برای نسل جوانتری که خارج از سیستم شوروی رشد کرده اند، حضور مجسمه، عکس ها و حتی مومیایی لنین تنها یک مسئله تاریخی است.

​پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، هنوز مجسمه غول پیکر لنین در میدان اکتبر مسکو قرار دارد. عابران پیاده مسکو هر روزه در خیابان لنین و خیابان‌هایی که به نام‌های همسر و مادر این انقلابی بلشویک شهرت دارند، عبور و مرور می کنند. بیش از ربع قرن از سقوط کمونیسم می گذرد اما یاد لنین بنیانگذار اتحاد جماهیرشوروی که در ۲۱ ژانویه ۱۹۲۴ درگذشت، باقی مانده است.

هنوز این مرد به طور فزاینده ای برای بسیاری در روسیه به عنوان پدر انقلاب شناخته می شود.

بناهای یادبود وی، نام خیابان‌هایی که به نام رهبر انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ نهاده شده است هنوز هم در نقطه نقطه سراسر این کشور وجود دارد و هنوز مومیایی لنین در آرامگاهش در میدان سرخ مسکو برای بازدید گردشگران وجود دارد.

بر روی پلاکی در این پایتخت نوشته شده است: در تاریخ ۱۹ ژوئیه ۱۹۱۸ ولادیمیر ایلیچ لنین با اعضای حزب کارخانجات محله «زاماسکواریچیه» در این ساختمان دیدار کرد. در انتهای همان خیابان بر روی پلاکی دیگر به رهگذاران یاد آوری می شود که رهبر کمونیست از بالکنی که در بالای سرشان قرار دارد، کارگرانی از مناطق «یاروسلاول» و «ولادیمیر» را مورد خطاب قرار داده است.

سیستم گسترده مترو مسکو که به صورت میانگین روزانه هفت میلیون نفر را جا به جا می کند، هنوز به نام لنین است.

در دیگر جمهوری‎های شوروی سابق و برجسته ترینشان اوکراین، از زمان سرنگونی و سقوط کمونیسم مجسمه های بسیاری از لنین برچیده شده است.

اما هنوز حضور رهبر کمونیست در مراکز خرید و یا تابلوهای تبلیغاتی جامعه مصرف گرای روسیه وجود دارد.

هر ساله در تعطیلات کمونیستی مانند یکم ماه می و یا سالگرد انقلاب در ۷ نوامبر عده ای از حامیان سالخورده در حالی که تصویر لنین را در دست دارند در مقابل بناهای یادواره وی در سراسر کشور گردهمایی می کنند.

در میان این افراد کسانی هستند که سنشان به عصر اتحاد جماهیر شوروی نمی رسد و عده‌ای هم با خشم به آنان نگاه می کنند.

«ویکتور ژیادکو» ۶۰ ساله و اهل مسکو که خصومتش با این رهبر انقلابی شوروی ملموس است، گفت: این آثار من را آزار می دهند. باید این ها را به موزه انتقال دهند.

اما برای نسل جوانتری که خارج از سیستم شوروی رشد کرده اند، حضور مجسمه، عکس ها و حتی مومیایی لنین تنها یک مسئله تاریخی است.

«الکساندر پولیاکوسکی» دانشجوی ۲۰ ساله گفت: در دوران اتحاد جماهیر شوروی تمامی این بناها و پیکره ها نقش و کارکردی ایدئولوژیک داشته است، اما امروزه تنها آثاری از تاریخ ما هستند.

«لو گودکو» جامعه شناس و رئیس سازمان مستقل نظرسنجی «لوادا» به خبرگزاری فرانسه گفت: ما شاهد رشد ‌اختلاف طبقاتی در روسیه جدید هستیم اما لنین نمایانگر هیچ چیز برای نسل جوان ما نیست. آنان تنها به صورت مبهمی که او بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی بوده است، به آن نگاه می کنند.

در نظرسنجی درباره شخصیت و آثار لنین که در سال ۲۰۱۵ توسط این مرکز صورت گرفته شد، تنها پنج درصد از مردم معتقد بودند که ایده های وی بر مردم آینده تاثیر خواهد گذاشت.

بنا به اظهارات «فلیکس ژرژینسکی» پلیس مخفی شوروی، در روزهای اوایل دهه نود و فروپاشی شوروی، مجسمه های اصلی رهبران این کشور توسط مردم سرنگون شد.

اما با هرج و مرج جدیدی که در کشور در زمان «بوریس یلتسین» اولین رئیس جمهور روسیه حکم فرما شد، در حالی که عده بسیاری خواستار دوران شوروی سابق بودند، اکثر مجسمه های لنین دست نخورده باقی ماند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فعلی روسیه و مامور سابق کا گ ب، سنت‌های اتحاد شوروی را احیا کرد و دنبال رو راه یلتسین است.

هنوزهم با وجود آنکه بسیاری در نظرسنجی ها اعلام کرده بودند که با لنین خداحافظی و او را به خاک بسپارید، مومیایی این رهبر کمونیستی در کرملین قرار دارد.

اما این رفتار پوتین به این معنی نیست که وی پیرو جنایات استالین و ایده‌های لنین است.

پوتین در سالگرد مرگ لنین اظهار کرد: برقرای برخی از حکم های تو(لنین) صحیح است اما تنها در مواقعی که به نتایج درستی منتهی شود. برخی از آن ایده‌ها در نهایت منتهی به سقوط اتحادیه جماهیر شوروی شد. ما به انقلاب جهانی نیازی نداشتیم.

عکس: خبرگزاری فرانسه

مترجم: گلناز سادات غفاری

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.