کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان امروز دوشنبه اعلام کرد قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور موقت با کسب 70.76 درصد آراء در انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام روز یکشنبه پیروز شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد معاون کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان اعلام کرد «قاسم جومارت توقایف» موفق به کسب 6،504،054 رای برابر با 70.76 درصد آراء شده است.

نتیجه نظرسنجی های پای صندوق های رای در قزاقستان هم نشان می دهد که «قاسم جومارت توقایف» رئیس جمهور این کشور موفق به کسب 70 درصد آراء شده است.

مطابق با قانون اساسی قزاقستان هر یک از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که بیش از 50 درصد آرا را به دست آورد، به عنوان رئیس جمهور منتخب سوگند یاد خواهد کرد.

قاسم جومارت توقایف 66 ساله پس از استعفای «نورسلطان نظربایف» در ماه مارس (اسفند ماه) به قدرت رسید. نورسلطان نظربایف از کاندیداتوری قاسم جومارت توقایف در انتخابات روز یکشنبه حمایت کرده بود.

نورسلطان نظربایف طی سه دهه تا زمان کناره گیری اش از قدرت زمام امور را در قزاقستان به دست داشت.

طبق نظرسنجی های انجام شده پای صندوق های رای «امیرجان کوزانف» نزدیک ترین رقیب قاسم جومارت توقایف حدود 15 درصد آراء را به دست آورده است. «دانیا یشپایوا» با کسب 5.8 درصد آراء در جایگاه سوم قرار دارد. «جمیل احمدبیگوف» و «تولئوتی رحیم‌ بیگوف» نیز به ترتیب 3.8 و 3.3 درصد آراء را کسب کرده اند.

انتخابات روز یکشنبه در حالی برگزار شد که قزاقستان شاهد جدی ترین تظاهرات ضددولتی طی سه سال اخیر بود. معترضان به برگزاری انتخابات خواستار «تحریم» رای گیری شده بودند. آنها دولت قزاقستان را به برگزاری انتخابات «تقلبی» متهم کرده اند.

نیروهای امنیتی قزاقستان پیش از روز رای گیری شماری از فعالان ضددولتی را بازداشت کرده بود. تعدادی از آنها پیش از انتخابات به زندان محکوم شده بودند.

وزارت کشور قزاقستان اعلام کرده است که حدود 500 معترض روز یکشنبه در این کشور بازداشت شدند.

دو خبرنگار خبرگزاری فرانسه در آلماتی، پایتخت سابق قزاقستان از جمله بازداشت شدگان در جریان اعتراض های روز یکشنبه هستند.

انتظار می رود نورسلطان نظربایف 78 ساله که اکنون به عنوان «رئیس شورای امنیت ملی» قزاقستان فعالیت می کند، با وجود کناره گیری از سمت ریاست جمهوری همچنان صحنه گردان اصلی در عرصه سیاسی این کشور آسیای مرکزی باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.