در جریان مناظره درون حزبی در ایالت آیووا، خاورمیانه از جمله ایران یکی از محورهای اصلی مناظره میان کاندیداهای درون حزبی دموکرات بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد سه هفته مانده به اولین انتخابات مقدماتی کاندیداهای حزب دموکرات، مناظره 6 تن از کاندیداهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا شامگاه سه‌ شنبه در دانشگاه «دریک» در «دیمونیز» در ایالت «آیووا» برگزار شد.

در این مناظره «الیزابت وارن»٬ «ایمی کلوباچر»، «برنی سندرز»، «جو بایدن»، «پیت بوتجیج» و «تام استایر» حضور داشتند.

نخستین پرسش این مناظره در خصوص سیاست خارجی آمریکا و آمادگی برای فرماندهی کل قوا بود. در این بخش کاندیداهای دموکرات سوابق و شایستگی خود را برای رسیدن به این مقام مطرح کردند.

در ادامه این 6 نامزد از سیاست‌ های دولت دونالد ترامپ در قبال ایران و منطقه خاورمیانه انتقاد کردند.

برنی سندرز  سناتور 78 ساله گفت: دو فاجعه بزرگ سیاست خارجی آمریکا در دوران معاصر، یعنی جنگ ویتنام و جنگ عراق، بر اساس دروغ بود و حالا هم نگرانم که ما یک رئیس جمهوری داریم که دارد دروغ می‌گوید که می‌تواند ما را به سمت جنگی سوق دهد که حتی از آنها بدتر باشد.

وی با اشاره به پیشینه خود گفت: در سال 2002 با جنگ عراق مخالفت کردم و سال گذشته هم تلاش کردم با تصویب لایحه محدودیت اختیارات رئیس جمهوری در سنا، مانع از رفتن [ایالات متحده] به جنگ یمن شوم.»

سناتور سندرز در ادامه گفت ما در خاورمیانه به ائتلاف بین المللی احتیاج داریم. نمی‌توانیم به صورت یکجانبه عمل کنیم.

وی در ادامه بر ضرورت بازگشت به توافق هسته ای با ایران و مذاکره به همراه پنج قدرت جهانی تاکید کرد.

پیت بوتجیج فرماندار شهر «ساوث بند» ایالت ایندیانا در خصوص سیاست خود در قبال ایران مدعی شد که هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد. وی با این حال از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ ای با ایران (برجام) انتقاد کرد.

پیت بوتجیج ادعا کرد: اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی یک اولویت است چرا که برای امنیت آمریکا بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: توافق هسته‌ ای با ایران داشت کار خود را انجام می‌ داد ولی با خروج از این توافق، منطقه الان با خطر بیشتری مواجه است، و جرقه زنجیره ای از حوادث را رقم زده است که با تشدید تنش، حتی ما را در آستانه جنگ قرار داده است.

ورود به جنگ بدون تائید کنگره و مساله اطلاعات دولت ترامپ درباره ترور سردار شهید قاسم سلیمانی از دیگر مواردی بود که در مناظره سه‌ شنبه دموکرات‌ ها مطرح شد. کاندیداهای انتخابات درون حزبی دموکرات از ترور هدفمند شهید قاسم سلیمانی انتقاد، و رویکرد ترامپ را بدون استراتژی توصیف کردند.

آنها همچنین صداقت دولت ترامپ در توجیه شهادت سلیمانی را زیر سوال برده اند.

سناتور برنی سندرز نیز در خصوص سیاست خارجی آمریکا گفت: مسائل خاورمیانه می‌ بایست در چارچوب ائتلاف بین المللی حل و فصل شود نه از طریق درگیری و جنگ.

سناتور ایمی کلوباچر نیز در این خصوص گفت که بار دیگر مذاکره با ایران را سر خواهد گرفت و ائتلافی بین المللی در این زمینه ایجاد خواهد کرد.

سناتور کلوباچر هم با این ادعا  که نباید اجازه داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد، اضافه کرد: ایران به دلیل اقدامات دونالد ترامپ به یکی از مهم‌ ترین تهدیدها برای آمریکا بدل شده است.

سناتور سندرز هم با تاکید بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی گفت که از مذاکرات برای بازگشت ایران به توافق هسته ای حمایت خواهد کرد.

در ادامه همه کاندیداهای دموکرات بر ضرورت اجازه کنگره برای جنگ احتمالی با ایران تاکید کردند.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا دولت او متفاوت از دولت باراک اوباما خواهد بود که به گفته مجریان مناظره بدون مجوز کنگره دست به اقدام نظامی زد، جواب کاملا صریحی نداد. او گفت که دولت اوباما برای این کار مجوز داشت و به مجوزهایی که مجلس نمایندگان و سنا قبلا وضع کرده بودند اشاره کرد.

