بوتیجیج در آستانه انتخابات «سه‌ شنبه بزرگ» که تکلیف 14 ایالت در آن مشخص می‌ شود اعلام کرد دیگر به رقابت با کاندیداهای دموکرات ادامه نخواهد داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد «پیت بوتیجیج» کاندیدای انتخابات درون حزبی دموکرات‌ ها از ادامه رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 انصراف داد.

بوتیجیج که از او به عنوان پدیده احتمالی دموکرات‌ ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی یاد می‌ شد، بعد از نتایج ناامیدکننده در کارولینای جنوبی اعلام کرد که دیگر در این رقابت حضور نخواهد داشت.

این سیاستمدار جوان و 38 ساله که سابقه شهرداری ساوث بند در ایالت ایندیانا را نیز در کارنامه دارد، شروع موفقی داشت. او ابتدا در ایالت آیووا توانست بالاتر از «جو بایدن، الیزابت وارن» و با فاصله‌ ای کم نسبت به «برنی سندرز» در جایگاه نخست قرار گیرد.

بوتیجیج در دومین ایالت هم عملکرد خوبی داشت و بعد از برنی سندرز در نیوهمپشایر در رده دوم ایستاد. این سیاستمدار همجنس‌ گرا که مدعی است به جز انگلیسی به هفت زبان دیگر دنیا هم مسلط است، در کارولینای جنوبی نتایج ناامیدکننده‌ ای به دست آورد و بعد از جو بایدن، برنی سندرز و الیزابت وارد در جایگاه چهارم ایستاد. او پیشتر در نوادا هم نتوانسته بود به موفقیت دست یابد و این برنی سندرز و جو بایدن بودند که در رده‌ های نخست قرار گرفتند.

بوتیجیج حالا در آستانه انتخابات «سه‌ شنبه بزرگ» که تکلیف 14 ایالت در آن مشخص می‌ شود اعلام کرد دیگر به رقابت با کاندیداهای دموکرات ادامه نخواهد داد.

بعد از اعلام رسمی بوتیجیج، گمانه‌ ها در خصوص حمایت او از یکی از کاندیداهای دموکرات شدت گرفته است. برخی منابع آگاه گزارش دادند که ساعاتی پس از اعلام رسمی انصراف، جو بایدن و پیت بوتیجیج با یکدیگر مکالمه داشته‌ اند و در خصوص حمایت از معاون اول دولت باراک اوباما در کارزار انتخاباتی دموکرات‌ ها مذاکره کرده‌ اند.

نیویورک تایمز نیز به نقل از منابع خود گزارش داد که بوتیجیج دریافت پیشنهاد از جو بایدن را تایید کرده است. این روزنامه در ادامه گزارش خود می‌ نویسد: «بوتیجیج بعد از دعوت جو بایدن برای پیوستن به کارزار او، از معاون اول پیشین دولت آمریکا فرصت خواسته است تا بیشتر در این خصوص فکر کند.»

نیویورک تایمز همچنین نقل قولی از باراک اوباما منتشر کرده که بر اهمیت بوتیجیج در روند انتخاباتی دموکرات‌ ها تاکید می‌ کند. این منبع نزدیک به باراک اوباما به این روزنامه گفته است: «اوباما بدون اینکه اشاره‌ ای به لزوم حمایت بوتیجیج از بایدن داشته باشد گفته است در حال حاضر بوتیجیج اهرم مهم و ویژه‌ ای دارد و می‌ تواند نقش مهمی در کازار انتخاباتی دموکرات‌ ها ایفا کند. او باید در خصوص هدایت حامیان خود به سوی یکی از کاندیداهای دموکرات مطالعه و بررسی جدی داشته باشد.»

تحلیلگران سیاسی آمریکا معتقدند که حمایت بوتیجیج از بایدن می‌ تواند همچون چراغی بر کارزار کم‌ نور جو بایدن باشد. معاون اول دولت باراک اوباما که به جز ایالت کارولینای جنوبی در دیگر ایالت‌ ها عملکرد ناامید‌کننده‌ ای داشته حالا می‌تواند با حمایت پدیده جوان به ادامه رقابت با برنی سندرز کاندیدای پیشروی انتخابات درون حزبی دموکرات‌ ها امیدوار باشد.

بوتیجیج در اظهارات خود پس از انصراف بدون اینکه اشاره‌ ای به برنی سندرز داشته باشد، انتقاداتی را متوجه او کرد. بوتیجیج در این خصوص می‌ گوید: «ما به رهبری احتیاج داریم که بتواند ملت را در کنار یکدیگر متحد کند نه اینکه باعث تفرقه بیشتر شود. ما به دستور کار گسترده و منظمی احتیاج داریم که واقعا بتوانیم آن‌ را برای مردم آمریکا تامین کنیم، نه برنامه‌ ای که در ایدئولوژی و شعارها گم شده باشد.»

او همچنین در ادامه افزود: « ما برای پیروزی بر دونالد ترامپ باید یک رویکرد مناسب اتخاذ کنیم که نه تنها کاخ سفید را فتح کنیم بلکه بتوانیم مجلس نمایندگان و مجلس سنا را هم به دست بگیریم و میچ مک کانل (رهبر اکثریت جمهوری‌ خواهان در مجلس سنا) را به خانه بفرستیم.»

سندرز ساعاتی پس از اعلام انصراف بوتیجیج با تبریک بابت کارزار انتخاباتی وی از او خواست تا در ادامه با او همراه شود و برای آنچه سندرز «تغییر واقعی» خواند مبارزه کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم در حساب توییتری خود انصراف بوتیجیج را تلاشی از سوی دموکرات‌ ها برای کنار گذاشتن برنی سندرز خواند.

ترامپ یکشنبه شب کنار رفتن بوتیجیج، در آستانه «سه‌ شنبه بزرگ» را اقدامی به سود جو بایدن خواند و افزود: «تمام حامیان بوتیجیج در سه‌ شنبه بزرگ به «جو بایدن خوابالو» رای خواهند داد. این نخستین گام دموکرات‌ ها برای کنار زدن برنی سندرز است. او (برنی سندرز) باز هم کاندیدای دموکرات‌ ها نخواهد شد.»

فرآیند درون‌ حزبی دموکرات‌ ها که از سه هفته پیش با رای‌ گیری در ایالت آیووا آغاز و در ایالت‌ های نوادا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی پی گرفته شده، فردا سه‌ شنبه 3 مارس، همزمان در 14 ایالت آمریکا از جمله کالیفرنیا ادامه خواهد داشت. پس از پایان برگزاری انتخابات درون حزبی در تمام 50 ایالت آمریکا، در ژوئن 2020 کاندیدای نهایی که قرار است در مقابل دونالد ترامپ قرار گیرد، معرفی خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.