«ترامپ استوایی» در 100 روز نخست ریاست جمهوری اش دستاوردهای اندک، اما اشتباهات فاحشی داشته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: «ژائیر بولسونارو» (معروف به ترامپ استوایی یا ترامپ برزیلی) نخستین 100 روز کاری خود را با زد و خورد و جنگ در دولتش، توهین به دشمنان و متحدان، ستایش دیکتاتوری برزیل در سالهای 1964 تا 1985 و کمی اسناد و مدارک تصویب شده توسط کنگره - تقریبا همان رکورد خود را به عنوان نماینده کنگره و به عنوان یک کاندیدا حفظ کرده است.

تاکنون این طرفدار مالکیت اسلحه که اغلب با رئیس جمهور آمریکا مقایسه می شود، تنها تعداد اندکی پیروزی مهم به دست آورده است تا پایگاه راست افراطی خود را هیجان زده کند.

پیروزی انتخاباتی بولسونارو در ماه اکتبر، چپ گراهای برزیل را به سمت بزرگترین شکست خود در تقریبا دو دهه گذشته سوق داد. اما برای بسیاری، تا کنون دولت بولسونارو در گفتمان و سبک بر روی دستاوردهای اندکی استوار بوده است.

بولسونارو برخی از وعده های انتخاباتی خود را تحقق بخشیده است: او فرمان تسهیل مقررات مالکیت اسلحه را به عنوان یک حرکت ضد جنایتکارانه امضا کرد، برخی از شرکت های دولتی را خصوصی سازی کرد، کابینه ای با هشت عضو نظامی تشکیل داد - بیش از هر زمان دیگری از زمان پایان دیکتاتوری برزیل - و ارتباط قوی با ترامپ و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برقرار کرد؛ در حالی که برزیل را از «نیکلاس مادورو» رهبر سوسیالیست ونزوئلا دور کرد.

او همچنین همانطور که وعده داده بود اقدام به تضعیف محدودیت های زیست محیطی در زمینه توسعه کرده است.

با این حال، در حالی که او امروز چهارشنبه وارد صدمین روز ریاست جمهوری خود شده است،  منتقدان خوراک بسیاری برای هدف قرار دادن او در اختیار دارند و اتهاماتی در مورد فساد علیه خانواده رئیس جمهور هم ظهور کرده است.

این افسر سابق ارتش به دلیل بزرگداشت 31 مارس 1964، کودتایی که رژیم نظامی برزیل آغاز کرد و برای چسباندن انگ نازیسم به عنوان یک ایدئولوژی چپگرا در زمانی که در بیت المقدس بود، مورد انتقاد شدید قرار گرفت. او حتی برخی به از متحدانش حمله کرد.

آنچه که به طور گسترده مهم ترین چالش محسوب می شود این است که پیشنهاداتی همچون اصلاح سیستم های مبارزه با جرایم و مبارزه با فساد اداری هنوز نتوانسته در کنگره این کشور تصویب شود.

 

wire-12034430-1554783165-205_634x404

 

طی 27 سال حضور در کنگره، بولسونارو برای سخنرانی های تند و آتشین اش معروف بود، اما تنها دو لایحه مورد حمایت وی به تصویب رسید.

«رناتو فلورس» تحلیلگر بنیاد Fundacao Getulio Vargas در ریودوژانیرو گفت: «ویژگی این دولت لفاظی های جدی در مورد موضوعاتی است که لزوما در عمل در همان جهت پشتیبانی نمی شود.»

برخی از حامیان پروپا قرص پیشین رئیس جمهور برزیل اکنون نگران نقشی هستند که وی به «کارلوس، ادواردو و فلاویو» پسرانش می دهد.

 

wire-12034454-1554783210-793_634x422

 

انتقادات کارلوس به استعفای وکیل «گوستاو ببیانو» دستیار بولسونارو منتهی شد. ادواردو با ارسال توئیتی به برخی هشدار داد که رئیس جمهور برای تعامل با دادگاه عالی فقط به «یک سرباز و یک فاسد» نیاز دارد.

