد در انتخابات «سه شنبه بزرگ» بین برندگان تقسیم می شوند. در رقابت های سه شنبه شب برای اولین بار نام مایکل بلومبرگ شهردار پیشین نیویورک، بر روی برگه های رای دیده می شود.

سندرز به «ای بی سی» گفت ما بخت عالی داریم که سه شنبه در بعضی از بزرگترین ایالت ها پیروز شویم.

بعضی چهره های حزب دموکرات ابراز نگرانی کرده اند که سندرز با دیدگاه های چپ گرایانه اش از جمله در مورد بیمه درمانی دولتی منجر به انتخاب مجدد دونالد ترامپ خواهد شد.

اما سندرز می گوید کارزار انتخاباتی او و نه بایدن رای دهندگان تازه ای را به صحنه انتخابات خواهد آورد.

پیش بینی های کنونی نشان می دهد که سندرز با بیشترین شمار نمایندگان مقید پا به مجمع ملی حزب دموکرات می گذارد، اما اکثریت لازم را برای کسب کاندیداتوری حزب نخواهد داشت.

سناتور سندرز می گوید در این صورت دیگر کاندیداهای انتخاباتی باید در پشت کاندیدای پیشتاز متحد شوند. اما بایدن معتقد است در این صورت مجمع ملی باید دور دوم رای گیری را برگزار کند که در آن نمایندگان ویژه (عمدتا مقام های حزب و مقام های منتخب) اجازه دارند رای بدهند. آنها امیدوارند در چنین شرایطی مانع معرفی سندرز به عنوان کاندیدای حزب دموکرات شوند.

مایکل بلومبرگ که شرکت اطلاعات تجاری‌ اش او را در میان 12 ثروتمند برتر جهان قرار داده است، تاکنون 400 میلیون دلار از سرمایه شخصی اش را صرف تبلیغات انتخاباتی کرده است. اما کماکان در نظرسنجی ها پس از سندرز و بایدن قرار دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.