رئیس‌ جمهور قانونی و منتخب ونزوئلا بامداد امروز شنبه گفت ژنرال فیگوئه را «خائن» است و در طراحی نقشه کودتای هفته گذشته با آمریکا و سازمان سیا همکاری کرده بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد «نیکلاس مادورو» رئیس‌ جمهور منتخب ونزوئلا در یک سخنرانی تلویزیونی از ژنرال «مانوئل ریکاردو کریستوفر فیگوئه‌ را» مدیرکل سابق سرویس اطلاعات ملی ونزوئلا به عنوان مغز متفکر توطئه اخیر کودتا در این کشور نام برد.

مادورو تاکید کرد که کاراکاس شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌ دهد سازمان سیا حدود یک سال پیش این ژنرال ونزوئلایی را به خدمت خود درآورده بود.

طبق این گزارش، فیگوئه‌ را در پی کودتای ناکام 30 آوریل (10 اردیبهشت ماه)، از مادورو فاصله گرفت و به مخالفان وی پیوست.

مادورو در ادامه سخنان خود تصریح کرد که بازرسان در بررسی‌ های خود به این نتیجه رسیدند که فیگوئه‌ را، نیروی اصلی توطئه کودتا در ونزوئلا بوده است و به درخواست واشنگتن، چنین اقدامی را انجام داده است.

نیکلاس مادورو در خصوص خیانتی که این ژنرال سابق اهل ونزوئلا به کشور خود کرده است، گفت: «بازرسان در اثبات اینکه مانوئل ریکاردو کریستوفر فیگوئه‌ را بیش از یک سال است که به خدمت سیا درآمده است، موفق شدند و خیلی زود عدالت برای این خائن اجرا خواهد شد.»

مادورو ادامه داد که قرار بود فیگوئه‌ را در ساعت 9:00 صبح روز 30 آوریل اخراج و دستگیر شود و ظاهرا همین امر وی را به آغاز این توطئه کودتا تحریک کرده است.

فیگوئه‌ را یکی از عالی رتبه ترین مقامات ونزوئلا بود که تغییر رویه داد و به اپوزیسیون پیوست.

آمریکا نیز به حمایت خود از این فرد اذعان کرده است. بعد از شکست خوردن کودتا، واشنگتن طی یک هفته اخیر تماس‌ ها با چهره‌ های نظامی پیشین و کنونی ونزوئلا را افزایش داده است. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشو،د در گفت‌ و گو با خبرگزاری رویترز ضمن اعلام این خبر اذعان کرد که ایالات متحده با فیگوئه را در تماس بوده و از او برای اجرای کودتا در این کشور حمایت کرده است.

این مقام ارشد همچنین اعلام کرد که وزارت خزانه‌ داری آمریکا تحریم‌ های ثانویه‌ ای را بر وزارت دفاع و سازمان‌ های اطلاعاتی ونزوئلا اعمال کرده و بر اساس آن هر کشوری با آنها تعامل داشته باشد، از سوی واشنگتن تحریم می‌ شود.

پیش از این در شامگاه جمعه، وزارت خزانه‌ داری آمریکا دو موسسه تجاری و دو فروند کشتی خارجی را بهانه ارتباط با دولت مادورو تحریم کرده بود. 

وزارت خزانه‌ داری آمریکا اعلام کرد شرکت «مانسون نویگیشن» و کشتی «اوشن الگنس» که سال گذشته تاکنون نفت خام به کوبا تحویل داده و شرکت «سرنیتی مریتایم» با مسئولیت محدود و نفتکش «لئون دیاز» را به همین اتهام در فهرست تحریم‌ ها قرار داده است.

در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خزانه‌ داری آمریکا آمده که این تحریم‌ ها در واکنش به دستگیری اعضای پارلمان ملی ونزوئلا است.

این بیانیه همچنین می‌ گوید سرویس‌ های نظامی و اطلاعاتی از این به بعد مورد تحریم قرار خواهند گرفت. این بیانیه همچنین می‌ گوید اگر ونزوئلا به تحویل نفت در مقابل کمک نظامی از کوبا ادامه دهد، این تحریم‌ ها تشدید می‌ شود. 

در همین حال نیز «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید  با متهم کردن ایران، روسیه و کوبا به نقض دموکراسی در ونزوئلا، در صفحه توئیتر خود نوشت: «وزارت خزانه‌ داری گام‌ هایی را برداشت تا انعطاف بیشتری برای تحریم سازمان اطلاعات و دیگر بخش‌ های دفاعی و امنیتی (ونزوئلا) داشته باشد».

