نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرد که در دفاع از خود و تبدیل هر گونه حمله ترکیه به جنگ تمام عیار و فراگیر در مرزهای سوریه و ترکیه تردید نمی کند.

به گزارش جماران، منطقه شرق فرات سوریه در آستانه جنگ تمام عیاری قرار گرفته است که هر آن ممکن است به راه بیفتد.

این منطقه که بیشتر آن تحت سیطره نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) مورد حمایت آمریکا، قرار دارد به زودی تبدیل به میدانی برای رویارویی کردهای سوریه با ارتش ترکیه می شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که از وعده های همپیمانان آمریکایی خود برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به طور کامل ناامید شده است تهدید کرده است که به زودی و طی روزهای آینده به شرق فرات لشکر کشی می کند، در مقابل نیز کردهای سوریه اعلام کردند که در مقابل هر گونه حمله ترکیه از خود دفاع می کنند.

 رئیس جمهور ترکیه امروز طی سخنانی تأکید کرد که عملیات نظامی در شرق فرات در سوریه بسیار نزدیک است و همین روزها آغاز خواهد شد.

اردوغان تصریح کرد که این عملیات هم هوایی و هم زمینی خواهد بود.

رئیس جمهور ترکیه مدعی شد که هدف از این عملیات برقراری صلح در شرق فرات است.

اردوغان در ادامه خطاب به آمریکایی ها گفت: سوال ما از متحدان مان بسیار واضح است؛ آیا شما گروه پ.ک.ک/ی.پ.گ را که برای لاپوشانی اسم «قسد» را بر آن نهاده‌اید، تروریستی می دانید یا خیر؟ این را مشخص کنید. 

وی گفت: ما به مذاکره کنندگان با ما درباره شرق فرات هشدارهای لازم را دادیم و به اندازه کافی صبور بودیم و دیدیم که گشتی های زمینی و هوایی فقط در حد حرف بوده است.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه تأکید کرد:به کسانی که با لبخند، بازی با کلمات و سخن های دیپلماتیک ما را از مقابله با گروه های تروریستی منع می کنند، اعلام می کنیم که بازی تمام شده است.

در مقابل، نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرد که در دفاع از خود و تبدیل هر گونه حمله ترکیه به جنگ تمام عیار و فراگیر در مرزهای سوریه و ترکیه تردید نمی کند.

«مصطفی بالی» سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه در توئیتی نوشت: به چارچوب ساختار امنیت پایبندیم و اقدامات لازم برای حفظ ثبات در منطقه انجام می دهیم.

بالی در ادامه نوشت که نیروهای دموکراتیک سوریه در تبدیل هر گونه حمله غیرقابل توجیه ترکیه به شرق فرات سوریه به یک جنگ فراگیر در مرزها تردیدی نمی کند.

در پی توافق ترکیه و آمریکا برای تعمیق دخالت شان در سوریه و به طور خاص در شمال سوریه و  ایجاد منطقه امن نیروهای دموکراتیک سوریه نیروهای خود را از مرزهای سوریه با ترکیه عقب کشید.

چندی پیش ترکیه و آمریکا بر سر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیدند اما آنکارا می گوید که از روند عملیات راضی نیست و هر از چند گاهی تهدید به انجام عملیات نظامی در شمال سوریه و به طور خاص در شرق فرات می کند.

بنابراین گزارش، شرق فرات دارای مهمترین و بزرگترین میادین نفتی از حیث مساحت و تولید است به ویژه که میدان نفتی «العمر» قبل از سال ۲۰۱۱ حدود ۳۰۰ بشکه در روز نفت تولید می کرد. «الرقه» به تنهایی ۷۰ درصد از منابع آبی سوریه را در خود دارد و این منطقه همچنین دارای زمین های حاصلخیز و محل کشت مهم محصولات کشاورزی سوریه است. مساحت منطقه راهبردی شرق فرات حدود یک سوم اراضی سوریه است و سبد غذایی و اقتصادی سوریه محسوب می شود. این منطقه ۹۰ درصد از درآمدهای نفتی و گازی سوریه و بیش از نیمی از گندم و پنبه سوریه را در خود دارد. استان «دیرالزور» در شرق فرات دومین استان سوریه از حیث مساحت(حدود ۳۳ هزار کیلومتر مربع) محسوب می شود. بیشتر تولید نفت سوریه در این مناطق است و غنی ترین منابع گازی سوریه را داراست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.