به دنبال گسترش تظاهرات علیه دولت سودان، ارتش سودان «عمر حسن البشیر» رئیس جمهور این کشور را از همه مقام های خود برکنار کرد و بیانیه برکناری وی را نیز صادر کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، یک روز پس از آن ارتش سودان« عمر البشیر» رئیس جمهور این کشور را سرنگون کرد و قدرت را به دست گرفت، مجبور شد که در برابر خواسته های مردم این کشور که با قدرت گرفتن ارتش مخالف هستند و به اعتراض های خود ادامه می دهند، عقب نشینی کند.

«عمر زین‌العابدین» رئیس شورای سیاسی کمیته سیاسی وابسته به شورای نظامی سودان طی نشست مطبوعاتی در خارطوم اظهار داشت: ما فرزندان «سوارالذهب» هستیم و قدرت را به دولت منتخب خواهیم سپرد. 

وی در ادامه همچنین تصریح کرد: مذاکرات برای خروج کشور از بحران کنونی را آغاز کرده و اجازه هرج‌ومرج را نخواهیم داد. با حضور در میدان تظاهرات، نظر معترضان را جویا خواهیم شد

زین العابدین افزود: مردم خواستار واگذاری قدرت به ما بودند. ما دنبال قدرت ندویدیم و تابع حزب البشیر نیستیم و طی دو سال دوره انتقالی با تمام قدرت‌های سیاسی مذاکره خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: واکنش‌های خارجی مثبت بوده و تمام افراد نزدیک به رژیم البشیر بازداشت شده‌اند و ما برای رفع تحریم‌های آمریکا تلاش خواهیم کرد.

عمر زین العابدین در ادامه گفت: خبر بازداشت رهبران حزب البشیر درست است. وی نیز تحت نظارت ما قرار دارد. خودمان عمر البشیر را محاکمه می‌کنیم و او را به دیوان بین‌المللی کیفری تحویل نخواهیم داد.

این در حالی است که سی و تن از شهروندان معترض سودان در تظاهرات دیروز مناطق مختلف این کشور جان خود را از دست دادند.

کمیته پزشکان سودان اعلام کرد: 2 تن در تظاهرات دیروز خارطوم ، 8 نفر در ایالت «دارفور مرکزی»، 2 تن در شهر «مدنی» 2 معترض و یک نفر در «عطبره» کشته شدند.

یکی از آنان مقابل مقر ارتش سودان در خارطوم کشته شده است. بدین ترتیب شمار قربانیان اعتراض در این مکان به 35 نفر رسید.

سودانو اعتراض

 به دنبال گسترش تظاهرات علیه دولت سودان، ارتش سودان  «عمر حسن البشیر» رئیس جمهور این کشور را از همه مقام های خود برکنار کرد و بیانیه برکناری وی را نیز صادر کرد. نیروهای ارتش دیروز نهادهای دولتی را محاصره و بیش از 100 عضو حزب کنگره ملی حاکم این کشور را بازداشت کردند.

 ارتش سودان پس از برکناری البشیر بیانیه ای صادر کرد. ژنرال عوض بن عوف وزیر دفاع سودان بیانیه ارتش را از تلویزیون رسمی این کشور را پس از برکناری البشیر قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است که نظام حاکم بر این کشور از ریشه کنده شده و عمر البشیر رئیس جمهور نیز در مکانی امن نگهداری می شود.

بن نوف تأکید کرد که رأس نظام سابق بازداشت شده و در مکانی امن نگهداری می شود.

بن نوف تعطیلی قانون اساسی و اعلام حالت فوق العاده به مدت سه ماه را اعلام کرد. این حالت فوق العاده از ساعت 10 شب آغاز می شود و تا صبح ادامه می یابد.

وی در ادامه گفت که شورای نظامی برای اداره امور کشور در دوران انتقالی که مدتش دو سال است و در پایان آن انتخابات برگزار می شود، تشکیل می شود.

در این بیانیه آمده است که حریم هوایی سودان به مدت 24 ساعت بسته شده و گذرگاه های مرزی نیز تا اطلاع ثانوی بسته می شود.

در بیانیه ارتش آمده است که مجلس ملی و مجالس ایالتی نیز منحل می شوند.

وزیر دفاع سودان گفت: دولت، موسسه ریاست جمهوری، مجلس ملی و مجالس ایالتی و دولت های آنها منحل می شوند.

در این بیانیه آمده است که ارتش بر روابط بین المللی متوازن که منافع عالی سودان را رعایت کند تأکید می کند.

وزیر دفاع سودان آتش بس فراگیر در سراسر سودان را اعلام کرد  و همه زندانیان سیاسی آزاد می شوند.

بن نوف همچنین گفت: به دلیل جان هایی که از دست رفت عذرخواهی می کنیم.

در پی صدور این بیانیه فعالان سودانی مردم را به تظاهرات علیه عوض بن عوف وزیر دفاع این کشور فراخواندند.

انجمن مشاغل حرفه‌ای و احزاب معارض سودان طی بیانیه مشترکی اعلام کردند: با کودتای نظامی که باعث ادامه بحران سودان شود، مخالف و خواهان تسلیم قدرت به دولت مدنی هستیم.

در این بیانیه همچنین آمده است:البشیر با کودتای 1989 به قدرت رسید و به دنبال آن بحران سیاسی سودان آغاز شد. حل بحران تنها با تسلیم قدرت به دولت مدنی میسر می‌شود. تظاهرات تا تحقق اهداف انقلاب ادامه خواهد یافت.