این ادعای بولتون در ادامه ادعای اخیر «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا مطرح شده است.

پومپئو پیش از این با طرح ادعاهایی بی‌ اساس علیه ایران مدعی شده بود، هر کشوری که مانع ایجاد دموکراسی مردمی در ونزوئلا شود، باید این کشور را ترک کند. وی ادعا کرده بود: ما از ایرانی‌ ها، روس‌ ها و کوبایی‌ ها می‌ خواهیم که خاک ونزوئلا را ترک کنند.

موضع گیری آمریکا در حالی است که روسیه موضعی در خلاف جهت داشته و تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرده است. رئیس کمیته امور بین‌ الملل دومای روسیه گسترش تحریم‌ های آمریکا علیه ونزوئلا و شرکت‌ های خارجی مرتبط با آن را انتقام‌ گیری واشنگتن به‌ دلیل شکست تلاش برای اجرای کودتای دولتی در کاراکاس و پاداش به خائنان نامید.

او در جمع خبرنگاران گفت: «مقامات واشنگتن با اظهارات ریاکارانه از دفاع از دموکراسی و حقوق بشر در ونزوئلا صحبت می‌ کنند، در حالی که در عمل با اعمال تحریم‌ های اقتصادی شدید اللحن علیه کاراکاس، امیدوار‌ند بتوانند این کشور را به هرج‌ و مرج و آشوب بکشانند. البته تمام تلاش‌‌ ها برای اجرای کودتای دولتی در ونزوئلا که آمریکایی‌ ها پنهان نمی‌ کنند از آن حمایت می‌ کنند، همچنان با شکست مواجه شده است و اکنون گسترش تحریم‌ ها، در واقع نوعی انتقام‌ گیری از تعقیب و دستگیری شورشیان و پاداش دادن به خائنان در این کشور است و همه این مسائل بسیار دردناک و تاسف‌ آور است».

اختلافات میان روسیه و آمریکا بر سر ونزوئلا و همچنین ایران، مایک پومپئو را بر آن داشته تا به روسیه سفر کند. پومپئو بناست روز سه‌ شنبه به سوچی سفر، و با پوتین و «سرگئی لاوروف» همتای روس خود دیدار کند. این نخستین سفر پومپئو به روسیه در مقام وزیر خارجه است.

«خوان گوایدو» رئیس‌ جمهور خودخوانده ونزوئلا در تاریخ 30 آوریل در یک نوار ویدئویی، مردم و ارتش ونزوئلا را به شورش دعوت کرد که به دنبال عدم حمایت ارتش از گوایدو، توطئه کودتا علیه دولت مادورو، ظرف چندین ساعت شکست خورد.

پس از شکست کودتا در ونزوئلا، گوایدو در مصاحبه با روزنامه واشنگتن‌ پست اعتراف کرد که وفاداری ارتش به مادورو، علت شکست کودتا بود.

از چهار ماه پیش، خوان گوایدو ضمن به‌ راه انداختن آشوب‌ و اعتراض علیه دولت مادورو، خود را رئیس‌ جمهور موقت این کشور خوانده و اخیرا سعی کرد علیه دولت قانونی ونزوئلا کودتا کند. ترامپ نیز به دنبال این اقدام گوایدو، او را رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت و در مقابل، مادورو را رئیس جمهور غیرقانونی خواند.

همزمان با حمایت برخی کشورها از جمله آمریکا، کانادا، آلمان، برزیل و اروگوئه از تلاش رئیس مجمع ملی ونزوئلا برای کودتا در این کشور، ترکیه، ایران، روسیه و مکزیک این اقدام را محکوم و از مادورو اعلام حمایت کردند.

از سال 2017 و به دنبال تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا بین اپوزیسیون و رئیس‌ جمهور این کشور، اختلافات بین مادورو و مجمع ملی (کنگره) که اکثریت آن در دست مخالفان است، بالا گرفته و تشدید این اختلافات سبب اقدام دولت در برگزاری انتخابات برای تشکیل «مجلس موسسان قانون اساسی» در سال 2017 شد.

تلاش واشنگتن برای کنار زدن دولت قانونی کاراکاس در حالی صورت می‌ گیرد که مردم ونزوئلا با شرکت در انتخابات ریاست‌ جمهوری، بار دیگر مادورو را به ریاست‌ جمهوری این کشور انتخاب کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.