انتشار ویدئویی از صحبت‌ های رهبر حزب راست گرای پوپولیست «آزادی» اتریش و رئیس فراکسیون این حزب در مجلس با زنی که ظاهرا خواهر زاده یکی از الیگارش‌ های روس بوده، سبب فروپاشی دولت ائتلاف حاکم بر اتریش، مرکب از این حزب و حزب محافظه‌ کار مردم شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، این هفته اروپای مرکزی شاهد زلزله سیاسی ای بود که تا دولت را سرنگون نکرد، آرام نگرفت.

دولت سباستین کورتس صدراعظم اتریش روز دوشنبه 27 مه (6 خرداد) در برابر طرح استیضاح احزاب اصلی اپوزیسیون این کشور نتوانست تاب بیاورد و با رای عدم اعتماد پارلمان این کشور سقوط کرد. دولت ائتلافی سباستین کورتس 10 روز پس از رسوایی «ایبیزاگِیت  Ibizagate» که منجر به هم پاشیدگی ائتلاف او با حزب راست افراطی «آزادی اتریش» شد، سقوط کرد.

 

00

 

به دنبال رسوایی و انتشار یک ویدئوی جنجالی از رهبر حزب راست افراطی «آزادی اتریش» که معاون صدراعظم اتریش بود، وی ناچار شد که از سمت خود استعفا کند. با خروج او از دولت ائتلافی و کنار گذاشتن وزرای این حزب، وضعیت سباستین کورتس نیز متزلزل شد تا اینکه روز دوشنبه اکثریت پارلمانی را از دست داد.

صدراعظم مستعفی اتریش توضیح داد که چرا تصمیم ندارد به عنوان صدراعظم موقت برای چند روز بیشتر پس از انحلال دولت به کارش ادامه دهد.

 

9

 

کورتس گفته که در روزهای اخیر با رئیس جمهور در ارتباط بوده و درباره اقدامات احتمالی بعدی گفت و گو داشته است. وی گفت: ما همچنین تصمیم گرفتیم که به صورت موقت مسئولیت‌ های دولت فعلی را برای چند روز تعیین کنیم و اگر من یک روز پس از رای عدم اعتماد به عنوان نماینده اتریش در بروکسل حاضر شوم، پارلمان احتمالا آن را اقدامی تحریک‌ آمیز قلمداد می‌ کند. همچنین بر این باورم که انتصاب «هارتویگ لگر» تصمیم درست از سوی رئیس جمهور است. کورتس بعدا نیز اعلام کرد که امیدوار است پس از انتخابات سپتامبر بار دیگر صدراعظم شود و ادامه داد: مردم اتریش تصمیم می‌گیرند. ما پارلمان جدید خواهیم داشت و من مطمئنم که این شانس به من داده می‌شود تا برای کشور به عنوان صدراعظم فعالیت کنم. من خواهان ادامه راهمان هستم.

در جلسه روز دوشنبه پارلمان، «دوریس بورس» نایب رئیس مجلس اتریش گفت: درخواست حزب مخالف «سوسیال دموکرات» برای استیضاح دولت پذیرفته شد، لذا کورتس رای عدم اعتماد گرفت.

کورتس جوان‌ ترین رهبر در کشورهای اتحادیه اروپا و نخستین صدراعظم اتریشی بود که به رغم محبوبیت بالای دولت وی، با طرح استیضاح سقوط کرد.

 

000

 

سرنوشت این سیاستمدار 32 ساله که از اواخر سال 2017 در اتریش در قدرت بوده است، با تصمیم حزب راست افراطی «آزادی اتریش» که در روز دوشنبه به طرح استیضاح «سوسیال دموکرات‌ ها» پیوست، قلم خورد. این دو تشکیلات هرچند با اهداف متناقض، اما مجموعا 103 کرسی از 183 کرسی پارلمان اتریش را در اختیار دارند.

