حمله بزرگ انصارالله در بامداد شنبه به میدان های نفتی عربستان در 1300 کیلومتری صنعا و آتش سوزی مهیبی که به وقوع پیوست با واکنش های متعددی روبرو شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حملات انصارالله یمن با 10 پهپاد به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در مناطق بقیق و خریص عربستان، واکنش‌ هایی را در میان برخی سیاستمداران و همچنین کارشناسان بازار بین‌ المللی انرژی در پی داشت. این حملات باعث انفجار و آتش‌ سوزی در بزرگ ترین مجموعه پالایشگاهی جهان شد.

اگرچه خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرده است که این آتش سوزی ‎ها مهار شده است و شرایط در دو مجتمع نفتی به حالت عادی بازگشته، اما خبرگزاری‌ های بین‌ المللی از جمله رویترز و بلومبرگ گزارش داده‌ اند حملات پهپادی انصارالله یمن به دو تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، تولید و صادرات نفت این کشور را به شدت مختل کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه اعلام کرد که این حملات، بر روند تولید و صادرات نفت عربستان تاثیر گذاشته است. به گفته یکی از این منابع، این حملات بر تولید روزانه دست‌ کم پنج میلیون بشکه نفت خام عربستان که در واقع نزدیک به نیمی از تولید روزانه نفت توسط این کشور است، تاثیر گذاشته است.

دو منبع مطلع دیگر نیز اختلال در تولید نفت عربستان سعودی را تایید کرده‌ اند.

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از کارشناسان خود اعلام کرد نیرو‌های یمنی با حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در بقیق دست روی یکی از بزرگترین نقاط ضعف صنعت نفت عربستان گذاشته اند.

انصارالله اعلام کرده که در این حملات 10 فروند پهپاد به کار گرفته شده است. این گروه همچنین تهدید کرده که عملیات بعدی شدیدتر از این نیز خواهد بود.

شرکت آرامکوی عربستان سعودی بزرگ ترین تاسیسات نفتی جهان را در منطقه بقیق، واقع در شرق عربستان در اختیار دارد.

ظرفیت تولید نفت این تاسیسات 7 میلیون بشکه در روز است و از این رو نبض اقتصادی عربستان سعودی به شمار می‌ آید.

حمله قلبی به بازارهای نفت جهان

اگرچه مقامات عربستان سخنی درباره تلفات احتمالی این حملات نزده‌ اند اما یکی از شاهدان به رویترز گفته است که دست‌ کم 15 دستگاه آمبولانس در منطقه دیده شده‌ اند و نیروهای امنیتی نیز در منطقه بقیق حضور گسترده و سنگینی دارند.

آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان سعودی بزرگ ترین تاسیسات فرآوری نفت خام جهان را در شرق عربستان در منطقه بقیق دایر کرده و از آن بهره‌ برداری می کند. میدان نفتی خریص نیز حدود 1 درصد از نفت جهان را تولید می کند.

«باب مک‌ نلی» مشاور انرژی «جورج دبلیو بوش» عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دوران جنگ دوم خلیج فارس و رئیس کنونی گروه آمریکایی «رپیدان انرژی» می‌ گوید: «یک حمله موفقیت‌ آمیز به بقیق، مانند یک حمله قلبی گسترده به بازارهای نفت و اقتصاد جهان است.»

هنوز مشخص نیست که حملات روز شنبه چه تاثیری بر قیمت نفت در بازارهای بین‌ المللی در روز دوشنبه خواهد گذاشت و همه چیز بستگی به این دارد که میزان خسارات ناشی از این حملات چقدر بوده است. این حملات در روز شنبه انجام شد؛ بنابراین بازارهای مالی تا روز دوشنبه فرصت دارند تا اطلاعات دقیق تری را از آرامکو دریافت کنند و بر اساس آن وارد عمل شوند.

اما «ریچارد مالینسون» تحلیلگر جغرافیای سیاسی و انرژی نظر دیگری دارد. به گفته او از آنجا که بازارها در حال حاضر به دلیل کند شدن رشد اقتصاد جهانی و ادامه جنگ تجاری میان چین و آمریکا کمتر نگران میزان عرضه هستند، بامداد دوشنبه احتمالا واکنش‌ هایی حاکی از هیجان‌ زدگی نخواهیم دید. با این حال نگرانی‌ هایی وجود دارد که با این حملات و تشدید تنش‌ ها در این منطقه، خطرات گسترده‌ تری به وجود آید و به این ترتیب مسیر انتقال یک پنجم نفت جهان از تنگه هرمز به طور جدی به خطر بیفتد.

