در شرایطی که مذاکرات آمریکا با طالبان در سایه پنهانکاری ها از دولت کابل ادامه دارد، انفجارها همچنان این کشور را می لرزاند و خبرها حاکی از استعفای رئیس امنیت ملی افغانستان است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد افغانستان این روزها با چالش های متعددی روبروست.

در شرایطی که مذاکرات آمریکا با طالبان در سایه پنهانکاری ها از دولت کابل ادامه دارد، انفجارها همچنان این کشور را می لرزاند و خبرها حاکی از استعفای رئیس امنیت ملی افغانستان است.

امروز پنج‌‌ شنبه دستکم 10 غیرنظامی در یک حمله انتحاری در منطقه‌ حفاظت شده کابل جان خود را از دست دادند. سفارت آمریکا نیز در این منطقه قرار دارد و یک سرباز آمریکایی هم در این حمله کشته شده است. این دومین حمله ظرف دو روز گذشته است. دولت افغانستان با اشاره به این حملات بار دیگر درباره توافق میان طالبان و نیروهای آمریکایی هشدار داده است.

ویدئوهایی که در شبکه‌ های اجتماعی منتشر شده‌ اند، نشان می‌ دهند که خودروی بمب‌گذاری شده به سمت یک ایستگاه بازرسی می‌ رود و در آنجا منفجر می‌ شود. در این ویدئو یک رهگذر هم دیده می‌ شود که در آخرین لحظات تلاش می‌ کند از آنجا فرار کند.

در این حمله بار دیگر گروهی از غیرنظامیان قربانی شدند. این در شرایطی است که از حصول توافق اولیه بین نمایندگان آمریکا و طالبان سخن می‌ رود. روز سه‌ شنبه هم در اثر انفجار بمب جاسازی شده در تراکتوری در «دهکده سبز» دست‌ کم 16 نفر کشته و 119 نفر مجروح شدند.

در عین حال «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان اعلام کرده استعفای «معصوم استانکزی» رئیس عمومی امنیت ملی این کشور را پذیرفته است.

استانکزی از سال 2016 این سمت را به عهده داشت.

استانکزی پس از عملیات شب گذشته نیروهای «قطعه 02» امنیت ملی در حوزه چهارم امنیتی شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار در شرق افغانستان که در نتیجه آن چهار نفر از اعضای یک خانواده کشته شدند، استعفا داد.

رئیس‌ جمهور افغانستان همچنین گفته است که در این مورد نشستی فوری با مسئولان ارشد امنیتی، رئیس دادگستری و دادستانی کل درباره این رویداد برگزار کرده است.

این رویداد واکنش گسترده مردم جلال ‌آباد را به دنبال داشت. 

رئیس جمهور افغانستنان همچنین نوشته است که به دادستانی کل افغانستان دستور داده تا این رویداد را به شکل جدی پیگیری کند.

نگرانی دولت افغانستان

گفته می شود «زلمای خلیل زاد» نماینده آمریکا در افغانستان این هفته در کابل است تا اشرف غنی رئیس جمهور این کشور و دیگر مقام‌ های دولت را در جریان توافق‌ نامه آمریکا و طالبان قرار دهد.

اما خلیل زاد اذعان کرده است که متن پیش نویس توافق نامه آمریکا با طالبان را در اختیار سران دولت وحدت ملی افغانستان از جمله رئیس جمهور این کشور قرار نداده و فقط این متن را به مدت چند دقیقه به اشرف غنی نشان داده است. خلیل زاد ادعا کرده این متن محرمانه است و نباید در این شرایط همگانی شود.

اما دولت افغانستان به شدت نگران این توافق‌ نامه است. «وحید عمر» از مشاوران اشرف غنی گفته است که این توافق با سرعتی بی‌ سابقه انجام شده است و روزهای دشواری پیش رو خواهد بود.

او گفته است: «افغان‌ ها از این سوراخ در گذشته نیز گزیده شده‌ اند.» اشاره او به مذاکراتی در گذشته است که در آنها نیز دولت افغانستان در حاشیه قرار داده شد و نتوانست نقشی در آن بازی کند.

طالبان از سال 2001 که از نیروهای آمریکایی شکست خود تاکنون حاضر به مذاکره با دولت افغانستان نشده است. دولت افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرده است که نگرانی‌ های خود را با چند سفیر سابق آمریکا در افغانستان در میان گذاشته است.

طالبان از آمریکا و ناتو خواسته است که سریعا نیروهای خود را که حدود 20 هزار نفر می‌ شوند، از خاک افغانستان خارج کنند. این در حالی است که آمریکا بر خروج مرحله به مرحله نیروهایش تاکید کرده و آن را منوط به کاهش خشونت از سوی طالبان کرده است.

آمریکا همچنین از طالبان می‌ خواهد که ضمانت کند که به گروه هایی مانند القاعده یا داعش اجازه ندهد از خاک افغانستان به عنوان پایگاهی برای حملات تروریستی خود در جهان استفاده کنند.

انتخابات پر چالش ریاست جمهوری 

در عین حال قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز 28 سپتامبر برگزار شود. اما اشرف غنی که تنها توانسته نگاهی به توافق‌ نامه طالبان و آمریکا بیاندازد و حتی اجازه داشتن نسخه‌ ای از آن را نداشته  است، بر به تاخیر افتادن انتخابات پافشاری می‌ کند. غنی اصرار دارد که  در یک دور دیگر از مذاکرات با طالبان درباره آینده سیاسی این کشور هیات نمایندگی قوی از دولت نیز حضور داشته باشد.

او همچنین مخالف یک دولت موقت است ؛ ایده‌‌ ای که بسیاری از کاندیداهای ریاست جمهوری وارد کارزار سختی برای آن شده‌ اند. مشاور اشرف غنی می‌ گوید ریسک یک انتخابات پرآشوب دیگر پس از تجربه انتخابات سال 2014 و انتخابات پرحاشیه مجلس در سال گذشته بسیار بالاست. او گفته است که انتخابات باید در زمانی مناسب انجام شود و انتخاباتی که شفاف نباشد موجب چالش‌ های سنگین خواهد شد. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.