دولت ترکیه این نظامیان را به ارتباط با شبکه ای متهم می کند که کودتای نافرجام را برنامه ریزی کرده است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، دولت ترکیه دستور بازداشت 128 پرسنل نظامی دیگر را در ارتباط با کودتای نافرجام این کشور در سال 2016 صادر کرد. دولت ترکیه این نظامیان را متهم به ارتباط با شبکه ای می کند که کودتای نافرجام را برنامه ریزی کرده است.

 مأموران پلیس ترکیه در استان ساحلی  «ازمیر» در غرب این کشور  بیش از نیمی از این مظنونین را دنبال می‌کنند و به دنبال باقی این مظنونین در 30 استان دیگر ترکیه هستند.

افراد مذکور به طرفداری از «فتح الله گولن» مبلغ دینی مشهور ترک و از چهره‌های مخالف «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مظنون هستند.

دولت ترکیه تأکید دارند که گولن که هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد، مغز متفکر کودتای نافرجام سه سال پیش ترکیه بوده است.این در حالی است که گولن این اتهام وارده را رد و اعلام کرده که کودتای اخیر در ترکیه ساخته و پرداخته دولت ترکیه و به نوعی ساختگی است.

بیش از 77 هزار تن به اتهام دست داشتن در کودتا تا کنون زندانی شده و منتظر محاکمه خود هستند این در حالی است که نزدیک به 150 هزار تن از کارمندان دولت و نیروهای ارتش و غیره در چارپوب حمله امنیتی گسترده از زمان کودتای نافرجام تا کنون  از کار خود اخراج شدند یا به حالت تعلیق در آمدند.

روز 15 ژوئیه سال 2016، کودتایی در ترکیه صورت گرفت اما یک روز بعد، کودتا سرکوب شد. به دنبال وقوع این کودتای نافرجام، بیش از 40 هزار نفر بعد کودتا که با هدف سرنگونی دولت ترکیه صورت گرفته بود و به مرگ 260 نفر منجر شد، دستگیر شدند.

دولت ترکیه اعلام کرده است که به واسطه اهمیت تهدیداتی که ترکیه با آن روبرو است، انجام اقدامات امنیتی ضروری است و متعهد شده است که شبکه گولن را در این کشور از بین ببرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.