به نحو تناقض‌ گونه‌ ای، رای عدم اعتماد پارلمان اتریش به دولت کورتس، در حالی است که حزب «محافظه کار» تحت رهبری وی در انتخابات پارلمان اروپا در انتخابات روز یکشنبه 26 مه (5 خرداد) بیشترین رای را به دست آورد؛ در واقع حزب تحت رهبری او، تنها حزبی است که از سال 1995 در اتریش توانسته در انتخابات پارلمان اروپا تا این اندازه نصیب خود کند.

با توجه به آخرین نتایج این انتخابات، حزب محافظه کار تحت رهبری  کورتس بین 34.9 درصد تا 35.4 درصد آراء را در انتخابات اتریش برای پارلمان اروپا به دست آورده است.

با سقوط دولت اتریش، رئیس‌ جمهور این کشور باید یک صدراعظم جدید را کاندید کند که ریاست دولت موقت را تا زمان برگزاری انتخابات برعهده داشته باشد.

ناظران سیاسی پیش‌ بینی می‌ کنند که انتخابات پارلمانی اتریش در ماه سپتامبر آینده برگزار خواهد شد.

جوان ترین رهبر سیاسی اروپا را که عمر سیاسی اش چندان بلند نبود، بیشتر بشناسیم:

زندگی نامه

«سباستین کورتس» متولد 27 اوت 1986 در شهر «وین» پایتخت اتریش است. او تک فرزند و تنها فرزند زوج کاتولیک «ژوزف» و «الیزابت کورتس» است. پدر او مهندس و مادرش معلم گرامر دوره راهنمایی است.

 

methode_sundaytimes_prod_web_bin_413b94c6-b66a-11e7-b205-f12f74cd90f3

 

او در محله «میدلینگ» وین بزرگ شد و هنوز هم در همان جا زندگی می کند.

کورتس در سال 2004 تحصیلات خود را در دبیرستان به پایان رساند و به خدمت سربازی اجباری رفت. او سپس در سال 2005 به تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه وین پرداخت و پس از آن بر حرفه سیاسی خود متمرکز شد.

 

integrationsstaatssekretaer-sebastian-kurz-woman-interview-294949_i

 

ورود به سیاست

کورتز از سال 2003 عضو شاخه جوانان حزب خلق اتریش بوده است. از سال 2008 تا 2012 وی رئیس این حزب در وین بود. در سال 2009 کورتس با 99 درصد آرا به ریاست شاخه جوانان حزب خلق اتریش رسید. او در سال 2012 نیز با 100 درصد آرا مجددا انتخاب شد. در سال 2017 او پست ریاست را به «استفان شنول» وکیل سپرد. از سال 2009 تا 2016 او همچنین معاون رئیس حزب مردم در وین بود.  

وی همچنین بین سال‌ های 2010 تا 2011 عضو شورای شهر وین نیز بود که تمرکزش بر عدالت میان نسل ها و تضمین حقوق بازنشستگی بود. در سال 2011 پستی مدیریتی در وزارت کشور اتریش به وی پیشنهاد شد و در نهایت در دسامبر سال 2013 به سمت وزیر خارجه این کشور رسید.

 

images

 

سمت وزارت خارجه

سباستین کورتس هنگامی در عرصه سیاست برجسته شد که در سن 27 سالگی به عنوان جوان ترین وزیر خارجه جهان وارد کابینه رئیس جمهور «هاینس فیشر» شد. او جای «مایکل اسپیندلگر» وزیر خارجه پیشین اتریش را گرفت.

 

288.311.679

 

همان زمان از کورتس به عنوان ستاره رو به صعود در عرصه سیاست اتریش یاد می شد.

او روابط با غرب بالکان را یکی از اولویت های خود قرار داد و به همین دلیل اولین سفر خارجی اش به عنوان وزیر، به کرواسی بود. 

 

Josipovic_and_Kurz_2013_(11464935435)

 

در سفرش به بلگراد پایتخت صربستان در 26 فوریه 2014، او بر ادامه حمایت اتریش از دستیابی این کشور به اتحادیه اروپا تاکید مجدد کرد. 

