آمریکا امروز از حضور دو رزم ناو این کشور در نزدیکی جزایر مورد مناقشه دریای جنوبی چین خبر داد؛ اقدامی که می‌تواند به خشم پکن در بحبوحه روابط پر تنش بین دو کشور منجر شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بلومبرگ گزارش داد دو رزم‌ ناو آمریکایی برای استقرار در نزدیکی جزایر مورد مناقشه با پکن، امروز دوشنبه وارد دریای جنوبی چین شد.

ارتش آمریکا امروز دوشنبه هدف از این اقدام را تضمین دسترسی به این آبراه مستقل بر اساس قوانین بین‌ المللی و به چالش کشیدن زیاده خواهی‌ های دریایی عنوان کرد.

سخنگوی ارتش آمریکا گفت ناوشکن‌ های «یو اس اس پرِبِل» و «یو اس اس چانگ هون» مجهز به موشک‌ های هدایت شونده در 12 مایل دریایی جزایر «گاون» و «جانسون ریفز» در جزایر اسپارتلی در دریای چین جنوبی حرکت کرده‌ اند. فرمانده «کلی داس» سخنگوی یگان هفتم نیروی دریایی آمریکا گفت که این آبراه به محلی برای طرح ادعاهای بیش از اندازه تبدیل شده است.

این اقدام تحریک کننده برای سومین بار در سال جاری میلادی انجام می گیرد. ماه گذشته نیز یک کشتی جنگی آمریکایی وارد آب های نزدیک مجمع الجزایر «شیشا»(پاراسل) شده بود که با اعتراض وزارت خارجه چین مواجه شد.

چنین گشت زنی هایی برخی اوقات به برخوردهای شدید در دریا منتهی می شود. در عملیات مشابهی در نزدیکی گاون و جانسون در سپتامبر گذشته، ناوشکن آمریکا برای جلوگیری از تصادف با ناو چینی مجبور به استفاده از ترفند نظامی شد.

دریای جنوبی چین و جزایر«اسپراتلی» از مناطق مورد اختلاف پکن با واشنگتن و تایوان به شمار می‌ رود.  ویتنام، فیلیپین، برونئی، مالزی، اندونزی و تایوان نیز مدعی مالکیت این دریا هستند. این جزایر دارای منابع غنی نفت و گاز هستند.

استقرار نیروی دریایی آمریکا در این دریا همزمان با ادامه جنگ تجاری میان دو طرف می‌ تواند با واکنش چین همراه باشد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا امروز دوشنبه، از افزایش تعرفه‌ های گمرکی 200 میلیارد لاری بر کالاهای چینی در روزهای آتی خبر داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.