این حملات واکنش نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن را نیز به دنبال داشت.

«مارتین گریفیس» ضمن ابراز «نگرانی شدید» در این باره از طرفین خواسته که از اقدامات خصمانه بیشتر علیه یکدیگر خودداری کنند.

وی تاکید داشت که چنین رویدادهایی «تهدیدی جدی علیه امنیت منطقه» محسوب می‌ شود و تلاش‌ های سازمان ملل متحد برای دستیابی به یک راه‌ حل سیاسی برای پایان جنگ یمن را به مخاطره می‌ اندازد.

واکنش آمریکا

پس از این حمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی بر آمادگی واشنگتن برای همکاری با عربستان سعودی به منظور حمایت از امنیت و ثبات این کشور تاکید کرد.

فرستاده آمریکا به عربستان سعودی هم حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی آرامکو را محکوم کرد و آن را «غیرقابل قبول» خواند. «جان ابی زید» سفیر آمریکا در عربستان گفت: «آمریکا قویا حملات پهپادی امروز علیه تاسیسات نفتی در بقیق و خریص را محکوم می‌کند. این حملات علیه زیرساخت های حیاتی که جان غیرنظامیان را به خطر انداخته، پذیرفتنی نیستند و دیر یا زود باعث از بین رفتن جان‌ های بیگناهی می‌ شود.»

واکنش انگلیس

انگلیس نیز حمله پهپادی به تاسیسات آرامکو را محکوم کرد. «اندرو موریسون» معاون وزارت خارجه انگلیس در توئیتی نوشت: «حمله بامداد امروز به تاسیسات نفتی عربستان کاملا غیرقابل قبول است. حوثی‌ ها باید تضعیف امنیت عربستان سعودی از مسیر تهدید مناطق غیرنظامی و زیرساخت های تجاری را متوقف کنند.»

نکته قابل توجه این است که این سومین حمله به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در کمتر از یک سال است. اولین حمله اواسط ماه می رخ داد که هفت پهپاد سه پمپاژ خط لوله نفت بزرگ شرق به غرب را هدف قرار داند و در دومین حمله انصارالله ماه گذشته هم میدان گازی «الشیبه» در شرق عربستان سعودی را هدف حملات پهپادی خود قرار داده بود.

سومین حمله نیز بامداد شنبه رخ داد که رتبه سوم و مهمتر را تاکنون در این زنجیره از آن خود کرده است.

خریص در عربستان در 330 کیلومتری شمال ریاض، پایتخت عربستان سعودی است و از مرز یمن و محل استقرار انصارالله حدود 940 کیلومتر فاصله دارد. پالایشگاه بقیق متعلق به شرکت نفتی آرامکو عربستان است و درآمد سال گذشته این شرکت حدود 230 میلیارد دلار بوده است.

آمریکا و انگلیس در حالی حمله انصارالله را محکوم می کنند که عربستان و متحدان عربش بیش از چهار سال است که تمام زیر ساخت های ضعیف یمن را با موشک ها و بمب های خود آمریکا و انگلیس و پشتیبانی آنها  بمباران و ویران کرده است.عربستان و متحدانش در تجاوز به یمن به هیچ چیز رحم نکرده اند و مراسم های عزا و عروسی ،مدارس،مساجد، بازارهای شلوغ، زندان ها،منابع آب،آثار تاریخی و حتی اتوبوس های حامل کودکان را بمباران کردند و هزاران غیر نظامی را به خاک و خون کشیدند اما غربی ها بویژه آمریکایی نه فقط این جنایت ها را محکوم نکردند بلکه حمایت تسلیحاتی خود از عربستان را گسترش دادند.

از سال 2015 میلادی (حدود چهار سال پیش) جنگ نیابتی از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر کشورهای عربی به دفاع از «عبد ربه منصور هادی» با انصارالله آغاز شده است. بنا به گزارش سازمان ملل متحد در جنگ خانمان‌ سوز یمن تا کنون ده‌‌ ها هزار تن از مردم کشته شده‌ اند. دست‌ کم سه میلیون و 300 هزار نفر نیز در پی درگیری‌ های یمن آواره شده‌ اند. زندگی 24 میلیون نفر مردم یمن وابسته به کمک‌ های ارسالی سازمان‌ های امدادی جهانی است. سازمان ملل متحد جنگ یمن را «بدترین بحران انسانی جهان» خوانده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.