سالانه صدها هزار اسلحه که در آمریکا فروخته می شود به علت سستی قوانین کنترل اسلحه در آمریکا ناپدید می شود و در نهایت از کشورهای همسایه سر در می آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحت عنوان «چگونه سلاح های آمریکایی باعث آدمکشی خارج از این کشور می شود» نوشت: او حدود چهار سال پیش از آمریکا به جامائیکا آمده بود. وی غیرقانونی و مخفیانه تردد می کرد تا بازداشت نشود. طی چند سال او به یکی از اصلی ترین قاتلان تحت عقیب مبدل شد.

او متهم به 9 مورد قتل اثبات شده بود. پلیس که سرنخ های کمی برای تعیین هویتش بود، او را «براینا» نامید. آنها فقط می دانستند که او آمریکایی است. 

خشونت جامائیکا را فرا گرفته؛ کشوری که از باندهای کوچک متولد شده است. امسال دولت جامائیکا برای متوقف کردن خونریزی در نقاط پرخطر ملی وضعیت اضطراری اعلام کرد و ارتش را به خیابان ها فراخواند.

سالانه صدها هزار اسلحه که در آمریکا فروخته می شود به علت سستی قوانین کنترل اسلحه در آمریکا ناپدید می شود و در نهایت از کشورهای همسایه سر در می آورد و کوچه و خیابان های شهرهای آمریکای لاتین را به صحنه خونریزی و خشونت تبدیل می کنند. کشور جامائیکا یکی از بالاترین آمار قتل و آدمکشی را در جهان دارد.

 

Jamaica-91-jumbo

 

اسلحه هایی مانند اسلحه براینا در مرکز بحران قرار دارند. طبق اعلام موسسه تحقیقاتی Igarapé در سراسر جهان، 32 درصد از آدمکشی ها با سلاح گرم انجام می شود . این رقم در جامائیکا بالاتر از 80 درصد است و بخش اعظم این سلاح ها از آمریکا می آید. به عبارت دیگر قوانین سست کنترل اسلحه در آمریکا موجب رواج قتل و آدمکشی در این کشور شده است. 

در حالی که حرف و حدیث ها درباره کنترل اسلحه در آمریکا به ویژه پس از تیراندازی این ماه در شهرهای «ال پاسو» و «دیتون» به شدت بالا گرفته است، سلاح های آمریکایی مثل سیل روانه کشورهای همسایه می شود و آمار خشونت ها را در منطقه تا سطح بی سابقه ای بالا برده است زیرا محدودیت های فدرال و ایالتی ردیابی سلاح ها و متلاشی کردن شبکه های قاچاق سلاح را دشوار یا گاهی غیر ممکن ساخته است. 

به گفته مقامات جامائیکا بسیاری از مردم آمریکا موضوع کنترل اسلحه را موضوعی داخلی قلمداد می کنند حال آنکه شهروندان کشورهای همسایه که با سلاح های آمریکایی کشته می شوند دیدگاهی کاملا متفاوت دارند. 

اینجا در جامائیکا مقامات مجری قانون، سیاستمداران و حتی گانگسترها در خیابان ها بر این عقیده اند که کثرت سلاح به ویژه از آمریکا این کشور را ناامن کرده است. 

آمارهای ماهانه نشان می دهد دست کم 200 قبضه سلاح گرم از آمریکا به جامائیکا قاچاق می شود. آمارها همچنین نشان می دهد سالانه بیش از 200 هزار قبضه سلاح گرم از آمریکا به مکزیک قاچاق می شود که بسیاری از آنها در شبکه های گسترده تبهکاری و تجارت و قاچاق مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیرند. 

دولت مکزیک بیش از یک دهه است که برای متوقف کردن جریان قاچاق سلاح به این کشور با آمریکا سرگرم مذاکره است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.