نتایج تحقیقات رویترز نشان می‌ دهد عربستان سعودی به رغم تلاش هایش در جبران عرضه نفت ایران به بازار ناکام مانده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد نتایج تحقیقاتش نشان می‌دهد عربستان سعودی تولید نفت خود را در ماه مه افزایش داده اما نتوانسته است کاهش صادرات نفت  ایران را که به واسطه تحریم های آمریکا رخ داده، جبران کند. 

نتایج تحقیقات رویترز نشان می‌ دهد 14 عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه مه روزانه 30.17 میلیون بشکه نفت به بازار عرضه کردند که نسبت به ماه آوریل 60 هزار بشکه در روز کاهش داشته است. این رقم کمترین میزان از سال 2015 تاکنون بوده است. 

نتایج این تحقیقات نشان می دهد با آنکه عربستان سعودی تحت فشار «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا تولید نفت را افزایش داده تا قیمت را پایین بیاورد، همچنان کمتر از میزانی است که امسال بر اساس توافق اوپک مجاز است. 

یک منبع در صنعت نفت که بر تولید نفت اوپک نظارت دارد، گفت: «شاهد کاهش عرضه نفت کشورهای اوپک به پایین‌ ترین سطح طی سال‌ های اخیر هستیم. این ماه افزایش عمده‌ ای در عرضه رخ نداده و بسیاری از کشورها نفت کمتری عرضه کرده‌ اند.»

بهای نفت روز پنجشنبه به کم تر از 68 دلار در بشکه رسید. نگرانی ها در خصوص فشار ناشی از جنگ تجاری آمریکا و چین عامل این کاهش قیمت بود.

یک نماینده اوپک گفت اکثر کشورها در ماه مه تولید خود را افزایش ندادند؛ گر چه می خواستند فروش  خود را در بازار رو به رشد آسیا تقویت کنند.

اوپک، روسیه و دیگر کشورهای عضو در گروهی موشوم به اوپک+، در ماه دسامبر گذشته به توافق رسیدند عرضه را از 1 ژانویه تا 1.2 میلیون بشکه کاهش دهند. سهم این کاهش برای اوپک 800 هزار دلار بود که باید توسط 11 عضو به استثنای ایران، لیبی، و ونزوئلا صورت می گرفت.

قرار است تولیدکنندگان در ماه ژوئن با هم دیدار کنند تا در مورد تمدید این توافق یا عدم تمدید آن تصمیم گیری کنند.

 دولت آمریکا بعد از خروج از برجام، تحریم‌ های ایران را بازگرداند. واشنگتن ماه نوامبر سال گذشته میلادی 8 مشتری نفتی ایران را از تحریم‌ ها معاف کرد. این معافیت‌ ها در اوایل ماه مه به پایان رسید اما دولت آمریکا آنها را تمدید نکرد.

دولت آمریکا هدف از تمدید نکردن این معافیت‌ ها را ادامه سیاست فشار علیه ایران و رساندن واردات نفت این کشور به صفر اعلام کرد.

تحقیقات رویترز بر اساس پیگیری عرضه نفت در بازار و بر اساس اطلاعات بارگیری های ارائه شده توسط منابع خارجی صورت گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.