پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نیویورک تایمز با اشاره به تصمیم اخیر ترامپ در قبال ایران نوشت:

متحدان ترامپ به تاکتیک ها و قدرت آمریکا شک دارند

نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به اقدام اخیر دونالد ترامپ در قبال ایران نوشت آمریکا اعتماد متحدانش را از دست داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: برخی اقدامات رئیس‌ جمهور آمریکا علیه ایران را یک تهدید توخالی دیگر از جانب رهبری می‌ دانند که پارس کردنش به نیش زدنش می‌ چربد. عده‌ ای دیگر هم آن را یک روش جنون آمیز - و یک حیله گری بالقوه - می‌ دانند.

و برخی دیگر هم آن را آخرین اقدام یک آمریکایی می‌ دانند که مدت‌ ها پیش از دونالد ترامپ هم  اغلب در حال تلو تلو خوردن از انزوا به سمت مداخله و سپس عقب نشینی است.

فرمان ترامپ برای ارسال پهپاد به حریم هوایی ایران و ساقط کردن آن توسط ایران، شبهات جهانی را نسبت به قضاوت رئیس جمهور و قدرت ادعایی آمریکا به وجود آورده است.

«نایجل شین والد» سفیر سابق انگلیس در واشنگتن گفت: این تصمیم غیرقابل تصوری به سردرگمی متحدان و دشمنانش ترامپ افزوده است.

شین والد گفت، این اقدام همچنین بخشی از «تصویر ادامه دار عدم اطمینان آمریکا در مورد استفاده از قدرت است.» 

از پنجشنبه شب، پاسخ عمومی سیاستمداران غربی، عمدتا محتاطانه و گاهی اوقات سراسیمه بوده، اما تنها به طور ضمنی انتقادی است.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه هر دو طرف را به کاهش تنش ها و مذاکره فراخوانده است.

محکومیت های علنی هم از سوی تحلیلگران و قانونگذاران ایراد شده است.

«میریله کلاپات» معاون رئیس کمیته امور خارجه پارلمان فرانسه گفت: «شاید آنچه ترامپ انجام می دهد یا فکر می کند به نفع آمریکا باشد ولی قطعا به نفع کل جهان نیست.»

«توماس گومارت» رئیس موسسه روابط بین الملل مستقر در پاریس گفت «آنچه اکنون رخ می دهد تحول رهبری آمریکاست. عواقب این اقدام غیر قابل پیش بینی است.»

«بلانت» قانونگذار ارشد محافظه کار انگلیسی می گوید: «در انگلیس اقدام اخیر ترامپ به منزله ضعف در نفوذ این کشور بر سیاست های آمریکا و همچنین غیرقابل پیش بینی بودن آمریکا تلقی می شود.»

دولت انگلیس که به واسطه مذاکرات داخلی بر سر برگزیت و رقابت بر سر جانشینی ترزا می نخست وزیر این کشور با هرج و مرج روبرو شده، اکنون دیگر با کاهش قوا برای نفوذ بر بحران های بین المللی روبرو است.

«یان شوئتانگ» رئیس موسسه روابط بین الملل در دانشگاه «تسینگهوا» در پکن می گوید: «تردید به ترامپ به معنای عدم اعتماد به اوست. آمریکا دیگر نمی تواند به اجماع در میان متحدانش برای اقدام علیه کشوری از جمله چین دست یابد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.