روسیه به طور مداوم نفوذ نظامی خود را در سراسر آفریقا گسترش داده و زنگ هشدار را برای مقامات غربی به صدا درآورده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: روسیه به طور مداوم نفوذ نظامی خود را در سراسر آفریقا گسترش داده و با افزایش فروش اسلحه، انعقاد توافق نامه های امنیتی و برنامه های آموزشی برای کشورهای بی ثبات زنگ هشدار را برای مقامات غربی به صدا درآورده است.

در آفریقای مرکزی، که در آن یک روس به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور منصوب شده است، دولت حقوق معدنکاری برای طلا و الماس را با کمترین هزینه خود برای استخدام مربیان و خرید اسلحه از مسکو استفاده می کند. روسیه قصد دارد با کمک به یک لیبرالی سابق در لیبی برای کنترل حکومت و بازار نفت وسیع اش، جایگاه خود را در جناح جنوبی ناتوتثبیت کند.

«عمر حسن البشیر» رئیس جمهور سودان در ماه ژانویه از نیروهای روسی را برای کنترل اعتراضات در سراسر این کشور بهره گرفت و بهار گذشته، پنج کشور جنوب صحرای آفریقا - مالی، نیجر، چاد، بورکینا فاسو و موریتانی - از مسکو برای مقابله با داعش و القاعده درخواست نیروهای نظامی و خدمات امنیتی بیشتر کردند.

روسیه، که در دوران جنگ سرد بر آفریقا متمرکز بود، عمدتا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از این قاره عقب نشینی کرد. اما در دو سال گذشته، مسکو روابط اش را با مشتریانش در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق مانند موزامبیک و آنگولا دوباره افزایش داد و روابط جدیدی با سایر کشورها برقرار کرد. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اواخر سال جاری میزبان نشست بین مسکو و کشورهای آفریقایی خواهد بود.

گسترش قدرت نظامی روسیه در این قاره، منعکس کننده دید وسیع ترپوتین درباره بازگشت روسیه به شکوه سابق خودش است. اما این اقدام همچنین استراتژی فرصت طلبانه روسیه را برای کسب دستاوردهای تدارکاتی و سیاسی در آفریقا هر جا و هر زمان که می تواند، نشان می دهد.

ژنرال «توماس دی والدهاوسر» رئیس فرماندهی پنتاگون در قاره آفریقا  در ماه مارس به کنگره گفت: «روسیه یک چالش رو به رشد است و یک رویکرد نظامی تر در آفریقا را اتخاذ کرده است.»

کشته شدن سه روزنامه نگار روسی توسط مهاجمان ناشناس در جمهوری آفریقای مرکزی به عنوان یک مستعمره سابق فرانسوی در سال گذشته، توجه کرملین را به این قاره جلب کرد.

روزنامه نگاران در حال تحقیق در مورد فعالیت های گروه واگنر، یک نیروی نظامی خصوصی بودند که توسط یک افسر اطلاعاتی سابق روسیه راه اندازی شده بود و با یکی از معاونان پوتین ارتباط داشت. روسیه سال گذشته در بیانیه ای گفت که 175 آموزش دهنده - که به ادعای مقامات پنتاگون و تحلیلگران غربی توسط گروه واگنر به کار گرفته شده بودند - بیش از 1000 نیروی آفریقای مرکزی را آموزش داده اند. این کشور از سال 2012 تاکنون با خشونت دست و پنجه نرم می کند.

«جود دیرمونت» مدیر برنامه آفریقا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن گفت: «مسکو و پیمانکاران خصوصی آن در حال تجهیز نظامی برخی از ضعیف ترین دولت های منطقه هستند. چنین کاری احتمال خشونت را در مناطق درگیر خشونت کنونی تشدید می کند.»

در اواخر سال گذشته، کاخ سفید در سیاست های اقتصادی و امنیتی خود نسبت به آفریقا تجدید نظر کرد - از جمله برنامه هایی برای افزایش دسترسی به تامین مالی پروژه ها در این قاره را راه اندازی کرد.

در دوره ریاست جمهوری ترامپ، پنتاگون تمرکز خود را از مبارزه با سازمان های تروریستی به سمت مقابله با تهدیدات جهانی، عمدتا از سوی چین و روسیه، تغییر داده است. در ماه دسامبر، جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ استراتژی جدید در آفریقا را به عنوان یک رقابت «قدرت بزرگ» و مقابله با چین و روسیه توصیف کرد.

بولتون در آن زمان گفت: «کرملین در حال فروش اسلحه و انرژی در ازای رای در سازمان ملل متحد است.»

آمریکا هم حضور نظامی در آفریقا دارد. حدود 6 هزار نیروی آمریکایی و هزار شخص یا پیمانکار از وزارت دفاع این کشور بر روی ماموریت های مختلفی در آفریقا کار می کنند.

تحلیگران می گویند روسیه هم به اقتضای فرصت و هم لزوم در آفریقا پیشروی می کند.

به گفته یک تحقیق که توسط موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن انجام شده، روسیه به دنبال پایگاه های استراتژیک بیشتر برای نیروهایش از جمله در بنادر لیبی در دریای مدیترانه و مراکز دریایی در اریتره و سودان در دریای سرخ است.

سال گذشته روسیه برای همکاری نظامی با گینه، بورکینافاسو، بروندی و ماداگاسکار توافق نامه هایی امضا کرد. به طور مجزا، دولت مالی هم با وجود حضور هزاران نیروی فرانسوی و صلح بانان سازمان ملل، خواستار کمک مسکو برای مقابله با تروریسم شده است.

بنابر گزارش موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم، 13 درصد از صادرات تسلیحات روسیه به آفریقا بوده است. به گفته مقامات پنتاگون، حدود 80 درصد از فروش نظامی روسیه در سراسر این قاره به الجزایر بوده است. تونس هم روابط اطلاعاتی، مقابله با تروریسم، و انرژی نزدیکی با روسیه دارد. و بورکینافاسو سال گذشته بالگردهای نظامی و تسلیحات هوایی ساخت روسیه را دریافت کرد.

مصر هم به خریدار پر و پا قرص تسلیحات روسی تبدیل شده است. 

روسیه همچنین به دنبال بازارهای جدید اقتصادی و منابع انرژی در برخی کشورهایی است که در دوره اتحاد جماهیر شوروی سابق با آنها رابطه وجود داشته است.

ژنرال تونی توماس که روز جمعه در سمت رئیس فرماندهی عملیات ویژه پنتاگون بازنشسته شد، سال گذشته در یک کنفرانس امنیتی در دانشگاه تگزاس گفته بود: روس ها را جدی بگیرد. آنها بسیار فعال هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.