آمریکا تهدید کرد بر شماری از محصولات اروپایی تعرفه های گمرکی بیشتری اعمال می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد واشنگتن لحن خود را در برابر اتحادیه اروپا تشدید، و تهدید کرد در صورتی که بروکسل کمک مالی به شرکت ایرباس را متوقف نکند تعرفه های گمرکی شماری از محصولات اروپایی را افزایش خواهد داد.

این مرحله جدیدی در مناقشات تقریبا 15 ساله اروپا و آمریکا که همواره در چارچوب سازمان تجارت جهانی یکدیگر را به کمک مالی غیرقانونی به ایرباس و بوئینگ متهم می کنند. 

«رابرت لایتیزر» نماینده تجاری آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد کمک مالی اروپایی ها به ایرباس، سالانه به تبادلات تجاری آمریکا بالغ بر 11 میلیارد دلار زیان وارد می کند. در حالی که قرار است سازمان تجارت جهانی در این مناقشه میانجیگری کند، وی گفت آمریکا آماده است تا وارد عمل شود. 

نماینده تجاری آمریکا فهرست اولیه محصولات اروپایی را که ممکن است با تعرفه گمرکی بالاتر رو به رو شود، منتشر کرده است. لایتیزر اعلام کرد سازمان تجارت جهانی بارها به این نتیجه رسیده است که کمک مالی اتحادیه اروپا به زیان آمریکا تمام شده است. 

واشنگتن که معتقد است اتحادیه اروپا منطبق با تصمیم سازمان تجارت جهانی عمل نمی کند، اعلام کرد آمادگی دارد در تابستان، زمانی که این سازمان تصمیم خود را اعلام کند، مجازات هایی را علیه اروپا اعمال کند. 

لایتیزر در بیانیه خود اعلام کرد هدف ما دستیابی به توافقی با اتحادیه اروپا برای پایان دادن به کمک های مالی گسترده به شرکت های بزرگ است که با قوانین سازمان تجارت جهانی مغایرت دارد. زمانی که اتحادیه اروپا این کمک های زیان بار خود را متوقف کند، احتمالا تعرفه گمرکی اعمال شده لغو خواهد شد. 

فهرست گسترده 14 صفحه ای آمریکا شامل تولیدات بخش هوایی مانند بالگردها، هواپیماهای غیر نظامی و برخی قطعات است. این فهرست همچنین مواد غذایی مانند استیک و فیله ماهی، پنیر، میوه و روغن زیتون و همین طور محصولات لبنی و پوشاک است. 

بیانیه نمایندگی تجاری آمریکا در حالی منتشر شد که بوئینگ به دلیل زیر سوال رفتن امنیت هواپیماهای 737 مکس خود پس از دو سانحه مرگبار به شدت با مشکل رو بروست. 

تهدید تازه آمریکا می تواند ادامه مذاکرات با اروپا را با مشکل روبرو کند. برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به رهبری فرانسه، ارزشی برای مذاکرات با آمریکا قائل نیستند و آن را بی فایده می دانند.

این در حالی است که سازمان تجارت جهانی در گزارش روز گذشته خود اعلام کرد جنگ تجاری آمریکا با کشورها مانعی برای رشد تجارت جهانی در سال 2018 شد. سازمان تجارت جهانی در گزارش سالانه خود از کاهش 0.3 درصدی تجارت در جهان در سه ماهه چهارم سال 2018 خبر داد.

«روبرتو آزودو» دبیرکل سازمان تجارت جهانی می‌ گوید: با توجه به بالا گرفتن اختلافات تجاری در جهان کسی نباید از این چشم‌ انداز متعجب شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.