پیش از این این شرکت اعلام کرده بود روشن نبودن تحولات سیاسی و اقتصادی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، چشم‌انداز بازگشت رونق به فعالیت‌های آن را بیش از پیش تیره کرده است.

به گزارش جماران، شرکت گردشگری و هواپیمایی «توماس کوک» پس از ۱۷۸ سال فعالیت روز دوشنبه به طور رسمی اعلام ورشکستگی کرد. شرکت مسافرتی توماس کوک در سال ۱۸۴۱ کار خود را آغاز کرده بود.

غول گردشگری انگلیس که عنوان قدیمی‌ترین شرکت خدمات گردشگری جهان را دارا بود، پس از متحمل شدن زیان ۱.۹ میلیارد یورویی به دلیل روند نزولی مشتری‌ و شکست مذاکرات مدیران آن با نهادهای مالی و دولت انگلیس برای تامین نقدینگی ۲۲۷ میلیون یورویی، با اعلام ورشکستگی به فعالیت خود خاتمه داد.

پیش از این این شرکت اعلام کرده بود روشن نبودن تحولات سیاسی و اقتصادی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، چشم‌انداز بازگشت رونق به فعالیت‌های آن را بیش از پیش تیره کرده است.

 پرواز‌های این شرکت لغو شده است و اوضاع در بسیاری از هتل‌ها آشفته گزارش شده است. ابهام و ناروشنی صدها هزار گردشگر و مسافر را تهدید می‌کند.

مسئولان این شرکت برای نجات آن از ورشکستگی تا واپسین لحظه با بانک‌ها و شرکت‌های مالی و نمایندگان دولت انگلیس گفت‌وگو و مذاکره کرده بودند. گفته می‌شود که این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده و این شرکت چاره دیگری جز اعلام ورشکستگی نداشته است.

«پتر فرانک‌‌هازر» رئیس شرکت توماس کوک از این روز به عنوان یک روز «عمیقا غم‌انگیز» در تاریخ فعالیت این شرکت یاد کرده و از میلیون‌ها مشتری و هزاران فرد شاغل این شرکت بابت اعلام ورشکستگی پوزش خواسته است.

بدهی شرکت توماس کوک به بانک‌ها بسیار کلان است. این شرکت موظف به پرداخت ۹۰۰ میلیون پوند انگلیس برابر با یک میلیارد یورو شده است. افزون بر آن، شرکت توماس کوک باید برای بازپرداخت هزینه‌‌های اضافه ناشی از تلاش‌بانک‌ها برای نجات این شرکت، مبلغی حدود ۲۲۶ میلیون یورو دیگر نیز بپردازد.

عدم توانایی مالی شرکت توماس کوک برای پرداخت این بدهی‌ها اعلام ورشکستگی این شرکت را الزامی ساخته است. بسیاری از مسافران و گردشگران با انتشار پست‌های توییتری از وضعیت نابسامان خود در هتل‌ها خبر داده‌اند.

در تونس، مدیران هتل‌ها مانع از سفر مسافران شده و نسبت به دریافت هزینه‌های خود ابراز نگرانی کرده‌اند. برخی از مسافران حتی گفته‌اند که ناگزیر به پرداخت مجدد هزینه اقامت خود در هتل‌ها شده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که «رونی الطرابلسی» وزیر گردشگری تونس اعلام کرد که شرکت گردشگری انگلیسی توماس کوک به هتل های تونس 60 میلیون یورو بدهکار است.

وی افزود که 4هزار و 500 گردشگر انگلیسی که توسط شرکت توماس کوک به تونس سفر کرده اند همچنان در تونس به سر می برند.

خبرگزاری آلمان نیز گزارش داد که شرکت توماس کوک چند شرکت زیرمجموعه دارد. از آن جمله می‌توان به شرکت هواپیمایی «کوندور» آلمان اشاره کرد. شرکت کوندور اعلام کرده است که به‌رغم اعلام ورشکستگی توماس کوک، پروازهای این شرکت انجام خواهند شد. این در حالی است که پروازهای توماس کوک لغو شده‌اند.

 شرکت توماس کوک نزدیک به 22هزار هزار کارمند در ۱۶ کشور جهان دارد. حدود ۴۵۰۰ نفر از کارکنان شرکت توماس کوک در آلمان مستقر هستند و با شرکت هواپیمایی کوندور همکاری می‌کنند.

این شرکت صاحب ۱۰۵ فروند هواپیمای مسافربری و گردشگری است. ۵۸ هواپیمای این شرکت در اختیار شرکت آلمانی کوندور قرار دارد.

شرکت کوندور برای نجات خود اقدام به مذاکره با نمایندگان دولت آلمان کرده است؛ مذاکراتی که از نتیجه آن خبری منتشر نشده است.

در همین حال، رئیس اتحادیه هتل داران ترکیه امروز دوشنبه اعلام کرد که ورشکستگی شرکت توماس کوک به معنای آن است که ترکیه بین 600 تا 700 هزار گردشگر را در سال از دست می دهد.

«عثمان آیک» به خبرگزاری رویترز گفت که در حال حاضر 45 هزار گردشگر در ترکیه از انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی حضور دارند که به واسطه توماس کوک به این کشور سفر کرده اند.

وی افزود که این شرکت بین 100 تا 200 هزار پوند به برخی از هتل های کوچک که در نتیجه این ورشکستگی دچار مشکل شده اند، بدهکار است.

از جهتی دیگر، شرکت توماس کوک نزدیک به 25 هزار مورد رزرو در هتل های مصر تا آوریل 2020 را در پی ورشکستگی اش لغو کرد.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرده است که برای انتقال مسافران انگلیسی که توسط هواپیماهای شرکت توماس کوک به دیگر کشورهای جهان سفر کرده‌اند، اقدام خواهد شد.

گفته می‌شود که ناروشنی‌ها و ابهامات ناشی از برگزیت بر فعالیت شرکت‌های مسافربری و گردشگری و از جمله بر توماس کوک گذاشته است.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.