به اعتقاد برخی تحلیلگران استیضاح ترامپ باید به هر حال صورت گیرد و شش دلیل برای این الزام ارائه می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت آلترنت گزارش داد: دموکرات ها تلاش می کنند تا پیام روشنی را در مورد گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه و چشم انداز استیضاح دونالد ترامپ داشته باشند. در حالی که آنها علنا نمی گویند، اما رهبران حزب قطعا می خواهند در صورت امکان از استیضاح اجتناب کنند. و روشن است که بزرگ ترین دلیل برای اینکه «نانسی پلوسی» و دیگران نمی خواهند ترامپ را استیضاح کنند، این است که این ایده در حال حاضر ایده خوبی نیست.

یکی از دلایل آنها این است که با توجه به سیستم کنونی آمریکا، آنها می دانند فرایند استیضاح شکست خواهد خورد. اما به اعتقاد برخی تحلیلگران این کار باید به هر حال صورت گیرد. شش دلیل برای این الزام ارائه می شود:

1. استیضاح روشن می کند که رفتار ترامپ غیر قابل قبول است.

در حال حاضر، دموکرات ها خود را در موقعیت بدی ناشی از امتناع دولت ترامپ برای همکاری در زمینه های احضاریه های کنگره و تحقیقات می بینند. هیچ یک از اقدامات آنها پس از انتشار گزارش مولر نشان نمی دهد که آنها فکر می کنند که ترامپ جرائمی را صورت داده که نیازمند استیضاح است.

اما در روز پنجشنبه، «جری نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس که از نافرمانی دولت ترامپ به تنگ آمده بود، گفت: «هرکاری که رئیس جمهور در حال حاضر انجام دهد، رد استیضاح را غیرممکن و غیرممکن تر می کند.

این یک بیان پیچیده و ضعیف، و در عین حال به وضوح، یک تهدید توخالی بود. دموکرات ها در حال حرکت به سمت استیضاح ترامپ بر اساس شواهد رابرت مولر از کارشکنی ترامپ در عدالت، تلاش برای تبانی با روسیه، و سوء استفاده وی از قدرت نیستند. 

اما دموکرات ها با عدم استیضاح ترامپ، دست هر کنگره ای را در آینده برای استیضاح هر رئیس جمهوری می بندند. آنچه این روند بدان منجر می شود، پرورش یک قانونگذار به طور فزاینده قدرتمند و بدون کنترل است که یک تهدید جدی برای دموکراسی محسوب می شود.

2. استیضاح یک تریبون مهم برای انعکاس پولشویی های کثیف ترامپ فراهم می کند.

دموکرات ها از این می ترسند که استیضاح موقعیت آنها را در انتخابات تضعیف کند. و این امکان وجود دارد. اما اینکه آیا این اتفاق بیافتد یا خیر به این بستگی دارد که فرایند چگونه طی شود. به عبارت دیگر، به جای نگرانی در مورد نقاط ضعف استیضاح، دموکرات ها باید با استراتژی عمل کنند و سخت تلاش کنند تا بتوانند از آن بهره انتخاباتی ببرند.

یکی از راه های انجام این کار، استفاده از جلسات استماع استیضاح است تا بتواند تمام یافته های قابل ملاحظه در گزارش مولر و دیگر گزارش ها را منتشر کند. و آنها می توانند از تحقیقات جاری استفاده کنند تا به شواهد بیشتری در مورد تخلفات - که مطمئنا وجود دارد - در دولت دست یابند. این درست است که بسیاری از آنها را می توان بدون استیضاح رسمی انجام داد، اما مردم و رسانه ها قطعا با برگزاری جلسات استماع، بیشتر در جریان ماجرا قرار خواهند گرفت اگر که محور جلسات، برکناری رئیس جمهور باشد.

و به طور مشخص، عموم مردم به شدت با استیضاح «ریچارد نیکسون» رئیس جمهور پیشین آمریکا مخالف بودند - تا زمانی که پخش جلسات استماع او در تلویزیون، شمار طرفدارانش را در نظرسنجی ها به شدت کاهش داد.

3. این اقدام اهرم بیشتری به کنگره برای مبارزه با دولت ارائه خواهد داد.

بسیاری از کارشناسان حقوقی در زمینه استیضاح رسمی می گویند با این کار بسیاری از دعواهای کنگره با دولت بر سر مدارک و شاهدان به احتمال زیاد در دادگاه، ها خاتمه خواهد یافت و قانونگذاران به احتمال زیاد در این مناقشات برنده خواهند شد. همچنین ممکن است که واقعیت فرایند استیضاح موجب تشویق دادگاه ها برای رفع این مسائل شود، تا اینکه ترامپ با توسل به قوه قضاییه بخواهد این تلاش ها را به تعویق بیاندازد.

4. جمهوری خواهان مجبور خواهند بود با خطاهای ترامپ کنار بیایند.

همه می دانیم که جمهوری خواهان در مجلس سنا یک صدا علیه برکناری ترامپ از قدرت رای خواهند داد. این درست است، اما به هر دلیلی، این واقعیت بیشتر به عنوان یک چماق علیه افرادی استفاده می شود که از استیضاح حمایت می کنند تا اینکه ضعف جمهوری خواهان را نشان دهد.

جمهوری خواهان نباید به طور پیش فرض از رئیس جمهور فاسد و جنایتکار محافظت کنند. اگر آنها معتقدند جنایت های ترامپ و نقض قانون اساسی قابل قبول است، باید بگذارند تاریخ آنها را قضاوت کند. آنها باید در هر کنفرانس مطبوعاتی و مصاحبه ای تحت فشار قرار بگیرند تا بتوانند بر اساس جدیدترین شواهد ارائه شده در جلسات استیضاح، در کنار رئیس جمهور بایستند. از آنها باید پرسید که اگر هیلاری کلینتون با یک دهم آنچه که ترامپ انجام داده، مواجه می شد، با او چه برخوردی می شد.

دنبال کردن استیضاح، جمهوری خواهان را در تدافعی قرار می دهد.

5. دموکرات ها باید نشان دهند تمایل به مبارزه دارند.

دموکرات ها متعاقبا باید به پایگاهشان اثبات کنند قصد دارند با فساد و تهدیدها علیه دموکراسی مبارزه کنند. 

6. برکناری ترامپ از قدرت باید یک فرصت در نظر گرفته شود.

در نهایت، در حالی که می دانیم سنا از ترامپ در برابر تلاش ها برای برکناری محافظت می کند، این مسئله تضمین شده نیست. پشتیبانی از ترامپ در حزبش قوی است اما آسیب ناپذیر نیست. مشکلات سیاست خارجی تا به امروز محتمل بوده و چنین رویدادهایی می تواند اقبال عمومی او را کاهش دهد. رکود اقتصادی هم می تواند شمار افراد حاضر در پایگاه حامیان او را کاهش دهد. افشای فساد یا جرائم گذشته او هم می تواند آسیب جدی به اعتبارش بزند.

اگر هر یک از این تحولات رخ دهد، جمهوری خواهان سنا ممکن است خود را بیش از هر زمانی به استیضاح نزدیک ببینند.

اینها تنها دلایل لزوم استیضاح ترامپ نیستند، اما در راس دیگر دلایل قرار دارند و باید بدون شک دنبال شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.