به نظر می رسد که کابینه بولسونارو به چهار گروه تقسیم شده است: ارتش با 8 وزیر از 22 وزیر؛ محافظه کاران انجیلی که دستورالعمل حقوق بشر دولت را کنترل می کنند، وزرای نظارت بر امور اقتصادی و عدالت و گروهی از طرفداران ضد جهانی گرایی، نویسنده راست افراطی برزیلی که در آمریکا زندگی می کند و در حال حاضر بر آموزش و روابط خارجی غالب است.

«کارلوس مِلو» استاد علوم سیاسی در دانشگاه «اینسپر» در سائو پائولو گفت که این تقسیم ها دولت بولسونارو را «از همان آغاز مفلوج کرد».

ملو گفت: «اختلافات فراوانی وجود دارد. ما نمی توانیم طرح مناسب برای رشد اقتصادی ببینیم و بولسونارو در شش ماه اول ریاست جمهوری دستاورهای روسای جمهور قبلی را بر باد داد. حتی اصلاحات او در زمینه حقوق بازنشستگی، که موجب شد بسیاری از میانه روها با او ایمان بیاورند، در خطر هستند. همه چیز می تواند تغییر کند، او زمان دارد اما نشانه ای برای این کار او وجود ندارد.»

حتی «رودریگو مایا» سخنگوی مجلس عوام که در ابتدا روابط خوبی با بولسونارو داشت، شکایت کرده است که رهبر تندروی راستگرا «با رئیس جمهور برزیل بودنش بازی می کند.»

مایا ماه گذشته گفت: «اکنون زمان آن است که دیگر در این خصوص شوخی نکنیم و وقت آن است که او با اعضای پارلمان پشت یک میز بنشیند و مسائل برزیل را با هم حل کنیم.»

عموم مردم نیز خسته اند. موسسه نظرسنجی «دیتافولها» روز یکشنبه اعلام کرد که اقبال عمومی بولسونارو به 32 درصد کاهش یافته است، که پایین ترین میزان برای رئیس جمهور برزیل در سال نخست ریاست جمهوری اش محسوب می شود.

رهبران تجاری و سهامداران در ابتدا از پیروزی بولسونارو استقبال کردند، اما تا کنون هیچ نشانه ای از بهبود اقتصادی دیده نشده است. بیکاری رسمی هنوز درحدود 12 درصد است، رکورد بالای 4.9 میلیون برزیلی در ماه مارس جستجویشان را برای کار متوقف کردند و برخی تنش های رئیس جمهور با متحدانش در توئیتر، بازار سهام را با افت اولیه مواجه کرد. موسسه تحقیقات دولتی اخیرا پیش بینی اش را از رشد اقتصادی 2019 برزیل، از 2.7 درصد به 2 درصد کاهش داده است.

 

wire-12034450-1554783206-303_634x417

 

بولسونارو که دوست دارد بگوید که ایدئولوژی ای را خارج از امور خارجی برزیل هدایت می کند، متحدان این کشور را به سمت رهبران دیگر که تمایلات محافظه کارانه او را به اشتراک می گذارند، سوق داده است.

او در کاخ سفید میهمان ترامپ و در بیت المقدس میهمان نتانیاهو بوده است، اما چین، بزرگترین شریک تجاری برزیل، به حاشیه رانده شده است. رهبران صنعت کشاورزی نگرانند که این رویکرد می تواند به صادرات برزیل به آسیا آسیب برساند.

«همیلتون مورائو» معاون رئیس جمهور سعی کرده است این موضع را نرم تر کند. بنابراین چین را  شریک برزیل خوانده و با دیپلمات های چینی ملاقات کرده است.

مردی که زمانی به عنوان یک قهرمان مبارزه با فساد توسط طرفداران قلمداد می شد، اکنون با سوء ظن در مورد تخلفات خانوادگی مواجه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.