اوبرایان که از وی به عنوان مذاکره کننده آمریکا برای حوادث مرتبط با گروگانگیری نام برده می شود جایگزین «جان بولتون» می شود که به تازگی در پی تشدید اختلاف ها با دونالد ترامپ از این سمت کناره گیری کرد.

به گزارش جماران،«دونالد ترامپ»رئیس جمهور آمریکا «رابرت اوبرایان» وکیل مدافع و دیپلمات را به عنوان مشاور جدید امنیت ملی کاخ سفید معرفی کرد.

 اوبرایان که از وی به عنوان مذاکره کننده آمریکا برای حوادث مرتبط با گروگانگیری نام برده می شود جایگزین «جان بولتون» می شود که به تازگی در پی تشدید اختلاف ها با دونالد ترامپ از این سمت کناره گیری کرد.

رئیس جمهور آمریکا با انتشار توییتی در این خصوص نوشت: «از اعلام انتصاب رابرت اوبرایان به عنوان مشارور جدید امنیت ملی خوشحالم. اوبرایان به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری در آزادسازی گروگان ها عملکرد موفقت آمیزی در وزارت امور خارجه داشته است. من به مدتی طولانی و در شرایطی سخت با او رابرت کار کرده ام. او کارش را به خوبی انجام خواهد داد.»

اوبرایان در سال 2018 به‌عنوان فرستاده ویژه در امور گروگان‌ها در وزارت امور خارجه آمریکا انتخاب شد. وی در تلاش اخیر ترامپ برای بازگرداندن «ایسپ راکی» خواننده رپ آمریکایی که متهم به ضرب و جرح در سوئد بود نقش اصلی را داشت.

رابرت اوبرایان

دونالد ترامپ، سه‌شنبه هفته پیش، جان بولتون را از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخراج کرد و وعده داد تا یک هفتۀ دیگر جانشین او را معرفی کند. برخی منابع اختلاف نظر بر سر مذاکره با طالبان را منشا اصلی تنش میان رئیس جمهوری آمریکا و مشاور پیشین امنیت ملی وی توصیف کرده و برخی دیگر به تنش لفظی میان دو طرف در باره فشار حداکثری به ایران اشاره و این موضوع را علت اصلی کناره گیری جان بولتون عنوان کرده بودند.

جان بولتون به داشتن مواضع تند در قبال بسیاری از بحران های جهانی از جمله برجام که در پی خروج آمریکا از آن به وجود آمد، زرادخانه هسته ای کره شمالی و مناقشه سیاسی در ونزوئلا شهرت داشت و گفته می شود که به کلی مخالف رویکرد واشنگتن در پیشبرد مذاکرات صلح با طالبان در افغانستان بود.

 بولتون همچنین از جمله مخالفان سرسخت برنامه هسته ای ایران به شمار می رفت و در اظهارنظری تاریخی خواستار تهاجم نظامی به تاسیسات هسته ای ایران شده بود. گفته می شود وی به شدت مخالف ابتکار عمل فرانسه برای کاهش فشار حداکثری به ایران بود، راه کاری که دونالد ترامپ برای عملی شدن گفتگو با تهران به نوعی نسبت به آن ابراز تمایل کرده بود.

و اما اوبرایان کیست؟ اوبرایان در شهر«لس آنجلس» به دنیا آمد و در سال 1991 از دانشکده حقوق دانشگاه «کالیفرنیا» در شهر «برکلی» فارغ التحصیل شد. وی طی دوران حرفه ای خود در چندین شرکت وکالت فعالیت کرد.

در دوره 1996 تا 1998 وی وکیل مدافع شورای امنیت سازمان ملل در ژنو بود و از 2005 تا 2006 نیز به عنوان نماینده جان بولتون نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل فعالیت کرد.

از 2008 تا 2011 عضو کمیته مشاوره ای میراث فرهنگی وابسته به دولت آمریکا بود.

اوبرایان همچنین به عنوان مشاور« مت رامنی»، «اسکوت ووکر» و «تد کروز» کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا فعالیت کرد.

وی همچنین با درجه سرگردی در نیروهای زمینی ارتش آمریکا خدمت کرد.

اوبرایان در سال 2016 به عنوان  فرستاده ویژه رئیس جمهور در امور آزادی گروگان ها منصوب شد و در این پست خود مشاوره هایی را به رهبران ارشد آمریکا در زمینه مسائل گروگان ها و بازداشت شده ها ارائه کرد و نیز در زمینه تحول استراتژی استرداد گروگان ها و اجرای آن در ایالات متحده آمریکا فعالیت کرد.

مشاور امنیت ملی جدید آمریکا چندین کتاب از جمله کتابی با عنوان:« در حالی که آمریکا می خوابد؛ به هوش آوردن رهبران آمریکا در شرایط بحرانی»در سال 2016 را منتشر کرد.

اوبرایان در سال 2018 به‌عنوان فرستاده ویژه در امور گروگان‌ها در وزارت امورخارجه آمریکا انتخاب شد و آخرین مساله ای که وی در حل آن به عنوان فرستاده ویژه در امور گروگان ها انجام داد آزادی «ایسپ راکی»خواننده رپ آمریکایی است که به اتهام خشونت در سوئد بازداشت شده بود.

اوبراین موسس شرکت Larson O Brien LLP است.

مشاور امنیت ملی جدید امریکا به طایفه«مورمون» مسیحی تعلق دارد و پس از ادای سوگند قانونی در پست جدیدش تبدیل به بلندپایه ترین مسئول آمریکایی می شود که به این گروه دینی در ایالات متحده آمریکا وابسته است.

شایان ذکر است که تعیین مشاور امنیت ملی در آمریکا برخلاف تعیین بیشتر مسئولان بلندپایه دیگر نیازمند موافقت گنگره نیست.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.