قرار است فردا سه‌ شنبه انتخابات عمومی در سرزمین های اشغالی برگزار شود. گفته شده که این انتخابات یکی از دشوارترین آزمون‌ هایی است که بنیامین نتانیاهو با آن روبرو بوده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورکر آمریکا در گزارشی نوشت: فردا سه‌ شنبه 9 آوریل (20 فروردین) انتخابات عمومی در سرزمین های اشغالی برگزار می‌ شود و «بنی گانتس» رئیس پیشین ستاد ارتش این رژیم، جدی‌ ترین رقیب «بنیامین نتانیاهو» در این انتخابات به شمار می‌ رود. این دو برای کسب اکثریت 61 کرسی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) با هم به رقابت می پردازند.

اگر به نظرسنجی ها بتوان اعتماد کرد، این دو حریف در آخرین نظرسنجی‌ ها شانه به شانه هم هستند. گانتس در کارزارهای انتخاباتی خود را یک چهره میانه‌ رو با طرح‌ های اجتماعی قلمداد می‌ کند. منتقدانش بی تجربگی او در عالم سیاست را نشانه می‌ روند اما موافقانش کارنامه این ژنرال بازنشسته را نقطه قوت او می‌ دانند.

بنی گانتس 59 ساله، نتانیاهوی 70 ساله را فردی متظاهر می‌ نامد و مرارت‌ ها و مرد عمل بودن یک نظامی را به رخ او می‌ کشد. او در یکی از سخنرانی‌ های انتخاباتی‌ اش گفته است: «آن زمان که داشتم زیر سایه مرگ در واحدهای ویژه نیروی هوایی می‌ جنگیدم، نتانیاهو در حال خودنمایی در نمایش‌ های تلویزیونی بود.»

گانتس بارها به رسوایی‌ های مالی و اداری نتانیاهو تاخته است و وعده داده که در قبال فساد کوچکترین مدارایی نشان نخواهد داد. او رئیس اتحاد «کاخول لیفان» (آبی و سفید) است که به حزب ژنرال‌ ها شهرت دارد. نخست‌ وزیری فرماندهان ارتش در رژیم صهیونیستی موضوع جدیدی نیست. «اسحاق رابین» و «ایهود باراک»، دو رئیس سابق ستاد مشترک نیز پیشتر به عنوان نخست وزیر این رژیم انتخاب شده بودند.

گانتس از یک سو با روحیه سرسخت یک نظامی شناخته می‌ شود و از سوی دیگر دیدگاه‌ هایی میانه‌ روانه در مسائل اجتماعی ارائه می‌ کند.

گانتس در سال 1977 به عنوان سرباز چترباز به ارتش رژیم صهیونیستی پیوست. او فرمانده واحدهای ضربتی «شالداگ» شد و پس از فرماندهی چند تیپ، فرماندهی کل واحدهای صهیونیستی در مناطق اشفالی کرانه باختری را بر عهده گرفت.

او در فاصله سال‌ های 2005 تا 2009 وابسته نظامی رژیم صهیونیستی در آمریکا بود، از 2011 تا 2015 رئیس ستاد مشترک ارتش شد و دو تجاوز نظامی علیه نوار غزه را فرماندهی کرد.

در یکی از ویدئوهای انتخاباتی، گانتس از شمار بالای کشته‌ ها در جنگ غزه در سال 2014 دفاع کرده اما در ویدئوی دیگری می‌ گوید مذاکره با اعراب برای صلح، شرم‌ آور نیست. 

مخالفان گانتس شعارها و وعده‌های او  را «بازاری مکاره» توصیف می‌ کنند که همه رقم جنس برای جلب مشتری در آن عرضه می‌ شود.

به نوشته وال استریت ژورنال، اما نتانیاهو اوضاع بدتری دارد و ناظران معتقدند این انتخابات نوعی رفراندوم برای او محسوب می شود. یک استاد علوم سیاسی دانشگاه «بارایلان» می گوید: «موضوع اصلی این کارزار نتانیاهوست. شخص او. ارزش های اخلاقی اش. حتی خانواده اش چرا که آنها هم به اتهامات فساد مالی مرتبط هستند. همسر نتانیاهو به اتهام فساد به دادگاه فرا خوانده شده. موضوع اصلی این است که آیا به او اعتماد دارید یا ندارید.»

انتخابات امسال برای نتانیاهو کارزار نفس گیری بوده است چرا که این سیاستمدار کهنه کار، نه فقط برای پنجمین دوره نخست وزیری که برای بقای سیاسی اش می جنگد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.