در پایان ژوئن 2015 وی طرح خود را برای بستن سفارتخانه های اتریش در مالت، لتونی، لیتوانی و استونی تا پاییز 2018 ارائه کرد. همزمان، سفارتخانه های جدیدی باید در بلاروس، مولداوی، گرجستان، قطر و سنگاپور باز می شد. او می خواست از طریق فروش املاک غیرلازم و با ادغام اژانس های نمایندگی صرفه جویی مالی کند.

در 18 دسامبر 2017 در نهایت کورتس مقام وزارت خارجه را به «کارین نیسل» کاندیدای حزب آزادی تقدیم کرد.

حضور در مذاکرات هسته ای

او در نشست های بین المللی به ویژه گفت و گوهای اتمی ایران با کشورهای غربی همواره در کنار همتایان خود از جمله «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران حضور داشت. به گونه ای که او را یکی از مهره های اصلی این مذاکرات در وین می دانستند.

 

Secretary_Kerry_Shakes_Hands_With_Austrian_Foreign_Minister_Kurz_After_the_Counterparts_Addressed_Reporters_in_Washington_(26168019191)

 

در نهایت در 14 ژوئیه 2015 مذاکرات با موفقیت به نتیجه رسید و طرح اقدام جامع مشترک توسط ایران و گروه 1+5 و اتحادیه اروپا امضا شد. پس از امضای این توافق، کورتس از نتایج مذاکرات ابراز خرسندی کرد و ابراز امیدواری کرد که توافق وین مسیر را برای خلع سلاح هسته ای جهان هموار کند.

او هنوز هم از طرفداران پروپاقرص این توافق است و در آخرین اظهارات خود در این خصوص و در پی خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای تاکید کرد: «توافق که همین جا در وین نهایی شد، یکی از توافق های خوب است و اگر کسی آن را زیر سوال ببرد در این صورت ثبات در روابط با ایران و کل منطقه را زیر سوال برده است و من تصور چنین وضعیتی را ندارم.»

 

111

 

به طور کلی روابط تهران- وین در حوزه ‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی از سابقه ‌ای طولانی و مستحکم برخوردار بوده و در سال‌ های اخیر مبتنی بر همکاری ‌های دوجانبه بوده است.

رسیدن به مقام صدراعظمی

در انتخابات سراسری اتریش که 15 اکتبر انجام گرفت، محافظه کاران حزب مردم اتریش بیش از 31 درصد، حزب سوسیال دموکرات به حدود 27 درصد و حزب پوپولیسیتی و راستگرای آزادی به 26 درصد آراء دست یافتند.

در نهایت کورتس به همراه معاونش «هانس کریستین اشتراخه» رهبر حزب راستگرای «آزادی» و وزیران کابینه به کاخ «هافبورگ» رفتند و با حضور «الکساند فان در بلن» رئیس جمهور اتریش مراسم ادای سوگند را اجرا کردند.

 

1280x720_story-43157ccd-cac6-5647-8094-2ebff3ac4e52_150801

 

توافق تشکیل دولت ائتلافی بین این دو حزب که در انتخابات پارلمانی اکتبر 2017 در جایگاه اول و سوم پارلمان قرار گرفتند، پس از حدود دو ماه در 16 دسامبر 2017 حاصل شد و حزب چپ میانه دموکرات و رئیس آن «کریستین کرن» صدراعظم قبلی در جایگاه مخالف دولت (اپوزیسیون) قرار گرفتند.

 

800px-Austrian_Bundesrat_-_Bundeskanzler_Kurz

 

نگرانی در مورد سیاست های راستگرایانه

به این ترتیب اتریش پس از مجارستان و جمهوری چک به جمع کشورهای اروپایی اضافه شد که راست های افراطی در آن تصمیم گیری می کرد.

