رسانه های کره شمالی روز گذشته -پنجشنبه- اعلام کرد که پیونگ یانگ تمایلی به مشارکت پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات هسته ای ندارد و خواستار مشارکت فرد دیگری شده است که «تمایل و پختگی بیشتری برای ادامه ارتباط» داشته باشد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم،«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که وی رهبری تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای ادامه می دهد به رغم آن که پیونگ یانگ با حضورش در مذاکرات مخالفت کرده بود.

پمپئو در کنفرانس مطبوعاتی پس از رایزنی های آمریکا-ژاپن  در واشنگتن امروز جمعه در چارچوب«2+2» میان وزرای خارجه و دفاع دو کشور گفت:هیچ گونه تغییری صورت نگرفته و من در رأس تیم مذاکره کننده باقی می مانم و دونالد ترامپ رئیس جمهور نیز به شکل کلی بر فرایند مذاکرات نظارت می کند.

وی تصریح کرد که «استیفن بیگن» فرستاده ویژه آمریکا در امور شبه جزیره کره به تلاش هایش برای عملی شدن تعهدات «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی برای چشم پوشی از سلاح هسته ای ادامه می دهد.

پمپئو در ادامه گفت که وی یقین دارد که فرصتی برای رسیدن به این نتیجه وجود دارد.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال گفت که واشنگتن به فشارهایش بر کره شمالی تا کنار گذاشتن سلاح های کشتار جمعی ادامه می دهد و از همه کشورها خواست به تحریم ها علیه پیونگ یانگ پایبند باشند.

سخنان پمپئو در حالی مطرح می شود که رسانه های کره شمالی روز گذشته -پنجشنبه- اعلام کرد که پیونگ یانگ تمایلی به مشارکت  پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات هسته ای ندارد و خواستار مشارکت فرد دیگری شده است که «تمایل و پختگی بیشتری برای ادامه ارتباط» داشته باشد.

خبرگزاری رسمی مرکزی کره شمالی به نقل از «کون جونگ جون»یک مسئول بلندپایه در وزارت خارجه کره شمالی بدون ورود به جزئیات گفت که در صورتی که ایالات متحده آمریکا از «دلیل ریشه ای» که مجبور شد برنامه هسته ای خود را ایجاد کند دست برندارد،هیچ کس نمی تواند اوضاع را در شبه جزیره کره را پیش بینی کند.

این در حالی است که «کیم جونگ اون» رهبر کرۀ شمالی بر آزمایش یک سلاح تاکتیکی هدایت شوندۀ جدید نظارت کرد. این خبر پنج‌شنبه از سوی خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) اعلام شد.

جزئیات بیشتری دربارۀ این سلاح اعلام نشده است؛ از جمله اینکه آنچه آزمایش شده موشک بوده یا نوع دیگری از سلاح‌. با این وجود به نظر کارشناسان عنوان «تاکتیکی» معمولا برای سلاح‌هایی با برد کوتاه استفاده می‌شود و نه موشکهای دور برد که تهدیدی برای آمریکا هستند.

خبرگزاری کرۀ شمالی همچنین اعلام کرد که این سلاح دارای یک کلاهک قدرتمند است.

از نظر کارشناسان با توصیف‌هایی که از این سلاح منتشر شده، احتمالا کرۀ شمالی یک موشک کروز کوچک قابل شلیک از زمین، دریا و هوا یا یک سلاح هدایت شوندۀ زمین به زمین شبیه به موشک اسپایک ضدتانک اسرائیل را آزمایش کرده است.

این اولین بار از زمان برگزاری دومین دیدار کیم جونگ اون با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور  آمریکا است که پیونگ‌یانگ آشکارا سلاح جدیدی آزمایش می‌کند.

رهبران دو کشور کرۀ شمالی و آمریکا در جریان دومین دیدار که ماه فوریه در هانوی برگزار شد، به هیچ توافقی نرسیدند و ناکام ماندن دو طرف در به نتیجه رساندن گفتگوها در موضوع غیرهسته‌ای کردن شبه جزیرۀ کره باعث شد که تحریم‌های سنگین وضع شده علیه کرۀ شمالی همچنان به قوت خود باقی بماند.

کیم جونگ اون در ماه نوامبر نیز بر آزمایش سلاح تاکتیکی دیگری نظارت کرد که گفته می‌شود می‌تواند مانند یک «دیوار فولادی» از این کشور محافظت کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.