۱۶ کشوری که قرار است توافق را امضاء کنند بیش از سه میلیارد جمعیت دارند و حجم اقتصاد آنها به ۱۷ هزار میلیارد دلار می‌رسد. این میزان حدود ۴۰ درصد کل تجارت جهانی است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری، 10 کشور انجمن ملت‌های شرق آسیا و شش کشور دیگر بر سر بزرگترین توافق تجارت آزاد جهان در بانکوک مذاکره می‌کنند. این کشورها نزدیک به نیمی از جمعیت کره زمین را در خود جا داده‌اند و چهل درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند.

نشست سالانه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ‌سه‌آن) روز گذشته- یک‌شنبه-  در بانکوک، پایتخت تایلند، کار خود را آغاز کرد. مهم‌ترین دستور کار این نشست ادامه مذاکره بر سر بزرگترین توافق تجارت آزاد جهان است.

قرار است سران شش کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند روز دوشنبه به این جمع ملحق شوند و به رایزنی درباره این توافق بپردازند.

 «پرایوت چان-اوچا» نخست‌وزیر تایلند در این زمینه گفت: مذاکره درباره توافق تجارت آزاد باید تا پایان سال جاری خاتمه یابد تا راه برای سرمایه‌گذاری، رونق بازرگانی و رشد اقتصادی هموار شود.

اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی ۱۹۶۷ به وسیله پنج کشور تایلند، سنگاپور، مالزی، فیلیپین و اندونزی تاسیس شد و در سال‌های بعد کشورهای ویتنام، لائوس، کامبوج، میانمار و برونئی به آن پیوستند.

۱۶ کشوری که قرار است توافق را امضاء کنند بیش از سه میلیارد جمعیت دارند و حجم اقتصاد آنها به ۱۷ هزار میلیارد دلار می‌رسد. این میزان حدود ۴۰ درصد کل تجارت جهانی است.

ایده توافق آزاد تجاری نخستین بار از سوی چین مطرح شد. پکن با طرح این پیشنهاد در صدد ایجاد تعادل در برابر توافق تجاری موسوم به «مشارکت دو سوی اقیانوس آرام» (TPP) است.

توافق کشورهای دو سوی اقیانوس آرام شامل 11 کشور از جمله کانادا، شیلی و استرالیا می‌شود. ایالات متحده آمریکا نیز قصد داشت به این توافق بپیوندد اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در سال 2017 این کار منتفی اعلام شد.

مذاکره بر سر بزرگترین توافق تجارت آزاد جهان از چند سال پیش آغاز شده و اکنون مراحل نهایی شدن را می‌گذراند. خبرگزاری آلمان به نقل از سخنگوی دولت تایلند گزارش داده که امضای این توافق می‌تواند در فوریه سال آینده انجام شود.

یکی دیگر از مسائل مورد مذاکره در نشست بانکوک اختلاف‌های مرزی در دریای جنوب چین است. کشورهای مالزی، فیلیپین، برونئی، ویتنام و تایوان هر کدام ادعای مالکیت بخشی از این دریا را دارند در حالی که چین تقریبا مدعی مالکیت کل آن است.

پکن و کشورهای منطقه ابراز امیدواری کرده‌اند که از طریق مذاکره به تفاهمی دست ‌یابند که امنیت و صلح پایدار در دریای جنوب چین را در بلندمدت تضمین کند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد که میهمان نشست کشورهای آسیای جنوب شرقی است از کشورهای جهان خواسته به خاطر بحران تغییرات اقلیمی از تولید انرژی از زغال سنگ خودداری کنند.

او می‌گوید تلاش زیادی کرده که تا سال ۲۰۲۰ هیچ معدن جدید زغال سنگ وارد مدار بهره‌برداری نشود و میزان گازهای کربن دی‌اکسید کاهش یابد.

گوترش با اشاره به تغییرات اقلیمی هشدار داد که نباید هزاران میلیارد دلار از مالیات شهروندان صرف پرداخت سوبسید به سوخت‌های فسیلی شود.

دبیرکل سازمان ملل در مراسم گشایش نشست بانکوک به خاطر پیامدهای زیانبار را‌ه‌اندازی تعداد زیادی معدن زغال سنگ جدید، از جمله در شرق، جنوب و آسیای جنوب شرقی ابراز نگرانی کرد.

او از کشورهای پیشرفته و صنعتی خواست از طریق راهکارهای مشخص از تلاش کشورهای در حال توسعه برای کاهش میزان تولید گازهایی که به لحاظ آب و هوایی مضر هستند بیشتر حمایت کنند.

دبیرکل سازمان ملل یک روز پیش از سفر به بانکوک نیز گفته بود که وابستگی جهان به زغال سنگ به لحاظ تغییرات اقلیمی یک خطر جدی باقی می‌ماند و کشورهای منطقه "آ‌سه‌آن" از این نظر بسیار آسیب‌پذیر هستند. در این کشورها همچنان زغال سنگ یکی از منابع اصلی تولید انرژی است.

مطابق گزارشی از سازمان ملل که تازگی منتشر شده بر اثر تغییرات اقلیمی سطح آب دریاها سریع‌تر از ارزیابی‌های قبلی بالا می‌آید. به همین دلیل بسیاری از شهرهای آسیایی را خطر آب‌گرفتگی در آینده تهدید می‌کند.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.