رئیس جمهور خودش می خواهد که او را استیضاح کنند. اما چرا؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: وقتی زمان آن فرا می رسد که تعیین شود استیضاح رئیس جمهور چه زمانی معقول است ، دموکرات های کنگره با 200 کلمه در قانون اساسی، سه سابقه مهم تاریخی ، سرسختی از سوی طرفداران استیضاح ، اضطراب اعضای حزب مورد حمایت دولت در کنگره و تمام داده های رای گیری که یک حزب سیاسی مدرن می تواند بخرد، مواجه می شوند.

متأسفانه هیچ یک از اینها به آنها نمی گوید که چه کاری انجام دهند وقتی رئیس جمهور مورد نظر خودش می خواهد که او را استیضاح کنند.

اینکه دونالد ترامپ در حقیقت می خواهد استیضاح شود، استدلالی است که «بن دومنش» ناشر کتاب «فدرالیست» مدتی در این باره مطرح کرده است - اینکه رئیس جمهور از استیضاح فرار نمی کند، بلکه در واقع مشتاق مبارزه است.

دومنش در خبرنامه ایمیل خود صبح دوشنبه، تحریکات مربوط به اوکراین و تاثیر آن بر فضای جلسات کنگره، صحبت های جو بایدن در مورد فساد به جای مراقبت های بهداشتی یا اقتصاد و حرکت به سمت استیضاح ترامپ توسط  نمایندگان خشمگین، دقیقاً همان چیزی است که ترامپ می خواهد.

حزب دموکرات که اکثریت مجلس نمایندگان کنگره را در دست دارد تحقیقات رسمی استیضاح درباره عملکرد رئیس جمهور این کشور، دایر بر اینکه او از اوکراین درخواست کمک سیاسی کرده، را شروع کرده است.

«نانسی پلوسی» رئیس این مجلس بعد از ظهر سه شنبه با اعلام این تصمیم گفت: رئیس جمهور باید پاسخگو باشد، هیچ کس بالاتر از قانون نیست.

پیشتر دونالد ترامپ که گویا از این وضع بدش نمی آید، دستور داد متن مکالمه تلفنی جنجالی او با «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به طور کامل از حالت طبقه بندی سری خارج شود.

پلوسی گفت که ترامپ مرتکب نقض قانون شده است و عملکرد او را نقض مسئولیت هایش براساس قانون اساسی توصیف کرد.

او گفت: این هفته رئیس جمهور اذعان کرد از رئیس جمهور اوکراین خواستار اقدامی شده که از نظر سیاسی به نفع اوست. رئیس جمهور باید پاسخگو باشد.

قبلا در پی انتشار نتایج تحقیقات مربوط به مداخله ادعایی روسیه در انتخابات، پلوسی مقابل درخواست ها برای استیضاح او مقاومت می کرد.

ترامپ در واکنش به خبر تصمیم پلوسی گفت: «کشور ما در بهترین وضعیتی است که تاکنون بوده و آنها (دموکرات ها) می روند که انتخابات را ببازند و برای همین فکر می کنند باید این (استیضاح) را پیش بکشند.»

او افزود که خانم پلوسی هنوز حتی متن مکالمه تلفنی را ندیده. آن مکالمه هیچ نقصی نداشت. مکالمه ای که بی نقص نبود و حرف هایی که بی نقص نبود متعلق به جو بایدن در ارتباط با پسرش بود...

بایدن پیشتر در روز سه شنبه گفت که فرآیند استیضاح باید به جریان بیافتد مگر آنکه رئیس جمهور آمریکا با تحقیقات کنگره درباره محاوره اش با رهبر اوکراین همکاری کند.

چرا ممکن است ترامپ اینقدر بی خیال باشد؟ شاید ، همانطور که طرفداران استیضاح اصرار دارند ، او فقط فکر می کند که دموکرات ها برای دفاع از قانون اساسی بی دل و جرات، و برای مخالفت با بی قانونی بسیار ضعیف هستند. اما این نیز ممکن است که او حرکت به سمت استیضاح را چهار هدیه به ریاست جمهوری و شاید پس از ریاست جمهوری خود ببیند که استیضاح و محاکمه ممکن است برایش به ارمغان بیاورد. اولا، اگر دموکرات ها وی را استیضاح کنند، آنها به جای چیزی محبوب و رایج، کاری غیر رایج انجام می دهند. شاید نظرسنجی ها مبنی بر عدم محبوبیت استیضاح ترامپ با پیشرفت داستان اوکراین تغییر کند. شاید برگزاری جلسات عمومی یکسری اقدامات را موجب شود  که عزل سریع وی از قدرت را مطلوب یا ضروری بداند. اما شکل فعلی افکار عمومی در قبال این اقدام، دلهره آور است.

