سفر شیخ بن زاید به عربستان غیرمنتظره بود و استقبال سردی که از وی در فرودگاه جده با غیبت «دوستش» شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد( شاهزاده خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع از وی استقبال کرد) صورت گرفت بازتاب دهنده حالت«سردی» است که بر روابط عربستان و امارات و نیز میان دو محمد حاکم است.

به گزاش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت:«احمد المیسری» وزیر کشور دولت به اصطلاح قانونی یمن شجاع تر و جسورتر از بقیه بود زمانی که به شکست «نیروهای به اصطلاح دولت قانونی» در برابر حمله نیروهای وابسته به شورای ملی انتقالی با حمایت 400 زره پوش  اماراتی اذعان کرد. این حمله باعث شد که نیروهای شورای ملی انتقالی همه مراکز نظامی و کاخ ریاست جمهوری را در منطقه «المعاشیق» را به تصرف خود در آورند. به گفته المیسری این حمله باعث شد« آن چه از حاکمیت دولت به اصطلاح قانونی در عدن باقی مانده بود از بین برود.»

خطرناک تر از این اذعان اتهامی است که آقای المیسری در توئیت هایی در حساب رسمی اش در توئیتر مطرح کرد و همپیمان عربستانی را متهم کرد که «چهار روز در قبال این حمله سکوت اختیار کرد در حالی که همپیمان دیگر داشت همه ما را از بین می برد بدون آن که ریاض برای حمایت از ما دخالت کند و ریاست جمهوری یمن نیز سکوت مشکوکی کرده بود.» حالت خشم این وزیر یمنی به حدی رسید که به تمسخر «به امارات برای این پیروزی تبریک گفت.» و تأکید کرد که نیروهای خودش با سلاح های ابتدایی جنگیدند و تهدید کرد که این نبرد آخر نخواهد بود.

توئیت های پر از یأس و ناامیدی المیسری وزیر، تصویری صادقانه و درست از اوضاع کنونی در شهر «عدن» ترسیم می کند؛ شهری که قرار بود پایتخت موقت دولت به اصطلاح قانونی به ریاست «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن که در ریاض اقامت دارد شود ولی به نظر می رسد که هادی هر دو پایتخت خود را از دست داد هم پایتخت دائمی و هم موقت اش را؛ امری که میزان ضعفش در رویارویی با دشمنانش هم شورای جدایی طلب در عدن و هم جنبش انصار الله حوثی در صنعا را بازتاب می دهد.

در چنین فضایی عربستان سعودی دعوت به برگزاری نشستی میان طرف های درگیر در عدن کرد و شهر«جده» در ساحل دریای سرخ را برای مذاکره به منظور حل اختلافات میان شان انتخاب کرد و شیخ« محمد بن زاید» ولیعهد امارت ابوظبی بار سفر به «مکه مکرمه» بست تا با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی و شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهدش آن هم برای نخستین بار پس از اعلام قصد امارات برای خروج بخش عمده ای از نیروهای اماراتی از یمن، دیدار کند.

سفر شیخ بن زاید غیرمنتظره بود و استقبال سردی که از وی در فرودگاه جده با غیبت «دوستش» شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد( شاهزاده خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع از وی استقبال کرد) صورت گرفت بازتاب دهنده حالت«سردی» است که بر روابط عربستان و امارات و نیز میان دو محمد به دلیل خروج نیروهای اماراتی و سیطره نیروهای  موسوم به «کمربند امنیتی» وابسته به شورای انتقالی موقت بر کاخ ریاست جمهوری المعاشیق، حاکم است.

برای ما بسیار دشوار است که  بدانیم در دیدارهای  میهمان اماراتی و میزبانانش یعنی پادشاده و ولیعهد عربستان پشت درهای بسته چه گذشت زیرا اطلاعاتی که در این زمینه خبرگزاری های رسمی دو کشور(واس عربستان و وام امارات) منتشر کردند بیشتر تعارف گونه بود ولی این قابل توجه بود که خبرگزاری امارات به نقل از شیخ بن زاید گزارش داد که وی از طرف های یمنی درگیر عدن خواست که دعوت عربستان برای گفت و گو را غنیمت شمرده و با آن به دید مثبت نگاه کنند زیرا گفت و گو تنها راه حل اختلافات میان یمنی هاست. حالا آیا این دعوت به معنای آمادگی وی برای فشار بر همپیمانانش در شورای انتقالی موقت است تا در گفت و گوهای احتمالی امتیاز دهند و از دستاوردهای شان روی زمین عقب نشینی کنند؟

درست است که بر اساس گزارش خبرگزاری وام شیخ بن زاید تأکید کرد که «روابط میان امارات و عربستان سعودی برادر روابطی عمیق و محکم بوده،هست و خواهد ماند زیرا بر پایه هایی محکم و ریشه دار برادری  و همبستگی و سرنوشت مشترک قرار دارد، با وجود این، خبرگزاری عربستان سعودی به این دیدار نپرداخت. ولی همه اینها این واقعیت را نمی تواند انکار کند که «ائتلاف عربی» که دو کشور را زیر چتر خود در جنگ یمن جمع کرده «متزلزل»شده است اگر نگوییم که پس از درگیری ها در عدن و خروج بیشتر نیروهای اماراتی از یمن کاملا از هم پاشیده است و ترمیم دوباره آن به مانند چهار سال و نیم پیش به باور ما محال است.

آقای«عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی جنوب از دعوت عربستان برای مذاکره و گفت و گو در جده استقبال کرد ولی هرگز مساله پذیرش شرط عربستان یعنی خروج نیروهایش از همه مراکز و مکان ها از جمله کاخ ریاست جمهوری المعاشیق که در حمله اخیر به تصرف در آورده بود فاش نکرد و چه بسا بخواهد از آنها به عنوان برگ برنده فشار در مذاکرات آینده اگر برگزار شود، استفاده کند.

به جمله مهمی که در توئیت های آقای المیسری وزیر کشور یمن در دولت هادی برگردیم که گفت: حمله نیروهای شورای انتقالی با حمایت امارات باقی مانده حاکمیت دولت به اصطلاح قانونی را از بین برد» و می گوییم که این جمله به نحوی از انحاء خلاصه نه فقط پایان عمر فرضی این دولت است بلکه شکست مذاکرات جده را نیز از قبل اعلام می کند زیرا آقایان الزبیدی و «هانی بن بریک» معاونش هرگز از دستاوردهای شورای انتقالی که آنها را به بلندپروازی های شان برای جدایی جنوب یا حداقل جدایی عدن از یمن چشم پوشی نخواهند کرد به همین دلیل امیدها برای موفقیت هر گونه مذاکره ای در جده محدود است اگر نگوییم وجود ندارد مگر آن که دولت امارات تصمیم گرفته باشد که به طور کلی پشت شورای انتقالی را خالی کند و حمایت و تسلیح نیروهایش را متوقف کند؛ این هم خودش مساله ای است که در آن شک و تردید وجود دارد.

ما بر این باور نیستیم که آقای المیسری پس از این توئیت های جسورانه اش که به دلیل درست بودن توئیت ها دولت های یمن و عربستان را به چالش کشاند، مدت زیادی در مقام خود به عنوان وزیر کشور باقی بماند. باید این را یادآوری کنیم که وی یک عضو در دولت سوئیس یا دولت دیگر اروپایی مستقل که از استقلال مطلق برخوردار هستن، نیست. ما اکنون در انتظار به سر می بریم و رخ دادن همه نوع سورپرایزی ممکن است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.