کاندیدای اصلی حزب دموکرات برای انتخابات 2020 آمریکا در مصاحبه ای در مورد مخالفت خود با جنگ سخن گفت و از رژیم مستبد و قاتل عربستان خواست با ایران پای میز گفت و گو بنشیند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد «برنی سندرز» به عنوان شهردار برلینگتون از سال 1981 تا 1989، سعی کرد سیاست های محلی را با مسائل بین المللی در هم آمیزد. سندرز از اولین روز کارش تلاش کرد سیاست خارجی خود را اجرا کند، از رد کردن حمایت شدید رونالد ریگان از دولت های ضد کمونیست تا حمایت از رهبران سوسیالیست بیشتر از بسیاری از دموکرات ها.

در یک مقاله در روز جمعه، نیویورک تایمز جزئیات دیدگاه های سیاست خارجی سندرز را طی دوره خدمتش در شهرداری ارائه کرد.

سندرز، سناتور مستقل از ایالت «ورمونت» که برای کاندیداتوری از سوی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری 2020 ابراز آمادگی کرده است، ابتدا درخواست مصاحبه برای این مقاله را رد کرد. اما پس از آن که منتشر شد، او برای یک مصاحبه تلفنی درخواست داد.

این نسخه ویرایش شده این گفت و گو توسط نیویورک تایمز است:

سندرز: بگذارید این را بگویم از اینکه نتوانستم در طول بزرگسالی ام در حد توان از جنگ و خرابی جلوگیری کنم، احساس گناه می کنم. 

در جوانی و پیش از آنکه پستی داشته باشم، من در جهت مخالفت با جنگ در ویتنام فعالیت می کردم. به عنوان شهردار، در حد توان تلاش می کردم سیاست خارجی آمریکا را متوقف کنم؛ سیاستی که سال ها باعث براندازی دولت ها در آمریکای لاتین می شد و رژیم های دست نشانده را روی کار می آورد.

من هر کاری که به عنوان شهردار یک شهر کوچک می توانستم، انجام می دادم تا آمریکا را از دخالت در جنگ دیگری در آمریکای مرکزی در تلاش برای براندازی یک دولت دیگر، بازدارم.

مفتخرم که در شهر کوچک من، ما دو برنامه خواهرخواندگی اجرا کردیم که امروز هنوز هم در حال اجراست: یکی خواهرخواندگی با شهر «یاروسلاول» روسیه و دیگری با شهر «پورتو کابزاس» نیکاراگوئه. و من به این باور رسیدم که مبادلات فرهنگی و دانشجویی ابزار بسیار مهمی برای اتحاد مردم و جلوگیری از وقوع جنگ هاست.

و من همچنین از پیشتازان مخالفت با جنگ عراق بودم و علیه جنگ اول و دوم رای دادم. من در تلاش برای خارج کردن آمریکا از جنگ یمن که خرابی های باورنکردنی به جا گذاشته، هر کاری کردم. و هر چه در توان دارم به کار خواهم بست تا از اقدام نظامی علیه ایران جلوگیری کنم.

این دیدگاه من است و به خاطر آن عذرخواهی نمی کنم.

سوال: می خواهیم در مورد تظاهراتی که شما در «ماناگوا» پایتخت نیکاراگوئه در آن شرکت کردید و گفته می شود در آن شعار ضدآمریکایی سر داده می شد، صحبت کنیم. 

آمریکا در آن زمان - نمی دانم تا چه حد در مورد آن می دانید - حامی فعال کنتراها برای براندازی دولت بود. بنابراین نباید احساسات ضدآمریکایی وجود می داشت؟ من آن رویداد را به خوبی به خاطر دارم.

آیا از اینکه می بینید احساس ضد آمریکایی وجود داشته شوکه می شوید؟ این جنگی بود که آمریکا آن را علیه مردم نیکاراگوئه تامین هزینه کرده بود. مردم در آن جنگ کشته شدند.

آیا معتقدید در آن زمان دیدگاه درستی در مورد اورتگا داشتید؟

این در مورد اورتگا نبود. می فهمید؟ آیا می دانید آمریکا دولت شیلی را سرنگون کرد؟ آیا می دانید؟ من سوال ساده ای از شما پرسیدم. 

