اختلاف میان دو همپیمان اصلی در جنگ یمن یعنی عربستان و امارات روز به روز شدیدتر می شود و کاملا علنی شده است و نمود این اختلاف جنگ نیابتی میان نیروهای مورد حمایت دو طرف در عدن و دیگر مناطق در جنوب یمن است.

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم به جدیدترین تحولات یمن در سایه تنش شدید میان امارات و عربستان به ویژه در جنوب یمن پرداخت و نوشت: اغراق نمی کنیم اگر بگوییم که تظاهرات«میلیونی» که در قلب شهر«عدن» تحت عنوان«وفا و تشکر از کشور امارات و نقشی که طی جنگ یمن ایفا کرد» با درخواست شورای انتقالی موقت برگزار شد چه بسا اعلام شبه رسمی سه طلاقه کردن دو شریک در «ائتلاف عربی» است که نزدیک به پنج سال پیش به بهانه جنگ برای بازگشت دولت به اصطلاح قانونی یمن تشکیل شد. این تظاهرات که طی آن پرچم امارات در کنار پرچم کشور سابق جنوب یمن به اهتزار در آمد و رسانه های عربستانی به طور کامل از آن غایب شدند چه بسا تقویت جدایی(یمن) و تلاش برای دادن مشروعیت دیگری به آن است.

اختلاف میان دو همپیمان اصلی در جنگ یمن یعنی عربستان و امارات روز به روز شدیدتر می شود و کاملا علنی شده است و نمود این اختلاف جنگ نیابتی میان نیروهای مورد حمایت دو طرف در عدن و دیگر مناطق در جنوب یمن است.

به باور بسیاری از ناظران، کنترل کاخ ریاست جمهوری«المعاشیق»و همه مراکز امنیتی و نظامی در عدن در روز دهم ماه آگوست گذشته آخرین میخی بود که بر تابوت این ائتلاف کوبیده شد تا جایی آقای «احمد المسیری» وزیر کشور دولت به اصطلاح قانونی به رهبری «عبدریه منصور هادی» رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن به شکل بی سابقه ای جرأت و شجاعت به خرج داد زمانی که به تمسخر این پیروزی را به امارات تبریک گفت و به شدت و به شکل بی سابقه ای از همپیمان عربستانی انتقاد کرد زمانی که عربستان را به «سکوت چهار روزه در برابر شریکش در ائتلاف(امارات) متهم کرد آن هم در حالی که امارات سرهای نیروهای دولتی را بیخ تا بیخ می برید.»

کنفرانس گفت و گو در شهر«جده» که رهبران عربستان دعوت به برگزاری آن کردند و با مشارکت نمایندگی از شورای انتقالی جنوب و دولت هادی و نماینده ای از دولت امارات برگزار شد به هیچ گونه راه حلی برای بحران در عدن نرسید و باعث نشد که فتیله تنش در آن پایین بیاید. همچنین اخباری منتشر شده  است مبنی بر اینکه نماینده امارات و اعضای هیأت شورای انتقالی جدایی طلب شروط عربستان برای بازپس دادن کاخ المعاشیق و مراکز امنیتی و نظامی به دولت هادی به عنوان پیش شرط امضای هر گونه توافق آشتی را رد کردند.

بیانیه ای که عربستان سعودی پریشب در نیمه شب صادر کرد و خبرگزاری رسمی این کشور(واس) آن را منتشر کرد بازتاب دهنده خشم بی سابقه عربستان است زیرا به شکل قاطعی هر گونه تلاش برای تحمیل واقعیت جدید با استفاده از زور در عدن را رد کرد و از «وقوع فتنه میان برادران»ابراز تأسف کرد و تأکید کرد که هر گونه تلاشی برای بی ثبات کردن یمن به مثابه تهدید امنیت و ثبات عربستان سعودی است.

عملی کردن این بیانیه به معنای آن است که عربستان تدابیر عملی و چه بسا نظامی برای پایان دادن به سیطره شورای انتقالی و نیروهایش بر شهر و مراکز آن و بازگرداندن این شهر ، فرودگاه ها و مراکزش به دولت هادی در صورت شکست گفت و گوها در جده برای تحقق این هدف اتخاذ می کند؛ امری که احتمال وقوع رویارویی مستقیم میان نیروهای امارات و عربستان را تقویت می کند.

جنبش «انصار الله» و همپیمانانش این نزاع و درگیری را به شدت زیر نظر گرفته اند و در عین حال از آن  خوشحالند زیرا نگاه ها را به سوی دیگر می کشاند و فشارها را بر آنها کم می کند و چه بسا منجر به تقویت جایگاه آنها در شمال و نیز در برخی مناطق جنوبی می شود.

 به رسمیت شناختن انصار الله و همپیمانانش و اعلام رسمی گشودن کانال گفت و گو با انصار الله به عنوان طرف اصلی در نزاع یمن از طریق دیپیلمات های آمریکایی توسط دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را نباید در چارچوب جنگ و صلح نادیده گرفت.

اینکه این اختلاف عربستان و امارات در هفته ها و ماه های آینده چگونه خواهد شد و به کجا می رسد چیزی است که نمی توان آن را پیش بینی کرد و تنها چیزی که اکنون و در سایه تحولات در عدن می توان گفت این است که شکاف جدایی میان آنها گسترش پیدا کرد و پل زدن روی آن یا ترمیم اش بسیار دشوار شده است و ما در اینجا درباره جدایی میان دو شریک اصلی در ائتلاف عربی رو به فروپاشی رفته و جدایی جنوب یمن از شمال یمن با حمایت امارات سخن می گوییم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.