دوما، ترامپ خوشحال است که سوءاستفاده های آشکار خود را از قدرت در برابر فساد نرم دشمنانش در گود رقابت قرار دهد. این جنبه ای از «ترامپیسم» است که منتقدان رئیس جمهور به ویژه از آن خشمگین می شوند. اما چه موضوع مربوط به تحولات بنیاد کلینتون باشد و چه هم اکنون تخلف خانواده بایدن، ترامپ همیشه خود را به عنوان یک کاندیدای صادق و قانونی و معتبر معرفی کرده است. در مورد قضیه بایدن او گفته است که «به هیچ عنوان» کار اشتباهی انجام نداده است.

اما آنچه ترامپ انجام می دهد ارجح نیست: ریاکاری بهتر از عادت بد است، فساد نرم بهتر از نوع بازتر آن است. اما هیچ کس نباید تعجب کند که برخی از رای دهندگان در عصر بی اعتمادی و انشعاب و ناامیدی ما موضع ترامپ را بپسندند.

در واقع ، تاریخ پر از سیاستمداران «رئیس گونه» است که با وجود فساد ارتقاء درجه یافته اند زیرا به عنوان جایگزین مؤثری برای یک فرد نخبه کوته نظر و ریاکار دیده می شوند. ضعف اساسی سیاسی ترامپ این است که برخلاف آن روسا، وی این تاثیرپذیری را به بسیاری از رأی دهندگان خود انتقال نداده است. اما این ممکن است باعث شود او مشتاق تر شود که به سیاست فساد مقایسه ای بازگردد. او ممکن است آن رقابت را نبرد، اما حداقل او در حال بازی در نقشی است که به خوبی می داند.

نظرسنجی موسسه یوگاو حاکی است 55 درصد آمریکایی ها می گویند در صورتی که تایید شود ترامپ برای فشار آوردن بر مقام های اوکراین کمک نظامی به آن کشور را معلق کرده، از استیضاح او حمایت می کنند.

سوما، یک نبرد استیضاح فرصتی در اختیار ترامپ قرار خواهد داد تا بتواند جایگاه خود را در روح و اعتبار جانشینان جمهوری خواه احتمالی اش استحکام ببخشد. یکی از دلایلی که جمهوری خواهان توانستند برای استعفا به نیکسون فشار بیاورند این بود که آنها می دانستند که حزب جمهوری خواه برای نیکسون مهم است.

دلیل دیگر این بود که آنها می دانستند که نیکسون پس از دوران ریاست جمهوری اش در یک تبعید خود ساخته، ساکت خواهد ماند.

اما هیچ یک از این فرضیات با ترامپ سازگار نیست.

ترامپ می داند که ممکن است در انتخابات بعدی شکست بخورد، اما دلیلی وجود ندارد که یک شکست عمومی در انتخابات منجر به از دست رفتن قدرت حزب جمهوری خواه از طریق توییتر و سالهای بعد شود. 

و آخرین دلیل برای اینکه ترامپ دوست دارد استیضاح شود این است: زیرا سیرک بخشی از سیاستی است که او اساساً از آن لذت می برد. 

در طول تحقیقات مولر، فید توییتر من کاملاً پر بود از خیال پردازی های لیبرال که ترامپ چگونه باید از تحقیقات خلاص شود. اما من کاملاً مطمئن هستم که وی در توییتر شاداب تر از همیشه بود.

در تاریخ آمریکا، طرح استیضاح یک رئیس جمهور بی سابقه نیست. این سومین باری است که چنین موضوعی مطرح می‌ شود. در دو مورد پیشین، یعنی در ارتباط با «لیندون جانسون» و «بیل کلینتون»، این فرایند پس از عبور از مجلس نمایندگان در مجلس سنا به شکست انجامید و عملا منجر به برکناری رئیس جمهور نشد. «ریچارد نیکسون» نیز پیش از طرح استیضاح‌ اش در کنگره از مقام ریاست جمهوری کناره‌ گیری کرده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.