نکته ای که من می خواهم به آن اشاره کنم این است که در نتیجه این اقدام، در شیلی فاشیسم گسترش یافت. آمریکا دولت گواتمالا که به شکل دموکراتیک انتخاب شده بود، و دولت برزیل را سرنگون کرد. من قویا مخالف سیاست آمریکا در براندازی دولت ها به ویژه دولت های دموکراتیک در سراسر جهان هستم. بنابراین این مسئله ربطی به نیکاراگوئه و دولت آن ندارد.

من معتقدم این سیاست غلط بوده و امروز هم غلط است. به همین دلیل است که من معتقدم آمریکا نباید دولت ونزوئلا را سرنگون کند.

شما دائما هزینه دفاع و سلاح های آمریکا را به عنوان ضربه ای به رفاه اجتماعی و زیرساخت های شهری کشور تلقی می کنید. به عنوان رئیس جمهور، چقدر می خواهید منابع مالی خود را از ارتش به سمت رفاه اجتماعی تغییر دهید؟

من فکر می کنم ما باید بخش دفاعی قوی خود را حفظ کنیم، اما من فکر می کنم هزینه های نظامی را می توان کاهش داد، و این پول را می توان برای افزایش کیفیت آموزشی کودکان و بازسازی زیرساخت های خراب شده مورد استفاده قرار داد.

آیا می توانید توضیح دهید که سیاست خارجی در سایه ریاست جمهوری سندرز چگونه به نظر می رسد؟ شما درباره دیپلماسی بسیار صحبت می کنید، و هنگامی که شهردار بودید، درباره تماس رو در رو صحبت می کردید. منظورتان چیست؟

این به معنی همکاری با متحدان ما است تا با هم منازعات بسیار مشکل ساز بین المللی که در سراسر جهان وجود دارد را حل و فصل کنیم. این به معنی تخصیص بودجه به وزارت خارجه و در اختیار گرفتن بهترین دیپلمات ها، در تلاش برای متحد ساختن مردم است.

اکنون، در حال حاضر، «جان بولتون» ظاهرا برای برافروختن جنگ علیه ایران تلاش می کند. به نظر من، آنچه که ما باید انجام دهیم این است که به عربستان سعودی - که یک رژیم مستبد و قاتل است - بگوییم که به منظور برقراری صلح در منطقه باید شروع به نشستن بر سر میز و گفت و گو با ایران کند، نه این که شرایط بسیار بی‌ ثبات کنونی را بدتر کنیم.

 

Untitled

من در واقع با ترامپ موافق بودم که چندین بار با «کیم جونگ اون» پای میز مذاکره نشست و تلاش کرد تا وضعیت دشوار سلاح های هسته ای کره شمالی را حل کند.

اما اساسا این کار به معنای استفاده از منابع باورنکردنی ماست که سعی می کنیم با هم متحد شویم. ما بهترین نظامیان در جهان داریم و در نهایت ممکن است لازم باشد من هم از این ارتش استفاده کنم.

اما من فکر می کنم که ما تا آنجا که می توانیم باید سعی کنیم راه حل های دیپلماتیک را برای حل و فصل مشکلات ارائه کنیم و وارد درگیری های نظامی نشویم.

آیا شما فکر می کنید نظرتان در مورد سیاست خارجی و نحوه اجرای آن، شما را از دیگر دموکرات ها متمایز می کند؟

خوب، من معتقدم که ایالات متحده ثروتمندترین و قدرتمندترین ملت جهان است. بنابراین، من اعتقاد دارم که ایالات متحده باید نقش برجسته ای در امور بین المللی جهان داشته باشد. من اعتقاد ندارم که ما باید در مورد سرنگونی دولت ها وارد عمل شویم و من اعتقاد ندارم که ما باید در جنگ های بی پایان شرکت کنیم. اما ایالات متحده  - با توجه به ثروت و قدرت نظامی خود - این توانایی را دارد تا همه کارهای ممکن را در حمایت از دموکراسی و حقوق بشر و قطعنامه های مسالمت آمیز برای منازعات بین المللی انجام دهد.

اگر این دیدگاه من را از کاندیداهای دیگر دموکرات متمایز می کند، بگذارید اینطور باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.