انجمن مشاغل حرفه‌ای و ائتلاف احزاب مخالف سودان دیروز خواستار تشکیل شورای انتقالی به عنوان مقدمه برای ای دولت دوران گذار شدند.

همچنین صدها هزار نفر به دعوت انجمن مذکور با تجمع در اطراف مقر ارتش سودان از این نهاد خواستند عمرالبشیر را سرنگون و برای حل بحران این کشور اقدام کند.

 در همین حال، صدها هزار تن از شهروندان سودانی با تجمع در مقابل مقر فرماندهی ارتش سودان خواستار برکناری عوض بن عوف وزیر دفاع این کشور شدند.

همچنین ارتش سودان با صدور بیانیه ای از مردم این کشور خواست تا به مقررات منع رفت‌وآمد طی ساعت های 22:00 الی 04:00 رعایت کنند. 

سودان. اعتراض .ارتش

در این بیانیه بر ضرورت رعایت مقررات مذکور تا زمانی‌که نیروهای مسلح و کمیته امنیتی وظایف خود مبنی برقراری امنیت عمومی و حفظ جان شهروندان را انجام دهند، تاکید شده است. 

با وجود این، هزاران سودانی شب گذشته با وجود «مقررات منع آمد و شد» راهی خیابان‌های خارطوم، پایتخت این کشور شدند و در مقابل مقر ارتش سودان دست به تظاهرات زدند.

معترضان کودتای نظامی و انتصاب ژنرال احمد بن عوف به عنوان رئیس تازه ارتش معترضند و می‌گویند که تصمیمِ شورای نظامی سودان انتظارات آنان را برآورده نکرده است. تظاهرکنندگان می‌گویند شورای نظامی تازه بخشی از همان رژیم سابق است.

امروز جمعه نیز در خارطوم هزاران نفر از مردم سودان تحصن خود مقابل مقر ارتش این کشور را ادامه دادند.

مخالفان تاکید کردند که معترضان خواستار تسلیم قدرت به دولت مدنی هستند و تا تحقق اهداف انقلاب به تحصن ادامه خواهند داد.

thumbs_b_c_73a4ccc33d022c8713169fbb3907c931

همچنین آنها بیانیه ارتش را کودتای نظامی علیه اراده مردم دانسته و تقاضا کرده اند که قدرت به دولت مدنی واگذار شود.

 

واکنش های بین المللی به تحولات سودان

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز جمعه برای بررسی کودتای نظامی سودان و تحولات اخیر این کشور جلسه فوری تشکیل می‌دهد.

این جلسه به درخواست ایالات متحده و پنج عضو اتحادیه اروپا شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک و لهستان تشکیل می‌‌شود.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ضمن اعلام آمادگی این سازمان برای حمایت از مردم سودان طرف‌های درگیر در تحولات اخیر را به آرامش و خویشتن‌داری دعوت کرد.

در همین حال،وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به حمایت واشنگتن از صلح و دموکراسی در سودان از شورای نظامی خواست تا به مشارکت مردمی در دوره انتقالی اجازه دهد.

«رابرت پالادینو» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی سخنانی در نشست خبری روزانه این وزارتخانه با اشاره به حمایت واشنگتن از صلح و دموکراسی در سودان شورای نظامی انتقالی را به استقبال از مشارکت مردمی در حکومت این کشور فراخواند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سودان کودتای نظامی رخ داده یا نه؟، گفت: این یک لحظه تاریخی برای مردم سودان است. هنوز برای اعلام نظر نهایی در این خصوص زود است.

پالادینو با بیان اینکه آمریکا از صلح و دموکراسی در سودان به شدت حمایت می کند، مقامات دوره انتقال سیاسی این کشور را دعوت کرد تا از مشارکت مدنی در این دوره استقبال کنند.

او همچنین گفت: مردم سودان باید خودشان تصمیم بگیرند که چه کسی آنها را مدیریت خواهد کرد. اولویت ما امنیت و رفاه شهروندان و کارکنان سفارت آمریکا در سودان است.

رابرت پالادینو در پایان با اشاره به بی ثباتی وضعیت فعلی در سودان افزود: تحولات این کشور را از نزدیک پیگیری می کنیم.

اتحادیه اروپا در واکنش به تحولات سودان و برکناری البشیر از قدرت توسط ارتش خواستار واگذاری قدرت به حکومت مردمی شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شورای نظامی در سودان را ناتوان از تحقق خواسته‌های مردم دانست و خواستار واگذاری قدرت به حکومت مردمی شد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر ناتوانی شورای نظامی در سودان برای تحقق خواسته‌های مردم، خواستار واگذاری قدرت به حکومت مردمی شد.

موگرینی در این بیانیه اظهار داشته است: «همانطور که رئیس شورای اتحادیه آفریقا امروز بر آن تاکید کرده، شورای نظامی اصول اتحادیه آفریقا را نقض کرده و توان تحقق خواسته‌های مردم را ندارد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه تنها یک روند سیاسی «مطمئن» و «جامع» خواهد توانست انتظارات مردم را برآورده کند تصریح کرده است: «این موضوع نیز تنها با واگذاری قدرت به حکومت مردمی محقق خواهد شد.»

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.