بوتجج گفت که این مجوز باید «دوباره درخواست شود» که بایدن با آن موافقت کرد. بوتجج گفت: «وقتی سربازان ما در نیجر کشته شدند، بعضی از اعضای کنگره حتی نمی دانستند ما آنجا نیرو داریم.»

سناتور وارن گفت او برای اقدام نظامی از کنگره مجوز خواهد خواست - مگر در مواردی که خطر قریب الوقوع باشد.

در این مناظره سناتور برنی سندرز و سناتور الیزابت وارن خواستار خروج نیروهای عملیاتی آمریکا از منطقه خاورمیانه شدند. در مقابل جو بایدن، سناتور کلوباچر و پیت بوتجیج بر ضرورت حضور شمار معدود نیروهای عملیاتی در منطقه برای مقابله با تروریسم تاکید کردند.

جو بایدن معاون سابق ریاست جمهوری تاکید کرد ضروری است که نیروهای آمریکایی باید در منطقه خلیج فارس حضور داشته باشند.

او تصریح کرد: نباید خروج نیروها از منطقه به مبارزه با تروریسم ضربه بزند.

سناتور الیزابت وارن هم در این زمینه گفت: آمریکا می بایست رویکرد خود را تغییر دهد و به اقدام نظامی برای حل مشکلاتی که راه حل نظامی ندارند، پایان دهد.

در ادامه این مناظره کاندیداهای دموکرات دیدگاه‌ های خود را در خصوص اقتصاد، بیمه و بهداشت عمومی مطرح کردند.

در این مناظره کاندیداهای دموکرات از درگیری لفظی صریح با یکدیگر پرهیز کردند. اما رویارویی برنی سندرز و الیزابت وارن بر سر احتمال پیروزی یک زن در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا با حاشیه هایی همراه بود.

طی روزهای اخیر گزارش هایی در خصوص اظهارات برنی سندرز در مورد احتمال کم پیروزی یک زن در انتخابات ریاست جمهوری آینده در رسانه های آمریکا منتشر شده است.

هنگامی که مجری از برنی سندرز درباره صحت این اظهارات پرسید، او طرح چنین سخنانی را تکذیب کرد.

در پایان این مناظره الیزابت وارن و برنی سندرز از دست دادن با یکدیگر خودداری کردند.

با ورود کاندیداهای دموکرات به صحنه مناظره، دونالد ترامپ در جریان یک تجمع انتخاباتی در «ویسکانسین» بعضی از آنها را مسخره کرد.

همزمان «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنا سه شنبه گفت که به اعتقاد او 51 سناتور هستند که از قطعنامه اختیارات جنگ رئیس جمهور حمایت خواهند کرد. این قطعنامه مانع اقدام بیشتر نظامی ترامپ خواهد شد.

این قطعنامه که نسخه مشابه آن روز 10 ژانویه توسط دموکرات ها در مجلس نمایندگان تصویب شده بود، «قطعنامه موازی» خوانده می شود و حتی اگر در سنا تصویب شود برای امضا تسلیم رئیس جمهور نخواهد شد و مانند قوانین کشور قدرت اجرایی ندارد.

این طرح به قانون اختیارات جنگی 1973 استناد می کند که به کنگره امکان می دهد قدرت رئیس جمهور در وارد کردن نیروهای مسلح به مناقشه های نظامی را مهار کند.

از سوی دیگر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره روز سه شنبه «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا را تهدید کرد در صورتی که اطلاعات مربوط به دستور دونالد ترامپ برای ترور قاسم سلیمانی را ارائه نکند، برای او احضاریه صادر خواهد کرد.

«الیوت انگل» نماینده دمکرات در آغاز جلسه ای که از پومپئو دعوت شده بود در آن شرکت کند، اما حضور نیافت گفت: «اگر پومپئو نمی خواهد با کمیته همکاری کند، در آن صورت ما قویا سایر گام ها را برای آینده در نظر خواهیم گرفت، از جمله صدور احضاریه را.»

او گفت که نامه ای به وزرای خارجه و دفاع خواهد فرستاد تا خواستار اطلاعاتی درباره حمله اخیر در عراق شود.

دموکرات ها که از توضیح دولت در مورد توجیه حمله و شهادت سردار  سلیمانی راضی نشده اند، به دولت فشار آورده اند اطلاعاتی بیشتری دهد.

مقام های دولت آمریکا توضیحات متفاوتی در مورد علل آن حمله ارائه کرده اند.

ترامپ به تازگی گفته است که «واقعا اهمیتی ندارد» که سلیمانی که یک تهدید قریب الوقوع بود یا نه. این اظهارات او به بحث های تازه ای دامن زده است.

لازم به ذکر است اولین انتخابات مقدماتی کاندیداهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا سه هفته دیگر (3 فوریه) در ایالت آیووا برگزار می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.