کورتس و اشتراخه معاون او نیز بر حمایت از اتحادیه اروپا تاکید کرده و در برنامه ارائه شده خود تاکید کردند که تنها در یک اروپای قدرتمند می تواند یک اتریش نیرومند وجود داشته باشد و از فرصت های قرن 21 استفاده کند. این احزاب تاکید کردند که به همین علت هیچ گونه بحثی از «اُگزیت» یا همه پرسی خروج اتریش از اتحادیه اروپا همانند برگزیت در کار نخواهد بود هر چند گفتند که دموکراسی مستقیم در زمینه های دیگر باید تقویت شود.

 

2

 

این دو حزب همچنین بر توقف مهاجرت غیرقانونی تاکید کرده و برنامه ای برای کاهش کمکهای مالی به پناهجویان اعلام کرده اند.

 

3

 

اشتراخه در فیس بوک خود نوشت که دولت جدید مزایای اجتماعی برای پناهجویان را کاهش خواهد داد.

دیگر فعالیت های کورتس

- آژانس توسعه اتریش، رئیس شورای مشاوره سیاست گذاری در بخش توسعه

- انجمن مطالعات چین در اتریش، عضو هیئت امنا

- صندوق عمومی تسویه حساب برای قربانیان سوسیالیسم ملی، عضو هیئت امنا

- آکادمی سیاسی حزب مردم اتریش، رئیس (از سال 2015)

- شورای اروپایی روابط خارجی، عضو

رسوایی ایبیزاگیت

 «هاینتس کریستین اشتراخه» معاون کورتس و رهبر حزب آزادی اتریش، دو سال پیش در سفری به جزیره «ایبیزیا» در اسپانیا، به یک زن سرمایه‌دار روسی وعده داد بود که با خرید سهام روزنامه اتریشی «کرونن تسایتونگ» و اخراج چند روزنامه‌ نگار مشخص و تعیین سردبیری که از انتقاد از حزب آزادی دست بکشد، قراردادهای پرسود دولتی اتریش را به این فرد روسی بدهد.

 

0

 

رسانه‌ها این رسوایی را «ایبیزاگِیت» نام داده‌ اند. این رسوایی که به زلزله سیاسی در اتریش انجامید، با یک خانواده الیگارش روسی در پیوند بوده است.

زن حاضر در ویدئوی مذکور، مدعی شده بود که خواهرزاده یک فرد ثروتمند روسی به نام «ایگور ماکاروف» است. دولت روسیه و شخص ماکاروف، هر گونه پیوند با این ماجرا را رد کرده‌ اند.

 

p07b7995

 

هاینتس اشتراخه همچنین تقاضای کمک مالی به حزب آزادی را نیز در آن دیدار مطرح کرده بود، در حالی که او ظاهرا می‌ دانست این کار غیرقانونی است و سخن از «پول‌ سیاه» است. انتشار ویدئوی این مکالمه در اتریش بسیار جنجال‌ برانگیز شد.

استعفای اشتراخه به خروج تمام وزیران راست افراطی از کابینه انجامید. پس از جدایی این حزب از دولت ائتلافی، سباستین کورتس مورد انتقاد نمایندگان این حزب راست افراطی قرار گرفت. بسیاری از نمایندگانی که در استیضاح صدراعظم اتریش در روز دوشنبه علیه او رای دادند، تا یک هفته پیش از متحدان او در ائتلاف حاکم اتریش محسوب می‌ شدند.

زندگی خصوصی

کورتس ازدواج نکرده اما سال هاست که همراه دختری به نام «سوزان تیر» است. سوزان 30 سال دارد و در وزارت دارایی اتریش کار می کند.

 

Sebastian-Kurtz-who-is-his-partner-1098115

 

این دو اولین بار زمانی که کورتس 18 سال داشت، با هم آشنا شدند.

​به سباستین کورتس «ووندرووتزی» لقب داده ‌اند که ترجمه آن می ‌شود «کسی که روی آب راه می ‌رود». کورتس با «امانوئل ماکرون» و «جاستین ترودو» رهبران جوان فرانسه و کانادا مقایسه می ‌شد.

 

methode_sundaytimes_prod_web_bin_3b46daee-b66a-11e7-b205-f12f74cd90f3

 

کورتس علاقه زیادی به کوهنوردی دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.