وزیر خارجه آمریکا که سفر اروپایی خود را نیمه کاره رها کرده بود، پنجشنبه این هفته بار دیگر به اروپا باز می گردد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا که اوایل ماه مه سفر اروپایی خود را نیمه کاره رها کرده بود تا به عراق سفر کند، اواخر این هفته بار دیگر به اروپا باز می گردد.

وزیر خارجه آمریکا سفر اروپایی خود را از پنجشنبه 30 مه (9 خرداد) آغاز می کند و در نخستین مرحله از سفرش به برلین سفر می کند تا با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «هایکو ماس» وزیر خارجه دیدار کند.

او سپس به سوئیس می رود تا با «ایگنازیو کاسیس» همتای سوئیسی اش دیدار کند. پومپئو سپس در تاریخ 3 ژوئن (13 خرداد) به لاهه سفر می کند تا به همراه «مارک روته» نخست وزیر هلند در نهمین نشست جهانی کارآفرینی شرکت کند.

سفر اروپایی مایک پمپئو در لندن پایان خواهد یافت؛ جایی که او به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ملحق خواهد شد که قرار است از 3 تا 5 ژوئن از انگلیس دیدار کند.

وزیر خارجه آمریکا در سفر اوایل ماه مه خود به اروپا، به طور غیرمنتظره ای سفر خود را نیمه کاره رها کرد و به دلیل آنچه در همان تاریخ افزایش تهدید ایران ادعا شد، به عراق سفر کرد.

در پی لغو سفر پومپئو به برلین در اوایل ماه مه، انتقادها به رفتار آمریکا در آلمان افزایش یافت که این رفتار را نشانه وضعیت روابط دو جانبه از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ ارزیابی می کردند.

یکی از موضوعات مهم مذاکرات هفته آینده در سفر پومپئو به آلمان، بحث درباره ایران خواهد بود. آلمان همچنان به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است؛ معاهده‌ ای که دونالد ترامپ از آن خارج شد.

دولت آنگلا مرکل روز جمعه، قبل از سفر پومپئو به برلین خواستار حل و فصل مسالمت‌ آمیز مسائل پیرامون ایران شد. «ماریتنا فیتز» معاون سخنگوی دولت آلمان در یک کنفرانس خبری در برلین روز جمعه گفت تنش‌ های اخیر بر سر برنامه هسته‌ ای ایران و نقش این کشور در منطقه از جمله موضوعاتی است که در نشست پومپئو و مرکل مورد بحث قرار خواهد گرفت. سخنگوی دولت آلمان گفت: «همان‌ طور که می‌دانید دولت فدرال بر این باور است که تمامی مسائل پیرامون ایران را تنها می‌ توان به صورت مسالمت‌ آمیز و از طریق گفت‌ و گو و توافق حل کرد؛ البته، صدراعظم هم این موضع را در جریان دیدارش با پومپئو ابراز خواهد کرد.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین در سفر خود به سوئیس در مورد تشدید اختلافات واشنگتن و تهران با مقامات سوئیسی صحبت خواهد کرد.  اخیرا دونالد ترامپ اعلام کرد شماره تلفنی را به مقامات سوئیسی داده است تا در صورتی که تهران خواستار تماس با آمریکا شود بتواند از این راه با کاخ سفید برای مذاکرات آتی تماس بگیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.