عربستان ممکن است به نحوی از انحاء در معرض «گروکشی» مالی جدیدی توسط دولت«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قرار گیرد.

 

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان»سه تحول مهم در عرصه روابط عربستان و آمریکا رخ داده است که علامت سوال هایی را درباره احتمال وقوع اختلاف میان این دو کشور همپیمان را برانگیخته است.این سه تحول همچنین حکایت از آن دارد که عربستان ممکن است به نحوی از انحاء در معرض «گروکشی» مالی جدیدی توسط دولت«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قرار گیرد.

اول: تهدید عربستان توسط «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در گفت و گو با «سی بی اس» که گفت دولتش هرگز اجازه نمی دهد که عربستان سعودی تبدیل به یک قدرت هسته ای شود که آمریکا و اسرائیل را تهدید می کند. این تهدید به مناسبت فاش شدن نزدیک شدن زمان تکمیل نیروگاه هسته ای عربستان سعودی صورت گرفت.

دوم: تهدید متقابل عربستان سعودی که خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع مورد تأیید قرار داد مبنی بر اینکه اگر واشنگتن قانونی را به تصویب برساند که کشورهای عضو  در اوپک در معرض شکایت های قضایی تحت بند مبارزه با احتکار قرار گیرند، عربستان برای قیمت گذاری نفت دلار را کنار گذاشته و آن را با دیگر ارزها جایگزین می کند.

سوم: موافقت کنگره آمریکا با لایحه ای که بر اساس آن حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن پایان می یابد. این خود سیلی محکمی به ترامپ است که به احتمال زیاد به وتوی لایحه روی می آورد.

ما بر این باور  نیستیم که عربستان سعودی اولا تأسیسات هسته ای به منظور تولید کلاهک های هسته ای ایجاد کند و دوما از این کلاهک های هسته ای برای حمله به آمریکا یا اسرائیل حداقل در حال حاضر استفاده کند ولی پمپئو به عمد چنین سخنانی را گفت که پشت سر آن چیزهای زیادی وجود دارد و تهدید عربستان به چشم پوشی از دلار نیز پشت اش مسائل زیادی نهفته است زیرا عربستان سرمایه گذاری های زیادی در ایالات متحده کرده است که ارزش آن بیش از یک تریلیون دلار است، علاوه بر آن که در خزانه آمریکا اوراق قرضه به ارزش 160 میلیارد دلار خریده است.

درست است که تصویب لایحه«نوپک» علیه احتکار به نظر می رسد بسیار ضعیف است زیرا ایالات متحده آمریکا را در مقابل حداقل 14 کشور قرار می دهد ولی دولت ترامپ به آن برای رسیدن به برخی اهداف اشاره می کند ولی هنوز مشخص نیست که چرا به این کار دست می زند.

زمانی که دولت آمریکا قانون«جاستا» را خواستار مجازات کشورهایی که در حمله به مرکز تجارت جهانی در سال سپتامبر 2001 و پرداخت غرامت هایی به خانواده های قربانیان که به تریلیون ها دلار می رسد، می شود، عربستان 450 میلیارد دلار به ترامپ برای توقف این لایحه پرداخت کرد. وی بی تردید هدف اشاره دولت ترامپ به اجرایی کردن قانون«نوپک» گروکشی میلیارد دلاری دیگری است به ویژه آن که در این زمان که گنگره خود را برای این آماده می کند که شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی را مسئول قتل«جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی معرفی کند و از این به عنوان برگه برنده فشار بر کشورش استفاده کند.

ما امیدواریم که عربستان سعودی به جنبشی بپیوندد که چین، روسیه، هند، ترکیه و ایران برای پایان سلطه دلار آمریکا بر اقتصاد جهان و استفاده از آن به عنوان برگ برنده قوی برای نابودی پول ملی و اقتصاد چندین کشور مخالف واشنگتن از طریق اعمال تحریم ها به راه انداخته اند ولی بر این باور نیستیم که حکومت عربستان سعودی در این راه گام بردارد زیرا این یعنی انتقال به اردوگاه ضد ایالات متحده آمریکا و رویارویی با اقدامات بسیار خطرناک انتقامجویانه آمریکاست.

ترامپ تهدید کرد که اقتصاد ترکیه را نابود می کند بنابراین لیره ترکیه بیش از پنجاه درصد از ارزش خود را طی فقط چند روز از دست داد امری که باعث شد «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بلافاصله «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی را آزاد کند و چه بسا اکنون و در سایه افزایش فشارها و تهدیدهای آمریکا به دلیل قصدش برای خرید موشک های«اس400» روسیه مجبور شود برای اجتناب از بحران مالی دیگر این قرارداد را لغو کند.

بوی بحران میان میان آمریکا و عربستان سعودی به مشام مان می رسد هر چند این بو  «قوی» و «شدید» نیست ولی وجود دارد و چه بسا در روزها و ماه های آینده که قرار است جزئیات «قرارداد قرن»  که بر اساس آن حذف مساله فلسطین فاش شود و عربستان سعودی و کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس مجبور به پرداخت بیش از 350 میلیارد دلار به عنوان غرامت به یهودی های عرب بپردازند و هزینه های طرح های صلح اقتصادی در نوار غزه  را تأمین کنند، تشدید شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.